Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kuro
#264270
Hej,

Jeg har fået et godt tilbud på begge ovenstående skærme. Sony fra ny og Panasonic som brugt til omkring samme pris - i den sammenhæng, har jeg et par spørgsmål.

Panasonic DX900 er LED flagskibet pga de mange dimming zoner (512) samt et fantastisk billedbehandling.

1. Er DX900 lang bedre end Sony XE9005 på alle punkter? (udover de flere dimming zoner)

2. Hvor meget forskel er der på billedbehandlingen og bevægelseshåndteringen?

3. Hvis prisen er den samme, er DX900 et bedre valg uden diskussion?

Tak for hjælpen.
#264272
1. DX900 er et af de allerbedste LED tv Flatpanels har testet, så på billedsiden overgår det XE9005. Styresystemet Firefox er"dødt" og opdateres ikke, hvorimod Sony løbende opdaterer (Android TV).
2. Sony er kendt og rost for deres måde at håndtere billedbehandling og motion på.
3. Er lidt svært at svare entydigt på, kommer an på hvad man vægter højest, billedkvalitet eller smartTV muligheder, så det må komme an på den enkeltes ønsker. For mit eget vedkommende går jeg ALTID efter den rå billedkvalitet. Nu fortæller du jo ikke noget om prisen på disse 2 TV, men husk på at du kan få OLED TV fra Philips eller LG for 10000-12000 og opefter. Har selv lige købt POS901 fra Philips i 55 tommer, og det er et supergodt TV, som slår dem begge to i billedkvalitet. :)
Af B&W
#264277
Men hvad er prisen du kan få den til? Lige pt. Kan du købe xe90 for 13240 i Hifiklubben, Power osv.

Hvis vi snakker rå billedekvalitet, så er DX900 helt sikkert det bedste tv. Med mere end 10 gange så mange dimming zoner, giver den en bedre oplevelse i mørke scener samt i HDR.

Dog vil jeg anbefale at du tilkøber en medieboks lige som ATV4 eller Nvidia shield, alt efter din præferencer. Da Firefox aldrig har været et hit og er noget begrænset i dens apps udvalg.

Sony's styrker er dog at den har fantastisk motionstyring, stadig kanon billede til prisen og brugbart Android Tv.

Dx900 skulle have lidt problemer med motionslør.

Begge skærme er super fede, det er bare et spørgsmål om præferencer og prioritering af funktion.

Har selv xe90 og er super tilfreds, men havde jeg kunne få Dx900 til samme pris. Tjaaa, så havde jeg nok valgt den pga. dens specifikationer 8-) :)
#264495
Bevægelse på EX er bedre (hvis du aktiverer Motion Flow), men til HDR er DX900 overlegen. Interfacet på DX900 føles lidt outdatet, men sætter man en ATV 4K eller lignende til, så går det bedre.

Jeg er ikke specielt glad for Panasonics motion-system, da det introducerer soap-opera-effekt ret hurtigt, så hvis du er meget opsat på at få bevægelse så flydende som muligt, så er Sony'en det sikre valg. Hvis du prioriterer HDR, så er DX900 at foretrække.
#264512
Torben Rasmussen skrev:Bevægelse på EX er bedre (hvis du aktiverer Motion Flow), men til HDR er DX900 overlegen. Interfacet på DX900 føles lidt outdatet, men sætter man en ATV 4K eller lignende til, så går det bedre.

Jeg er ikke specielt glad for Panasonics motion-system, da det introducerer soap-opera-effekt ret hurtigt, så hvis du er meget opsat på at få bevægelse så flydende som muligt, så er Sony'en det sikre valg. Hvis du prioriterer HDR, så er DX900 at foretrække.
Tak for jeres input.

Jeg er særdeles "allergisk" overfor dårlig bevægelse, motion judder og andre små hak i billedet. Det var min primære årsag til, at jeg solgte min Samsung KS8005. Jeg har set og testet Sony XE9005 og XE9305 - bevægelsen er simpelthen helt fantastisk og langt fra sammenlignelig med Samsung.

HDR kommer jeg til at bruge sjældent. Er DX900 "MEGET" bedre end XE9005 ved almindelig SD, HD og opskalering?

Men det lyder til, at Sony er det sikre valg, selvom en DX900 er fristende pga. billedkvaliteten og byggekvaliteten.
#264513
Har selv Sony XE9305. Den klarer opskaleringen fremragende efter min mening. Generelt bliver Sony vist rost for deres opskalering rundt omkring. Har ikke set DX900 i aktion, så kan desværre ikke sammenligne på dette område. Men ellers er jeg helt enig i at Sony klarer motion bedre end de fleste. Ser rigtig meget sport og synes virkelig min XE9305 gør det godt på det område.