Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
#264297
Synes det lyder interessant med HDR, men har desværre ikke set det demonstreret i praksis. Det vil selvfølgelig være fint hvis det bliver brugt til en mere realistisk gengivelse af virkeligheden som den er, men man kunne måske frygte lidt at HDR af nogle producenter vil blive 'misbrugt' til blot at lave nogle imponerende billeder med kunstig høj kontrast og alt for mættede urealistiske farver. Lidt som hvis man aktiverer en 'Dynamisk' profil på TV'et.

Så vil meget gerne høre om jeres erfaringer med HDR. Er min frygt begrundet, eller ser I HDR som et entydigt fremskridt?
Af bromberg
#264299
Jeg er faktisk ikke helt uenig her - nogle hdr titler er simpelthen for meget af det “gode”.
Overmættede - jeg syntes tit det ses på hudfarver/ansigter og særligt lyse elementer med mange nuancer - det kan virke for “skruet” på.
Det er langt fra alt hdr, så jeg mener bestemt ikke at hdr kan diskvalificeres, men jeg mener dog også at det er her Dolby vision er det bedre alternativ.
Jeg har endnu til gode at se en Dolby vision titel der “lider” af det samme.
Brugeravatar
Af hans123
#264303
HDR er Et stort skrit frem.

Det handler ikke om overbelyst skærm.

Men større farverum og meget andet.

Nyder HDR 1000 gange bedre oplevelse end 3D da det var nyt
Af bromberg
#264304
Ja hdr er større oplevelse end 3D (helt sikkert smagssag).

Men jeg holder altså på at nogle scener med hdr simpelhen er for lyst - eller farverne deraf bliver overeksponeret.
Jeg ved godt at hdr er et større farvespektrum, men jeg syntes på nogle titler at det lykkedes bedre end andre og jeg syntes især det springer i øjnene på ansigter.
Men hdr er bestemt ikke en døgnflue eller gimmick:)
Af Lape
#264690
Stort skridt frem, når der bliver brugt ordenligt materiale og skærm/opsætning.

SDR vs HDR er vel hhv. omkring 33% og 75% af det synlige farvespektrum.

I nogle film og spil er forskellen meget stor, i andre knap så stor. Tror det handler om at i nogle spil/film er HDR kommet som en eftertanke og er blevet tilføjet, hvor andre har været tiltænkt HDR fra start? Aner det ikke. Men HDR kan se fantastisk ud.
Af Steen Bay
#265061
Tak for svarene. Var i Elgiganten i går og så nogle Dolby Vision demoer på LG C7. Forskellige klip med og uden DV. Den mest markante forskel var en voldsom øgning af farvemætningen med DV. Græsset blev alt for grønt, himlen alt for blå. Virkede ikke spor naturligt. Ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om det. Håber det bare var en dårlig demo.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#265062
HDR kan se fantastisk ud ! Men det kan også være virkelig grimt at se på, det kommer naturligvis an på skærm og indstillingen.

HDR på kantbelyste paneler syntes jeg ikke er godt og når lyset kun bliver styret i få zoner forsvinder hele ideen i det ! Men bliver det derimod vist på paneler med lys styring på pixel niveau (OLED) eller zone styring på high end LCD skærme som DX900 eller ZD9 ser det virkelig godt ud !

Jeg vil dog til hver en tid ofre peak brightness frem for mere præcis styring af lyset og her er OLED klart det bedste !

Hvis du har set Dolby Vision på en OLED i Elgiganten kan jeg næsten garantere dig for at den har stået på Dolby Vision Livagtig profilen ! Den er hæslig men det er den profil hvor skærmen smider mest lys ud ! alle skærme i Elgiganten står i butiks tilstand hvor de viser klip fra en USB samtidig med at de resetter sig selv hver 3-5 minut på den mest aggressive profil hvad enten det er SDR, HDR10 eller Dolby Vision !

Tag fjernbetjeningen i hånden næste gang du ser DV på en OLED og skift til Dolby Vision Biograf eller Dolby Vision Biograf Bruger ! Så er oplevelsen helt anderledes !

Jeg syntes især DV gør sig godt i film som foregår i rummet (bla filmen Life) som findes i 4K Dolby Vision på itunes (Apple TV 4K) se den i et mørklagt rum og fordelene ved HDR er suveræne !
Af bromberg
#265067
Steen Bay skrev:Tak for svarene. Var i Elgiganten i går og så nogle Dolby Vision demoer på LG C7. Forskellige klip med og uden DV. Den mest markante forskel var en voldsom øgning af farvemætningen med DV. Græsset blev alt for grønt, himlen alt for blå. Virkede ikke spor naturligt. Ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om det. Håber det bare var en dårlig demo.
Det må du ikke gøre til din konklusion, intet pr udstilling burde kvalificeres eller diskvalificeres:).
Jeg har ikke set meget Dolby vision, men har endnu til gode at se noget skrammel.

Som nævnt tidligere er noget hdr materiale jeg har set skidt.
Igen, lad ikke en demo i en butik drage din konklusion
Af Steen Bay
#265098
Blackspot4200 skrev:HDR kan se fantastisk ud ! Men det kan også være virkelig grimt at se på, det kommer naturligvis an på skærm og indstillingen.
Hvis vi nu antager at skærm og indstillinger er i orden, hvad er så dit indtryk af det tilgængelige materiale i HDR? Er det mestendels velproduceret så det bidrager til en øget realisme, eller er der mange eksempler på en overdreven brug af farver og kontrast så det ligner noget hvor der så at sige er indbygget en livagtig/dynamisk profil i selve materialet?
Af Steen Bay
#265103
bromberg skrev: Det må du ikke gøre til din konklusion, intet pr udstilling burde kvalificeres eller diskvalificeres:).
Lyder fornuftigt. Har ingen konklusioner draget endnu. Prøver bare danne mig et indtryk af hvad dette nymodens HDR er for noget, om det virkelig er så stort et fremskridt som mange siger. Ville være nemmere hvis jeg bare anskaffede mig et godt HDR TV, men kommer nok desværre til at vente lidt med det. Problemet er at jeg af indretningshensyn nødigt vil have et TV større end 43-45", og i den størrelse er der ikke meget at vælge mellem. Håber at OLED kommer ned i størrelse inden alt for længe.
Af orm08
#265122
HDR er blot konstrueret som som nådesstødet til plasma nørderne der sad nede i deres mørke kælder og diskuterede hvis plasma tv der viste det bedste sort ?
Brugeravatar
Af bbplayer
#265123
Steen Bay skrev:Tak for svarene. Var i Elgiganten i går og så nogle Dolby Vision demoer på LG C7. Forskellige klip med og uden DV. Den mest markante forskel var en voldsom øgning af farvemætningen med DV. Græsset blev alt for grønt, himlen alt for blå. Virkede ikke spor naturligt. Ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om det. Håber det bare var en dårlig demo.
Der er også det problem, at farver ses forkert, hvis du tilfældigvis har stået og kikket ned på en større skærm som ikke var på en væg?
Elgiganten stiller jo flere store skærme på små hylder, som ikke er hævet særligt højt, og du står og kikker mere ned end direkte på skærmen.

Har ikke tænkt på om min egen OLED afviger i farver hvis jeg kikker på den oppefra men så skal jeg jo en del højere op end hvis den står 30-40cm fra gulvet. Her er den vel 70-80cm fra gulv i hjemmet.
Af lennon
#265124
HDR er ubetinget en berigelse på et helt andet niveau end 3D . Men der er ingen tvivl om, at demoer, og meget af det der vises i butikker først og fremmest er noget effekt-jageri .
Af Steen Bay
#265426
Citat fra tråd på avsforum :

"One thing that irks me is the constant use of the word "life-like" that these formats use.
HDR and Dolby Vision aren't life-like. I've been to the beaches in California, and they don't look as brilliant in person as they do in HDR/DV images. That's perfectly fine, but it's just the case. Both formats pump up colors and contrast, which is very pleasing to the eye and something I prefer in my viewing. But it isn't "life-like"."

http://www.avsforum.com/forum/465-high- ... st55275196

Har han ret i det?