Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af martinrk
#263191
Hej,

Jeg har netop købt et LG C7 55” og er generelt rigtig glad for det. Jeg synes dog tv´et døjer med en del colour banding (eller hvad det nu hedder), hvor farveforløbet på især grålige farver er problematiske.

Det kan fx være den indbyggede Youtube player eller åbningsscenen med jordkloden i Planet Earth 2 er helt gal. Se vedhæftede eksempler.

Jeg har prøvet med de forskellige billedprofiler (bl.a. den nye technicolour) og nogen af dem er marginalt bedre end andre, men stadig med en del colour banding.

Jeg afspiller ukomprimeret blurayrip fra en Kodi pc, men har også prøvet at streame det direkte fra NAS og ind i TV`et med den indbyggede LG afspiller. Ingen forskel.

Det eneste der virkelig hjælper er at slå ”limited colour range" fra i Kodi (så den istedet kører full colour range 0-255). Det giver et voldsomt kontrastrigt billede, men til gengæld så er næsten alle detaljer væk i gråtonerne.

Er det ”bare” sådan det er, eller er der noget, som mangler at blive indstillet korrekt?
Vedhæftede filer
Billede-10-12-2017-18.22.59.jpg
Billede-10-12-2017-18.22.59.jpg (788.39 KiB) Vist 1160 gange
Billede-10-12-2017-18.20.56.jpg
Billede-10-12-2017-18.20.56.jpg (529.09 KiB) Vist 1160 gange
Af MickDK
#263203
Jeg savner flere oplysninger: Hvad billedprofil kører du med? Hvad afspiller? Det ligner absolut ikke det jeg ser på mit 65B6 hvis jeg smider Planet Earth 2 på i 4K HDR.
Brugeravatar
Af bbplayer
#263204
Jeg tror ikke du må bruge youtube som udgangspunkt her, kvaliteten er for ringe selvom det er i 1080p her, så har du helt ret i at der er problemer med farverne i planet earth ii afslutningen/intro.

Det er helt sikkert ikke tv't men en ringe youtube præsentation, hos mig er den kun tilgængelig i HD siger den, hvor nørd detajlerne siger 1080p som current. Så jeg tænker det også er noget opskaleret trailer.

Nu har jeg lige afprøvet 4K HDR (på K8500) , der er ingen problemer der, det kan jeg godt sikre dig.
Af martinrk
#263239
Som skrevet, så kører jeg det ikke via Youtube, men 1:1 blurayrip direkte fra NAS. Har godt nok læst at Planet Earth 2 skulle være lidt småslem ift Colour Banding på Bluray.

Youtube screenshottet var bare for at vise at der var colour banding på selve app´en - altså farveforløbet på interfacet.

Dog oplever jeg også en del colour banding på andre ting - primært skyer, røg etc.
Af Coolsmarti
#263247
Hvis man virkelig gerne vil teste og se lidt banding på sit OLED, så er Marco Polo på Netflix, Episode 3 fra 14:00-16:00 et irriterende godt bud.
Brugeravatar
Af bbplayer
#263249
martinrk skrev:Som skrevet, så kører jeg det ikke via Youtube, men 1:1 blurayrip direkte fra NAS. Har godt nok læst at Planet Earth 2 skulle være lidt småslem ift Colour Banding på Bluray.
Her virker original medie, 4k HDR altså perfekt, så mon ikke den bd-rip du referer til , er komprimeret selvom du mener noget andet?
Prøv original medie igennem en hdmi port og se om du ikke får det rigtige billede der.

Der er intet galt med 4K HDR versionen, har også Blu-ray men gider ikke rode med dem til test nu, når jeg ved det andet virker fint :)

Du kan også have problemet i din KODI, som bare ikke kan håndtere det. (Læs grafik kort opsætnings problem)
Af Kaktus-burger
#263251
Color banding sker hovedsagligt ved komprimeret materiale eller ved indstillings-konflikter = fx ved 8 bit farver.

Jeg synes du skal gennemgå dine indstillinger igen. Jeg oplever ikke fænomenet på min B7 ved afspilning af UHD eller Netflix 4K. Til gengæld har jeg stødt på det på YT, men det er jo kildematerialet der skaber det.
Af Coolsmarti
#263252
Jeg var lidt for hurtig tror jeg, læste det som helt almindelig banding, altså problemer med uniformitet.