Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SorensenS
#264243
Hej

Jeg har et mindre problem i forbindelse med aktivering af enhanced HDMI på mit Sony 65A1.

Mit setup er således:
Stofa-boks (ikke 4K), Apple TV(4K), Oppo 203 (4K), Zappiti media player (4K), som alle er forbundet via HDMI til min receiver Marantz 7011. Marantz’en er via HDMI forbundet til tv’ets HDMI port 3.

Problemet:
Når enhanced HDMI aktiveres, så kan jeg ikke få lyd igennem fra Stofa-boksen, hverken til højttalerne koblet til receiveren eller via HDMI pass through til TV’ets egen højttaler. Billedet kommer fint igennem.

Når enhanced HDMI deaktiveres, så kommer lyden fint igennem igen.

Alle 4K komponenterne kan uden problemer sende både lyd og billede ud med enhanced HDMI aktiveret.

Mine HDMI kabler er gode. Har dog alligevel prøvet at bytte rundt på dem. Og problemet flyttes ikke med.

Følgende virker:
Kan selvfølgelig også bare se Stofa via Apple TV – det virker også fint med enhanced HDMI.
Kan også se direkte TV og så sende lyden via Arc til receiveren – det virker også.

Er det bare en feature jeg skal leve med: at enhanced HDMI skal deaktiveres, hvis jeg vil se TV via Stofaboksen?

Og ja – jeg kan selvfølgelig sagtens undlade at bruge Stofaboksen, når Stofa virker perfekt via Apple TV, men nu har jeg brugt en del tid på at finde en løsning – uden held. Så hvis nogen lige kan gennemskue, hvorfor der ikke kommer lyd med fra en ikke 4K komponent, vil det være yderst værdsat.

Mvh. Jan
Brugeravatar
Af MigSelv
#264248
Sæt Stofa boks i HDMI port 1 eller 4 på tv, disse påvirkes ikke af enhanced hdmi. Så skal man da ikke tilgå menu, i tide og utide, for at de /aktivere hdmi port.
Senest rettet af MigSelv 30. dec 2017, 11:49, rettet i alt 1 gang.
Af SorensenS
#264266
Tak for svaret. Havde allerede tjekket, at det virker på portene uden enhanced HDMI.
Men vil gerne nøjes med et enkelt kabel, hvis det er muligt.

Er det formatet, der ikke tillader lyd fra ikke 4K udstyr eller er det en indstillingsfejl?
Af barslund69
#264281
Ja lyder lidt underligt det ikke virker.
Har et xe9005 Sony hvor jeg har sat hdmi 2-3 til Enhanced (forbedret format)
Har yousee boks ikke 4k og Media player og Blue Ray afspiller tilkoblet hdmi i min Pioneer surround forstærker og så som dig et hdmi i hdmi 3 ARC i tv'et og det kører som det skal
Så det har hos mig på mit Sony ikke noget med formatet ikke kan kører på ikke 4k udstyr. Hvad der fejler hos dig ved jeg ikke men vil tro det er den tv boks
Af SorensenS
#264386
Ja, jeg er også nået til den konklusion: at det er Stofa boksen, der fejler. Har testet med gl. ATV - og her kan lyden godt videresendes, når enhanced HDMI er aktiveret.
Af barslund69
#264388
Er du ellers glad for din surround Marantz 7011 forstærker???
Har kigget lidt på SR6011
Af SorensenS
#264560
Hej Barslund
Ja, jeg er yderst tilfreds med 7011’eren. Købte den sidste år som erstatning for en Onkyo 807 - som tiden bare var løbet fra. Der er jo ikke den store forskel mellem 6011 og 7011, og jeg kunne også godt “nøjes” med 6011, men prisen på 7011 faldt så meget, at jeg valgte den store.

Har købt Audyssey’s multi eq app, som jeg synes har lavet en ganske rimelig “kalibrering” af mit Klipsch 5.2 højttaler setup.
Af barslund69
#264573
Lyder godt hvad med ARC er det til at sætte nemt op så det virker??
Spørger da jeg ved nogle har receiver der ikke virker ordentligt med ARC
Af SorensenS
#264591
Ja, det er uhyre nemt. Der en setting i min 7011, hvor ARC skal aktiveres. Og der er tilsvarende en setting i A1'eren, som skal slåes til for at kunne sende lyden ud.

Sidder på arbejde, så kan ikke lige tjekke, hvor og hvad det hedder i menuen.

Det virker perfekt. Og kan selvfølgelig, hvis du tillader det, automatisk tænde for receiveren, når det er aktuelt. Jeg har tjekket at det virker efter hensigten, men jeg har slået alt HDMI-GEC fra på alle mine komponenter, da jeg styrer alle mine aktiviteter med en Harmony Ultimate. Dejligt nemt - alle enheder gemt væk - og fruen i huset kan styre alt med ét tryk på én fjernbetjening (to tryk - der skal jo også slukkes på et tidspunkt.)
Af barslund69
#264599
Kører også med ARC nu som virker som det skal med mit XE9005 og forstærker.
1 tryk tænder tv og reciver og den anden vej.