Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jng
#264324
“Billige” tv’er fra Finlux har flere gange været diskuteret her på forummet. Jeg har netop skullet anskaffe et helt elementært tv til kontoret (tv'et er ikke tændt otte timer om dagen).
expert har for tiden et 39" Finlux til 1.440 kr. Samme model koster 3.499 hos power. Jeg købte Finluxen hos expert og har sammenlignet det med “billige” 40"-modeller fra Samsung og Philips, og hverken billedmæssigt eller mekanisk kan jeg se nogen nævneværdig forskel. Menuerne i Finlux er gyseligt oversat, fx er “Application Version” blevet til ”Ansøgning Version” osv. Når det er den samme software, eller i hvert fald de samme tekster, der anvendes i en hel række produkter, burde et dansk menneske have brugt en time på at luge det værste ud, men det er jo til at leve med.

På tekst-tv er der anvendt en meget smal skrifttype, og tekst-tv-billedet fylder hele skærmbredden, og kønt er det ikke.
Brugervejledningen er ord for ord, inklusive semantiske mærkværdigheder og stregtegninger, helt identisk med fx vejledningerne til Harald Nyborgs Arena-tv'er.

Selvom det ikke er nævnt i experts produktomtale, har tv’et ARC, og som en praktisk detalje, jeg ikke har set før, er der beslagskruer med, så medmindre beslaget er meget tykt, så skal man ikke på jagt efter beslagskruer.

Som sekundært tv eller som børneværelses-tv er Finluxen ganske velegnet.

Vil jeg anbefale det til powers pris? Nej. Vil jeg anbefale det til experts pris? Ja. Det var ikke på grund af almindelig nærighed, jeg valgte Finlux – jeg skal ikke selv betale, det var simpelthen for at prøve det. Brænder det ud inden 2020, får vi vel et nyt...