Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Micro
#2567
Jeg vil købe et 32" LCD tv og har været rundt og kigge. Prisen har jeg sat til maks 10-12.000 kr.

Indtil nu står jeg overfor følgende valg: Samsung LE-32M51B eller Sony KLV-S32A10. Jeg har været i Fona og kigge på dem, og jeg synes billedet er rigtig flot på dem begge. Samsungs billede er måske en smule bedre men jeg er forelsket i Sonys design.

Begge har HDMI stik, men det eneste jeg måske kan komme i tanke om, som kan gøre forskellen, er Samsungs 3000:1, og så er der 2.000 kr forskel.

I princippet kunne jeg også vælge Samsung LE-32R51B http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=139968, da det er det samme bare med nyt design, hvis det ikke lige var fordi Samsung LE-32M51B ser lidt bedre ud.

Derudover har har Sumsung tv'et fået en del rosende anmeldelser på hifipriser.dk, men der er ingen anmeldelser om Sony.

På hifipriser.dk er priserne:
Samsung LE-32M51B: 12.600 kr http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=158309
Sony KLV-S32A10 10.700 kr. http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=164036

I Fona:
Samsung LE-32M51B: 15.000 kr
Sony KLV-S32A10 13.000 kr.

Noget helt tredje, er at jeg synes det er rart at kunne købe et fjernsyn i en butik og at man kan aflevere det i butikken, hvis der skulle være noget i vejen, men det ser ud til at prisen bliver 2.000 kr dyrere... :(

Er der nogle kloge tekniske genier, der kan hjælpe?
Af teamet
#2581
Ja, den med designet kan man ikke sige noget imod, selvom 'r' udgaven er væsenligt billigere.. Sålænge du er ude i at ofre 13k, kunne du måske overveje topudgaven http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=172705 .

Har ifølge irettelsesættelse fra yakken væsentligt bedre billede, og koster kun 2k mere :-)

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du kan jo købe det fysisk i en netbutik som ligger tæt på dig. Jeg bor i århus og handler tit i fysisk ved shg, som ligger 25min herfra.. Du har ret i at det er rarere at handle 'rigtigt'. specielt post dk er nogle hatte til transport
Af Micro
#2582
Ja eller Sonys top udgave KLV V32A10 http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=173775, som faktisk ligner Samsungs, eller omvendt. ;)

Men hvordan er Sonys og Samsungs topmodeller når man sammenligner dem? Og gør de 5000:1 noget i faktiske test? Det er jo væsentlig mere end mange LCD tv på markedet. Nu fik jeg kun kigget på de to mindre modeller idag, da det var en af dem jeg ville købe. ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2588
De minder på mange områder lidt om hinanden. Altså Sonys S tilsvarer Samsungs R51 og M51 og ligeledes med V og M61. Det er selvfølgelig lidt groft skitseret, men du kan nok se grundidéen.

Den primære årsag er, at Samsung og Sony er sammen om fabrikationen af de paneler der bruges i deres skærme. Og der er således faktorer som billedforbedringssytemet, design og interfacen til forskel.

Jeg er dog enig med dig i, at R51/M51 overordnet set giver et bedre billede end S modellen fra Sony.
Jeg synes dog du skal overveje hvad der betyder mest for dig i sidste ende. Det bedste billede eller den mest æstetiske udstråling i hjemmet. Personligt ville jeg nok gå efter det bedste billede.

Hvis du beslutter dig for at gå et skridt videre og kigge på M61 og Sonys V model - hvilket jeg absolut synes har sine fordele - så er valget nok det samme igen. Der er ikke væsentlige forskelle som bør afholde dig fra at købe det ene eller det andet, men du bør gå efter det, som falder bedst i din smag :)
Af Micro
#2598
Æv, nu havde jeg lige besluttet at det skulle være Sony S-model. ;)

Jeg har i forvejen et 8 år gammelt 25" Sony CRT fjernsyn, og jeg har været rigtig glad for det og er det stadig. Fjernbetjeningen er en drøm, enkel og aligevel funktionel. Designet betyder også en stor del af glæden ved at have det, synes jeg. Jeg har også en Apple iBook. ;)

Derudover har jeg besluttet at købe det i en forretning, da jeg er mest tryg ved at kunne aflevere det hvis det skulle gå i stykker. Så derfor bliver prisen meget stor, hvis jeg vælger Sonys eller Samsungs topmodeller. Det bliver i området 18.00-19.000, hvilket jeg ikke er parat til at give for et fjernsyn.

Men tak for hjælpen aligevel. :D
Af Micro
#2610
Nå, det blev altså til et Sony S32A10E.
Da jeg jeg fik det pakket ud og tændt, fortrød jeg slet ikke. Det er bare for lækkert. :D

Menuerne og fjernbetjeningen er ganske enkle og lige til at gå til. Har ikke engang læst manuelen, men det er der er jo ingen der gør. ;) Det er fedt at tænde et nyt fjernsyn og så med det samme kunne finde ud af at bruge menerne og fjernbetjeningen, som man kan med Sonys TV.

Efter lidt justeringer med farverne og skarpheden er billedet blevet rigtig lækkert. Både analog tv og DVD signal ser godt ud. Bare ærgeligt at ikke alle TV stationer sender i 16:9 eller alle DVD film er i 16:9 men i et bredere format, så man undgår beskæring eller sorte bjælker. ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2617
Det er jo også vigtigst at det kan dække dine behov, så jeg tror du har valgt klogt.

Hvad har du indstillet sharpness på?

Og så lidt et helt anden salgs spørgsmål, kan du bruge din gamle fjernbetjening til det nye Tv? :)
Af Micro
#2645
Jeg har sharpness på 10 ud af 30.
Jeg fik aldrig prøvet den gamle fjernbetjning. Men fjernbetjeningen til mit 9 år gamle Sony surround receiver kan tænde/slukke, skifte programmer osv. ;)
Af Micro
#2662
Tak.
Efter 3 dages brug har jeg fundet nogle småting:

TV'et har en Smart funktion, som tilpasser billedet til skærmen automatisk. Det virker som om billedets højre og ventre kanter bliver strukket mere i forhold til midten af billedet. Det kan ses på tekst der scroller hen over skærmen f.eks. på The Voice. Dette sker ikke ved de andre billedformater.

Objekter i billedet der bevæger sig på tværs af skærmen altså fra venstre mod højre eller omvendt ser lidt uskarp ud.

Sort ser lidt forskelligt ud forskellige steder på skærmen afhængig af hvilken vinkel op/ned og højre/venstre man ser fra. Når man betragter fra venstre, ser højre side lidt lysere ud, og når man betragter fra venstre ser højre side lidt lidt lysere ud. Derudover ser sort mørkets ud når man betragter fra midten og nedad og lidt lysere når man betragter fra oven. Lidt ligesom en normal LCD computer skærm.

Disse ting tror jeg er TV'ets egenskaber, men det er nok grunden til at man betaler mere for bedre LCD tv. Spørgsmålet er hvor meget bedre det kan blive...

Derudover har TV-signalet 4-5 næsten usynlige skygger på højre højre side af lodrette kanter i billedet. De er mest synlige i grålige nuancer f.eks. i et prøvebillede. De er på alle kanaler, så jeg tror ikke det er signalet.
Af sam05
#2690
Du skulle har valgt Samsung alligevel.

Jeg har en Samsung LE-3241B og har ikke de problemer med billedet du beskriver.
Af Micro
#2715
Nu skal det siges at jeg går op i finde meget små detaljer, som andre måske ikke normalt lægger mærke til. Så disse ting har stort set ingen praktisk betydning, når man bruger tv'et. ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2716
TV'et har en Smart funktion, som tilpasser billedet til skærmen automatisk. Det virker som om billedets højre og ventre kanter bliver strukket mere i forhold til midten af billedet. Det kan ses på tekst der scroller hen over skærmen f.eks. på The Voice. Dette sker ikke ved de andre billedformater.
Det er den som andre producenter kalder panorama. Du ser den også til tider omtalt som super-soom =)