Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hansen67
#263849
Har tidligere skrevet om køb at tv hos Bilka.dk.
Dette er ikke et korstog mod Bilka, men jeg er godt blevet noget lunken på dem. Oplever at de forsøger på at give svar som ikke er korrekte når man stiller dem et spørgsmål.
Har køb et Philips 65PUS8102, som efter at have stået på Bilka´s lager i godt 2 uger (tvét var i restordre ved bestillingen med en leveringsdato medio dec/17, men dagen efter var tvét kommet på lager, men man kunne/ville ikke rykke leveringsdatoén!!!) endelig er modtaget.
Da dette tv ikke var hverken min 1. eller 2. prioritet, men et godt tilbud og fik okay anmeldelser - købte jeg dette. Inden jeg pakker tvét ud og afprøver det, vil jeg lige være helt sikker på at jeg kan returnere det, hvis ikke det svare til forventningerne!
Der står på Bilka.dk under Fortrydelse af køb og returnering:
Varens stand, når du sender den retur:
Du hæfter for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på.Hvis varen er prøvet udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.Manglende original emballage kan udgøre en værdiforringelse, hvorfor varen bør returneres i original emballage.

Det læser jeg som jeg må afprøve tvét og dets funktioner, men vil være helt sikker og spørger på deres chat om dette.
Det har været en længere sag, da chatten er blevet lukket under samtaler. Men jeg har ikke fået et entydigt svar på at jeg kan returnere tvét (selvfølgelig i en stand uden buler, skrammer, ridser…. osv og i original emballage) og få pengene retur.
Jeg har bla fået oplyst følgende:

"Du kan rigtig nok returnere indtil 31/1-18, men desværre ikke hvis varen har været i brug”

“Du må tage det op og tænde det, men du må ikke installere kanaler”

“Tvét må ikke være personliggjort, derfor må du ikke installere kanaler. Du kan tilføje en DVD afspiller og se en DVD film på tvét, for at tjekke billedekvaliteten”

"Du er velkommen til at returnere tv'et, hvis det ikke er taget i brug ja. En internet ordre må du gerne åbne op for emballagen også se om Tv'et er noget for jer. Herefter pakke det ned igen og returenre :)

Mig: "Jamen så kan man jo ikke, som i skriver at man kan: fastslå varens art, egenskaber og den måde den (tvét) fungere på”
(Bilka: Det kan du på f.eks. elgiganten. Ikke ved os, desværre.” !!!!!!

"Da vi på ingen måde kan gensælge et elektronisk produkt efter det er taget i brug vil vi nægte at tage Tv'et retur.”

"Du må gerne afprøve tv'et. Jeg kan dog ikke love dig, at du kan få det fulde beløb for tv'et refunderet, hvis du ønsker at returnere.”

"Mig: Du bliver simpelthen nød til at præcisere: Hvis jeg afprøver tvét for at: "fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på" og efterfølgende ikke ønsker tvét, så kan jeg returnerer tvét i original emballage og uden skader!- og få det fulde beløb tilbage!- er det ikke korrekt?

Bilka: "Det er ikke korrekt nej. Hvis du ønsker at returnere herefter vil vi tage stilling til om, hvorvidt der er sket en værdiforringelse.”

Mig: Jamen i skriver jo at man gerne må: Du hæfter for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Hvis jeg overholder ovennævnte og returnerer i original emballage og uden skader, så er det uden værdiforringelse
Bilka: Alt dette vi skriver om er rent hypotetisk. Hvilket vil sige, at jeg kan ikke forudsige om der kommer slidtage på noget i tv'et ved at tage det i brug et par timer. Det er noget vi tager stilling til, hvis du ønsker at returnere det.


Mig: Jeres betingelser er hypotetiske, det er taget til efterretning. Vil du være venlig at sende denne korrespondance til min mail.”



Jeg er ikke blevet ret meget klogere. Forstår simpelthen ikke, hvorfor de ikke bare svare. Du kan, såfremt varen kun er afprøvet, ikke er skadet og fremstår som ved modtagelsen og i original emballagen, returnerer varen og kan få det fulde beløb tilbage.

Jeg har endu ikke pakket tvét op og afprøvet det.
Brugeravatar
Af bbplayer
#263850
De har nok ret i deres 31/1 - 2018 , der er det så deres egne regler som gælder og ikke købeloven, da det er en service som ydes udover den normale som de skal i forhold til købeloven. Den kan du ikke tørre af på dem, det er service at de udvider over 14 dage.

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... er-er-dine

Så jo, du må gerne åbne og prøve skærmen, der kan måske være tvivl om søgning på kanaler, da du måske er begrænset i det i en butik, så sæt dog en afspiller til som yder top, og viser dig præcis hvad du forventer eller årsagen til at sende det tilbage.

Bedst er jo du forholder dig til købeloven og afprøver det inden de 14 dage er gået, så kan du henvise til købeloven og glemme alt om deres egne paragraffer, så længe du har fået skærmen tilsendt og ikke købt i butikken, altså :)
Af Hansen67
#263852
Har muligvis ikke skrevet klart nok i mit lange skriv.... beklager.
Jeg er ikke ude på at tørre noget af på nogen (hvilket man vist heller ikke kan læse ud af indlægget), jeg ønsker bare et klart svar.
De svarer jo først at jeg ikke engang må tænde tvét.......
Kan man få lov at afprøve tvét og hvis ikke det performer som ønsket, kan man så returnere det igen med fuld tilbagebetaling. Ja eller Nej.
Hvis NEJ, hvorfor skriver de så i deres betingelser: at man kan prøve varen for at "fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på"
Hvis Ja, hvorfor svare de så ikke det i mine spørgsmål?
Mht tidsfrist, det er ikke et issue, der er returet til d. 31/1-18.
Brugeravatar
Af bbplayer
#263854
Hansen67 skrev:Mht tidsfrist, det er ikke et issue, der er returet til d. 31/1-18.
Hvis du gør som du siger, og de forholder sig til hvad de sidst forklarer, så er du på røven jo, da du mener returret er 31/1-18 som er deres special ordning men ikke tilbudt i købeloven, og så gælder deres måde at håndtere returret jo. Så bare vær lidt opmærksom når du åbner og gør en masse og brug aldrig ordet : Taget i brug, kun afprøvet det. bordet fanger ;(
#263855
Du skal kunne afprøve produktet på nøjagtigt samme måde som du kan i en butik, derefter pakke det ned uden skader og returnere det i komplet stand. Og få alle pengene retur. Det er loven i teorien i hvert fald.

Men forstår godt butikkernes modvilje når jeg læser med herinde - jeg har set nogle der udnytter dette og får byttet adskillige gange.

Jeg selv ville f.eks. Ikke tage imod et tv der tidligere havde været pakket op, ergo er der en værdiforringelse blot kassen er åbnet. En gråzone...

Hvorfor går du ikke bare ned i den lokale Bilka og ser tv´ et?
Af Hansen67
#263858
Det har jeg prøvet. Problemet er/var bare at de ikke kunne finde fjernbetjeningen!!! Det er sgu rigtigt, det var svaret da jeg var henne og spørge om ikke der var noget galt med indstillingen, da billedet var både kontrastløst og meget lyst!
Du skriver at du godt forstår (net) butikkernes modvilje...... Jamen det er jo spillereglerne ved nethandel at du reelt har en bedre fortrydelsesret en handel i en fysisk butik!