Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#263466
Jeg har læst anmeldelsen og prøvet de foreslåede indstillinger.
Læste nedenstående fra jer:

__Skru ned for lysstyrken:
Fladskærme kommer næsten altid med en alt for høj lysstyrke, og det er hverken gavnligt for billedkvaliteten, øjnene eller strømforbruget. Specielt sidstnævnte kan nedbringes ganske betydeligt på mange fladskærme, men billedet bliver ofte også mere naturligt og knap så skrapt. Lysstyrken kan typisk reduceres med indstillingen “lysstyrke”, “baggrundslys eller “backlight”. På Philips Tv hedder indstillingen typisk “kontrast”, men bemærk, at denne indstilling fungerer anderledes på andre Tv.__

Mit spørgsmål - I hvilken rækkefølge skal man starte med at justere på et LG 65B7v vedr OLED-lys, kontrast og lysstyrke. Jeg kan have problemer med at billedet synes for skarpt for øjnene (var vant til pioneer plasma før).
Og hvad er oled-lys ift lysstyrke?
Billedet skal selvfølgelig ikke miste kvalitet.
#263467
OLED-lys er lysstyrken. Kontrast og lysstyrke styrer på skærmen primært lyskurverne, så hvis man rykker for meget på dem kan man risikere at hæve f.eks. sortniveauet eller andre uhensigtsmæssige forhold.

Er det lyset, som du oplever som skarpt for øjnene eller billedet som helhed? Kan det måske skyldes kunstig skarphed? (den kan justeres med "skarphed", "super opløsning" og "kantforbedring").
#263474
Rasmus Larsen skrev:OLED-lys er lysstyrken. Kontrast og lysstyrke styrer på skærmen primært lyskurverne, så hvis man rykker for meget på dem kan man risikere at hæve f.eks. sortniveauet eller andre uhensigtsmæssige forhold.

Er det lyset, som du oplever som skarpt for øjnene eller billedet som helhed? Kan det måske skyldes kunstig skarphed? (den kan justeres med "skarphed", "super opløsning" og "kantforbedring").
Tak for svar. Jeg har både OLED-LYS og lysstyrke som kan justeres - gad vide hvad forskellen er? Og selvfølgelig kontrast.
Jeg kan godt se, at hvis jeg skruer for meget ned for de 3 nævnte så kan det gå ud over selve billedkvaliteten. Nogen fif til i hvilken rækkefølge man skal justere på de 3? Jeg tror mest det er kontrasten der er skrap for øjnene.
Lysstyrken er vist bedst at justere mest ned på, men det er nok mest kontrasten der føles hård for øjnene.
Det er ikke farverne i billedet der er for hårde, dertil har jeg fået kontrasten justeret tilpas ned.
#263475
Jeg kan ikke anbefale, at du justerer på kontrast og lysstyrke særlig meget. Betegnelserne er lidt misvisende, da de ikke rigtig justerer på kontrast og lysstyrke. Ændrer du dem for meget, så begynder du at hæve sortniveauet så det bliver gråligt, miste detaljer i de mørke og lys områder osv. Uden at afhjælpe det problem, som du oplever (som jeg forstår det).

Hvis det er fordi lyset er for kraftigt fra skærmpanelet, så skal du justere OLED-Lys ned. OLED er markant mere lysstærk end plasma.
#263477
Lysstyrke bruger du til at få skyggedetaljerne på plads. Er det mørke lidt for gråt skruer SU lidt ned. Er der lidt for få skyggedetaljer skruer du lidt op. Skal nok være mellem 50 og 53.

Kontrast bruger du til at styre højlys. Hvis der mangler detaljer i f.eks en hvid skjorte skruer du lidt ned. Du kan prøve at skrue op indtil detaljerne forsvinder.

Som nævnt er det OLED-lys som er den “lysstyrke” du skal bruge. Stil den højere når det er dagslys og skru ned når der er helt mørkt i rummet.

Du kan egentlig bare gå ind og vælge technicolor Ekspert (bruger), slå alt billedforbedring fra, juster (i mørke) Lysstyrke og kontrast ganske lidt, og fond dig 2 indstillinger til OLED-lys der passer dig i mørke og til dagslys.
#263479
Inden firmware med technicolor var dukket op - fulgte jeg denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=4hlF8ByW-Rg

Når jeg skifter mellem indstillinger som på youtube-linket og "tecnicolor" så er der beskeden forskel. Jeg tror jeg lidt bedre kan lide den via youtube-link og endnu bedre med OLED-lys, kontrast og lysstyrke lidt sænket - men har fået det lidt for lavt nu kan jeg se - som I også er inde på. Jeg vil lige prøve at sætte de 3 tilbage og så reducere OLED-LYS.
Super hjælp!
Kan man sige noget om hvor tæt "tecnicolor" kan ramme ift hvis en fuld korrekt kalibrering på det enkelte tv sættes til "100% korrekt". Ligger vi meget tæt på 100% eller? Der er vist lidt forskel på panelerne så vidt jeg har forstået. Det er måske svært at sige hvor stor den forskel kan være? Bare et skud. Snakker vi 99,5% ?
#263481
Kontrast 85 uændret og lysstyrke 50 uændret og så har jeg sænket OLED-lys til 40 (stod vist på 80).
Det skævridder ikke billedet og giver et mere behageligt billede. Kunne godt få lidt ondt i øjnene ved for “stærkt” billede.

Farvestyringssystem: rød, grøn, blå, cyan, magenta og gul står alle i 0 ved “technicolor”.
Giver det mening at justere dem efter youtube videoen eller er det netop dem der er individuel efter panelet?
Skarphed har jeg ændret fra 10 til 0. Kunne ikke rigtig se forskel.
Ja, oled er markant mere lysstærkt end plasma.
SD så nok bedre ud på Pioneer plasma.
Men vildt omkring detaljer og farverigt billede LG oled 65 b7 kan vise i 4K