Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Banno1973
#263656
Har i dag måtte returnere mit tredje LG. To gange B7 og en enkelt C7 på grund af "yellow tint".

Alle tre har været mere eller mindre ramt af "yellow tint". En gullig/rødlig misfarvning, som træder meget tydeligt frem i et 100 IRE testmønster.

Det ville være OK, hvis det var uniform over hele skærmen - eller at man kun så det i testmønsteret. Men det slår igennem ved almindeligt TV-kiggeri, eks. under fodbold, hvor store dele af plænen er mere gul end grøn.

Det er virkelig ØV, fordi det ellers er det fedeste TV, jeg har ejet.

Jeg er nysgerrig efter, om nogle af jer har oplevet/oplever det samme? Eller måske generer det blot ikke? Næsten halvdelen af brugerne i en undersøgelse på AVForums oplever det samme, men jeg har ikke rigtig set det nævnt her.

Noget tyder på, at det "kun" er 65"erne, der er ramt. Alle 55", jeg har set i butikkerne, har været (næsten) helt uniforme i et 100 IRE testmønster.
Af KBW
#263659
Har haft tidligere versionen med color tint, mit 65b6 havde ikke, men mit 65b7 har blåt tint i siderne. Afventer st få det byttet til januar.
Af lennon
#263662
Mener,at brugeren Hother ovre på Recordere har bekendtgjort,at han pga tint returnerede 2 eksemplarer af Panasonics top OLED . Han fik så til sidst forhandlerens udstillingsmodel, som er næsten "clean" . . .
Af Banno1973
#263665
Der er åbenbart en del panellotteri over det. Jeg tænkte blot, at tre byttere måtte være nok. Så nu er spørgsmålet så, hvad fa'n man så gør? Kan ikke gå til LCD, når først der har stået et OLED på hylden. Måske Sony A1 kan komme ned i 20K og så slå til.
Af lennon
#263668
Nu er vi jo kun ca en måned fra præsentation af 2018 lineup . Det kunne sgu være rart,at vide om dette issue måske er elimineret i næste panel generation, - som jo er lidt mere end en opdatering. . ?
Af Banno1973
#263671
lennon skrev:Nu er vi jo kun ca en måned fra præsentation af 2018 lineup . Det kunne sgu være rart,at vide om dette issue måske er elimineret i næste panel generation, - som jo er lidt mere end en opdatering. . ?
Ja, men det er godt nok lang tid at vente, når man kun har en 42" fra soveværelset at erstatte med i mellemtiden :D
Af Hviid Gruppen
#263672
65 oled panelerne skulle være mere prone & tilbøjelig for netop vignetting samt banding end fx 55.
'men om disse OLED tech smådefekter geares jo større OLED panelet er' aner jeg ikke og om fx 77tommer skulle være endnu mere prone, og nok også begrænset hvor mange 77tommer OLED fjernsyn der er feedback fra, da prisen på disse er i en anden verden.

Har selv 55tommer og skyldes dels prisen hvor jeg kunne være med og et behov som 4k monitor og havde nok også valgt mindre' hvis det var muligt for ikke at udvande PPI for meget, men er imponeret over hvor brugbart & skarpt et OLED-TV performer som monitor til PC eller gaming og min frygt at OLED-2017 ikke kunne holde lysstyrken i hævd ved fuld hvid kva ABL' er i den grad gjort til skamme og er mere end rigeligt efter mit behov..
Har også overvejet at begynde at gradbøje mit 55 OLED panel efter alle kunstens regler, og før eller siden skal jeg nok finde et eller andet testmønster som ikke spiller ideelt men kender også mig selv godt nok til at vide, at det efterfølgende vil tirre mig, hvis jeg falder over en eller anden semidefekt' som jeg stirre mig blind på og vil sidde i baghovedet. O_O

Dog selvflg en kort gennemgang ved ankomst, som bestod af greyscale-værdier samt en kort gennemgang for defekte-pixels og her var der intet at udsætte. (så mig og mit B7 er gode venner ;) )
så indtil videre, kører jeg efter devisen' hvad jeg ikke ved har jeg ikke ondt af og nærmest on-the-fly indtryk ved reelt brug og er mildest talt imponeret af OLED-teknologien, - godt nok i en klassse for sig og betragtsningsvinklerne er helt ude i hampen (bogstavelig talt).. :)
#263674
lennon skrev:Nu er vi jo kun ca en måned fra præsentation af 2018 lineup . Det kunne sgu være rart,at vide om dette issue måske er elimineret i næste panel generation, - som jo er lidt mere end en opdatering. . ?
Der går jo et år før de er nede i samme prisleje.
Af lennon
#263675
Torben Rasmussen skrev:
lennon skrev:Nu er vi jo kun ca en måned fra præsentation af 2018 lineup . Det kunne sgu være rart,at vide om dette issue måske er elimineret i næste panel generation, - som jo er lidt mere end en opdatering. . ?
Der går jo et år før de er nede i samme prisleje.
Det er jeg helt med på . Men det var måske en ting i kunne spørge ind til i Las Vegas ?
Rent teknisk undrer det mig,at når nu tint issues er panelrelateret - hvorfor det så skulle være værre
på 65” versionen, eftersom 55” og 65” jo er skåret ud af samme "råpanel" ?
Af KBW
#263676
På mit 65b7 er farve tinten i siderne. Her har man jo lysnet for at modvirke den vignetting som tidligere var et problem. Det ser nu ud til st for meget lysning her ændrer farvetemperaturen.
#263680
Banno1973 skrev:Har i dag måtte returnere mit tredje LG. To gange B7 og en enkelt C7 på grund af "yellow tint".

Jeg er nysgerrig efter, om nogle af jer har oplevet/oplever det samme.
Mit forløb er identisk med dit. Måtte returnere 2 B7 og 1 C7, før jeg fik en B7 uden noget nævneværdigt problem.
Af DanielPT
#263681
Shit man bliver da helt nervøs for at ens panel lider af dette. Jeg er dog en smule farveblind men måske mit C7 også har dette. Men så spørgsmålet om man skal tjekke for det :) Jeg skal have min skærm kaliberet til Februar så det ville være træls at opdage senere. Hmmm.