Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hagbart666
#263521
Kan dette tv anbefales til en som primært kun ser tv, netflix og film en gang imellem.

Hvad er godt og hvad er skidt ved dette tv? Nogle bud?
Af henrik.yde
#263529
Som udgangspunkt anbefaler vi ikke TV med IPS paneler, da de leverer et dårligt sortniveau. Prøv at kigge efter TV med VA panel, Samsung, Panasonic, Philips, eller Sony. Særligt Sony og Panasonic har gjort sig bemærket i år med gode TV til relativt små penge. Læs test af dem her på Flatpanels.
Af Hviid Gruppen
#263531
Altså lidt komisk at bevidne et begreb a' la [ vi anbefaler ikke IPS ] :D O_O og den samme trummerum med VA vs IPS og ofte ufattelig ensidet stillet op til den ene efter den anden trådstarter ,som spørger ind til et givent IPS fjernsyn
og jargonen med VA-TVs er markant bedre fjernsyn alene møntet på sort & kontrast.
-og konklusionen at hvis du vil havde et godt TV, så er VA-TV det eneste valg' uden tanke på mulige brugsmønstre en given trådstarter skulle havde i et givent behov.

IPS paneler har altså en hel del markante forcer end alene bedre betragtningsvinkler' og ej være tilbøjelig til off-axis-shifting som VA paneler.
IPS har ofte bedre farve-reproduktion end et VA-panel, og bedre response-tider og heraf ofte mindre ghosting & udsmøring, og jo nok nogle af disse fordele som gør at TV-mastodonten LG er gået all in på IPS på hele deres TV-line, når man ser bort fra deres high end OLED-line, dog investerede LG også nævneværdigt i IPS-produktions-happengut nogle år tilbage.

IPS har som regel bedre farver, og derfor er det ofte IPS paneler som vægtes for det klientel som søger bedre farve-reproduktion til stort og småt i eventuel professionelt-øjemed - og så er det "viewmæssige-sweet-spot" på visse VA paneler irriterende lille og begrænser brugen, medmindre man sidder alene og har formået at placeret sig ideelt i et mørkt rum.

Samme med andre fabrikanter over de senere år som jo også har lavet fremragende TV med med deres IPS-paneler, som fx Panasonic og deres AX900 serie. og sloganet plasmaagtigt billedkvalitet.
Sony's X850 serie har vist også IPS-panel foruden en del andre modeller

Anyway hver af disse paneltech har sine forcer, og hvis TVet skal bruges som "home cinema" på en vis afstand og ikke mindst under relativ mørke omgivelser ved et home cinema aspekt og hvor man netop sidder i en ideel vinkel til TV'et - her er VA panelet selvfølgelig oplagt kva en bedre sort og markant bedre contrast, men hvis brugsmønsteret ikke er så simpelt, og man også skal bruge TV'et i andre henseender - så kan et IPS-panel godt være det oplagte.

Siger bestemt ikke er IPS paneler er bedre end VA, men som alt her i livet kommer meget an på hvad behov man har, for både IPS og så sandelig også VA paneler har hver deres svagheder.
Valgte selv OLED da jeg investerede i et nyt TV sidst i Oktober måned, men når det kommer til valget mellem VA og IPS, -er det vitalt at man lige gør sig nogle overvejelser' omkring hvad og hvor man skal bruge det, for hvis det fx er i et oplyst rum og hele familien skal havde glæde af fjernsynet fra utallige vinkler, så er et VA-TV langt fra ideelt.
og mange af nutidens fjernsyn har ikke drejefod og står eller hænger mere eller mindre stationært som stuealter, og netop et VApanel og hvis man ser TV fra andre steder end fx sofaens eller lænestolens ideel vinkel og man også har spisebord eller skrivebord i stuen hvor man fra tid til anden ser over på Tvet fra, her vil en del VA-paneler desværre komme til kort.

Trådstarter, tag en tur ud i butikkerne og se dem ved selvsyn, for hvis det er et TV der primært er møntet på flow-matriale via TVkanaler foruden lidt Netflix fra tid tid til anden, og decideret home-cinema ikke er det vejl. og især i dette low-entry prisleje som modellen der oprdises' - så kan det hurtigt være andre ting som spiller ind, såsom brugerflade m.m. hvor LGs WebOS og deres magic remote system' egentlig er ret smart, men igen hvis du har i sinde at smide en tredjepartsboks på Tvet som Apple TV, eller Shield eller Android eller konsol, så betyder OS-fladen ikke det store.
Men afsæt nogle timer og tag rundt og se på udvalgte modeller i dit prisleje og husk at tage sælgernes mulige spin' med et vis gran salt da deres vejledninger til en vis grad kan være undermineret af diverse bonus-ordninger. :)
Senest rettet af Hviid Gruppen 16. dec 2017, 13:38, rettet i alt 1 gang.
Af henrik.yde
#263540
Hmm, min eneste kommentar til dit lange "foredrag" er at Sony XE850 serie og derover IKKE har IPS panel.
Af Hviid Gruppen
#263541
Forkert henrik.yde Sony X850 kommer i et hav af varianter, så når du konkludere over en kam' at de skam ikke har IPS, må alene bunde i at du ikke er bekendt med Sonys X850's varianter,.
fra rtings
The Sony X850E has a good contrast ratio. At around 4500:1, it is a big step up from the 2016 X850D (IPS TV) which had a contrast ratio of only 1248:1. The higher contrast ratio of the X850E results in deeper blacks which in turn make this TV a good choice for watching movies in a dark room.
Update 05/12/2017: Readers have reported that the 75" model has an IPS panel, so the contrast ratio is expected to be around 1000:1.
Poor viewing angle. Colors shift and blacks become gray when the TV is viewed on the side. People sitting to the side of the TV will not have as good picture quality as people sitting directly in front. Last year's X850D has a much better viewing angle because it has an IPS panel.

Update 05/12/2017: Readers have reported that the 75" model has an IPS panel, so expect the viewing angle to be more similar to the X850D we tested in 2016.
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850e
Sony X850'serien er tilsyneladende en blandings-serie hvor visse modeller har IPS panel og hvor selvsamme model variere mellem 65 med VA og 75 modllen har IPS-panel.
Sony X850B i 49tommer har også IPS-panel.
men tjek selv.
Sony
75X850E
49X850B
55X850D / 65X850D / 75X850D (bare et udpluk af X850 med IPS)

men du kunne måske argemuntere for hvorfor VA er det oplagte og det som [ vi anbefaler på flatpanels ]
og who the freaking f... er vi ?? :D
Det andet fordummende-niveau med VA er godt og IPS er dårligt og det er det som vi anbefaler uden at tage stilling til behov og saglig forklaring, er sku da ikke prisværdigt. ;)
Både IPS og VA techstandard har deres svagheder og jo disse sbagheder' som man bliver nød til at opridse, da de er ret vitale for køb af nyt TV og det behov og de forhold det skal bruges under.
Senest rettet af Hviid Gruppen 16. dec 2017, 19:13, rettet i alt 5 gange.
Af henrik.yde
#263542
Ja, det kunne jeg da sagtens, men mener ikke at skulle stå til regnskab overfor dig hvad jeg poster her, forsat god weekend.
Af Hviid Gruppen
#263546
ja det kunne du sagtens, men du gad bare ikke.. pftt ergo' det niveau er sgu da ikke prisværdigt eller synderlig hjælpsomt for en given trådstarter som netop spørger ind til et specifikt TV, hvor du affejer det alene fordi det er IPS og han skal vælge VA-TV fordi det er netop det som "vi anbefaler" upåagtet prisniveau eller behov. :)
og når man så vælger at opridse "fordele og ulemper" ved netop VA vs IPS så får du også ondt i røven over dette, selvom du ikke engang er trådstarter på topic og netop selv undlod at argumentere - men alene forsøgte at gemme dig bag "vi anbefaler ikke IPS"

Havde selvfølgelig været mere spiseligt hvis man havde taget VA-kliken op på skulderen og bøvset den af kva mulige VA-holdninger krydret med mulige egen-investeringer, men det er ingen jo tjent med' kva topic og trådstarters nævnte model, men nærmere at oprise fordelene og svaghederne ved disse to panelteknologier, og især når man møder indlæg som er ufattelig ensidet.

For alt andet lige' er det TV som trådstarter spørge ind til et sub 4k DKK TV atm - og begynde at jagte budget VA paneler i det tilsvarende prisleje og eventuelt med et fjernsyns-behov, hvor man selv (og eventuelt andre) ser på TVet fra flere steder i stuen og ikke mindst i et oplyst miljø, så kan det hurtigt blive en træls oplevelse' grænsende til det ubrugelige med et billigt VA-panel.

VA vs IPS er og bliver en blandet landhandel og meget står og falder med behov og muligt brugsmønstre og ikke mindst det aktuelle prisniveau' for hvad der præcist er at foretrække.
Er ikke imod VA elller for IPS, tværtimod hver har deres forcer og selv disse forcer er der delte meninger om, og heraf en saglig debat.

men back on topic, LG 55UJ630 til pt under 4000 DKK er ikke et dårligt køb for et 2017 55* 4K TV med WebOS3.5 og Magic remote samt AC wifi (dog havde in mente, at det kan være at magic'remote fjernbetjeningen skal tilkøbes seperat og ej er inkl. men kun såklaldt [ready]).
LG 55UJ630 kom på markedet i Danmark i maj 2017 og til vejl pris af 9.500DKK - så til 3999 DKK er det en nævneværdig prisreduktion på godt ½ år..
// Ellers kan du sætte din lid til at lande den på køtilbud eller speciel-tilbud, erindre den gik til 2999 DKK i et særdeles begrænset oplag ved Powers åbningstilbud.
Billede
Senest rettet af Hviid Gruppen 16. dec 2017, 15:37, rettet i alt 1 gang.
Af Hviid Gruppen
#263550
Du er tung at danse med, og skal havde det hele madet ind på individuelt indlægs-niveau, men er det vitterlig nødvendigt at diffrenciere "trådtopic" iform af LG 55UJ630 og ej [VA vs IPS] som dit ensidet indlæg "Vi anbefaler ikke IPS" // uden argumentation indledte..
men du kan jo prøve at bruge noget krudt på at hjælpe trådtstarter, istedet for at bræge uden indhold til hverken det ene eller det andet.. ;)
Senest rettet af Hviid Gruppen 16. dec 2017, 15:05, rettet i alt 1 gang.
Af henrik.yde
#263551
Ha ha, den eneste der bræger her er da vist dig. Det er jo tydeligt for enhver. :D :D :D :D :D :D
Af Hviid Gruppen
#263552
Ja ja den er god med dig' hvor antallet af smileys er niveauet..
men lad gå, kom nu ned fra skulderen henrik-yde, når det ej relatere til
det ene eller det andet, som LG55UJ630 eller VA vs IPS.. ;)

Billede
Af Hagbart666
#263558
Tak for alle svar, det blev jeg desværre ikke så klog på, men set i lyset af vores 7 år gamle sony, så kan det vel kun blive bedre?

Vi snupper sgu sådan et imorgen.
Af Grandahl
#263564
Hvidgruppen interessant læsning, jeg var egentlig ikke klar over flere af de ting du stiller op. Selvfølgelig må der være en mening i at en stor spiller på markedet som LG vælger at køre IPS paneler over hele linien i deres LCD koncept.

Jeg selv, ud fra mine egne erfaringer fravælger IPS af den grund at det irriterer mig at sort er gråt på skærmene. Det gider jeg ikke have i min egen stue.. De tv der er “grå” er dog alle Low budget, eller mellemklasse tv jeg har set. En anden bruger påpegede at han havde set en LG fra 9 serien ( Topmodel ) der var prof. Kalibreret, og var meget imponeret over billedet, også sortniveau..
Det har jeg dog tilgode, men er nysgerrig på det.
Af Bent odense
#263569
"
Grandahl"Skrev:
En anden bruger påpegede at han havde set en LG fra 9 serien ( Topmodel ) der var prof. Kalibreret, og var meget imponeret over billedet, også sortniveau..
Ligefrem imponeret var jeg ikke,men det var da ok til flow-tv. :)