Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sortiarius
#263835
Jeg har i længere tid gået og ventet på en 4K OLED HDR erstatning for min nuværende computer skærm, en 40" Philips BDM4065UC 4K skærm med VA-panel.

Før jeg købte Philips skærmen i maj 2015 (hvilket jeg virkelig synes var en god deal) var jeg vant til at bruge store full-HD TV som computer monitor idet jeg godt kunne lide store skærme og dengang ikke havde noget imod den fastlåste lave 1920x1080p opløsning. Den eneste ulempe jeg dengang bemærkede mig (udover den lave opløsning) var at TV'et som computerskærm skulle tændes manuelt på fjernbetjeningen.

Idet jeg ikke synes der rigtig er dukket nogle OLED/4K/HDR computer monitors op går jeg derfor og leger med tanken om at købe et LG B7V TV til brug som computerskærm.

I den forbindelse vil jeg gerne høre Jer om:

- Der er nogen af Jer der har erfaring med brugen LGs OLED TV som computerskærme

- Der er nogle åbenlyse problemer i forbindelse med brugen heraf

- Om jeg kan forvente at kunne benytte mig af HDR features i spil og applikationer der understøtter dette (Youtube, TV2 play m.m. på sigt).

Min brug af computer er:
- ~80% Office/surfing
- ~15% TV-streaming, altså TV2 Play, Youtube m.m.)
- ~5% Spil (typisk RTS, kun sjældent FPS som jeg tænker kan være en mulig ulempe)

Selvfølgelig er de 55" også meget stort som computer monitor. Jeg vænnede mig dog hurtig til 32" TV (fra 20" skærme), og lige så hurtigt til 40" Full-HD og tænker egentlig sagtens 3840 x 2160 opløsningen kan bære de 55 tommer.
Brugeravatar
Af hifreak
#263839
Har en god ven som har B6 55" han bruger den som monitor. Jeg synes det ser meget godt ud, og fungerer fint med HDR. Tror sagtens du ville kunne bruge den, men kommer selvfølgelig også an på hvor tæt du skal sidde på ;)
Af LBC
#263840
Jeg forstår simpelthen ikke nogle folk's besættelse med at skifte den dedikerede PC skærm ud med et tv, til at udføre en pc skærm opgaver.
Jeg kan ikke se andet end ulemper ved at bruge et OLED tv som monitor helt seriøst. Rimelig meningsløst til alt andet end hvis du skulle bruge det til 95% stream af film i høj kvalitet eller lign.

Jeg har nummereret løsningsmulighederne, alt efter hvor gode ideer det er.

1: Køb en dedikeret monitor, da den har de inputs du skal bruge såsom DP såsom den her http://www.pricerunner.dk/pl/25-4081736 ... ign-Priser

24: Køb et kvalitets tv med IPS panel, da det er langt det bedste til generelt browsing, og udover dette risikerer du heller ikke retention eller burn in.

1054: Køb et OLED tv som primær skærm til en pc, der hovedsageligt skal bruges til browsing
Af Sortiarius
#263841
#1
Kan du uddybe hvorfor? (kunne dog aldrig finde på at købe en kurvet skærm uanset)

#3
Kan du forsøge at uddybe OLEDs mange ulemper til computerbrug (de er ikke nødvendigvis indlysende).

- Jeg værdsætter umiddelbart dybt sort lige så meget på et computerbillede som et TV-billede og tænker derfor i OLED.

- Jeg forestiller mig HDR benefitterer af dyb sort på et computerbillede lige så meget som et TV-billede

- Jeg forestiller mig ikke burn-in som værende det store problem ved en agressivt sat screensaver

- Jeg har ikke umiddelbart brug for brede betragtningsvinkler

- Jeg har ikke (nødvendigvis) brug for kraftig lysstyrke da skærmen er fikseret i et relativt mørkt rum

- Jeg kunne måske forestille mig at farve reproduktionen i det hvide spektrum er ringere ved OLED end IPS

- For hvad angår connectivity kan jeg forstå B7V er udstyret m. 4xHDMI 2.0b - det eneste jeg umiddelbart er ked af at miste her i forhold til displayport er dynamisk metadata til HDR. 4K@120hz eller 8K er umiddelbart ikke et issue.

Ellers har jeg umiddelbart svært ved at granske alle de mangle ulemper. Det kan sagtens være de er der, men kan du så ikke liste dem op så jeg kan lave en pro-et-con vurdering (det var lidt derfor jeg oprettede tråden herinde :-) )
Af LBC
#263845
Du beskriver jo selv hvorfor OLED ikke er det du søger langt hen af vejen . Skal vi starte med prisen, der er vel 4-6.000kr forskel på hvad du kan få et fornuftigt LG IPS tv i forhold til et B7V.

Du skal bruge tv'et 80% til browsing osv. Sidder du og browser i et bælgmørkt rum, hvor du kan se forskel på 0.06 og 0.03 i sortniveau?

Du har ikke brug for bredere betragningsvinkler? Jamen så må du jo sidde lidt længere væk fra skærmen. Jamen så køber du jo bare et godt tv med VA panel. Der slipper du igen for den kæmpe ekstraregning op til et B7V, og igen skal du ikke bekymre dig om retention.

Sidstnævnte er nogenlunde det setup jeg har med mit tv/pc der er hooket op til et Sony W805 med VA panel.

Jeg kan seriøst ikke se nogle fordele ved at købe et OLED tv som i 80-90% af tiden skal bruges som en dedikeret browsing/pc monitor.

Men hey det er dine penge ;)