Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#263121
Jeg sidder 2,8m fra mit 55" tv, og går og overvejer at opgradere til et 65". Men kan ikke lade være med at kigge lidt på 75" tv, skarpheden og opløsningen er der jo til et sådan tv, eller ville det være overkill?

Min pengepung siger til mig at jeg max skal ofre 20k på nyt tv, og en størrelse på 75" er derfor nok lagt på hylden i denne omgang, da jeg syntes de sidste tommer er dyre, altså springet fra 65 til 75"

Hvis jeg holder mig til et tv på 65" kunne jeg godt fristes af Samsung Q7 serie eller måske LG7 (mindste model til 23k). Altså QLED Vs OLED.

Så besøgte den lokale Hihi-klub i dag. for at se om jeg kunne blive klogere på disse to tv. Sælgere fortalte mig, at med et tv på 65" eller større, ville han kraftigt fraråde mig at købe et OLED, pga de havde mange fejl/problemer med denne teknologi. Det undrede mig lidt, men han fortalte videre om kunder der havde byttet deres Oled tv optil 3gange hos ham pga fejl. Han anbefalede et jeg købte Samsung Q7 serie, hvilke jeg også syntes godt om.

Så nu er jeg i tænke box med og det så skal være et med lige panel, eller et med curved.

Hvad tænker i om størrelse på mit tv valg, QLED eller OLED, curved eller lige panel?

Mvh Henrik
#263123
Det er korrekt at der er flere der har fået byttet deres OLED skærm, nogle endda op til flere gange. Det ændrer dog ikke på det faktum at OLED TV leverer den bedste billedkvalitet man kan få. Glem alt om curved, prøv iøvrigt at kigge lidt på Sony, evt XE9005, den har været på tilbud til 19999,- i 75", og kommer det sikkert igen. Ellers koster 65" ca 13000,- pt.
Senest rettet af henrik.yde 9. dec 2017, 18:02, rettet i alt 1 gang.
#263124
Tak for svaret Henrik!

Jeg vil lige prøve at kigge lidt mere på Sony XE9005!

Så er der det med størrelsen. Er der nogle af jer derude, der sidder 3m eller lidt mindre fra et tv på 75", og hvordan oplever i det? Tror til film ville det være godt, men hvad med daglig brug? Jeg er klar over at det nok er meget individuelt med størrelser på tv
#263133
Yderst spændende læsning, virker til at man får meget tv for pengene. Fuld led-belysning, havde jeg ikke hørt om før, mener de fleste kører med kant belysning. Som jeg læser det er lyden der hvor tvet er svagest, men det kan jeg leve med, da jeg har mulighed for tilslutning af "stor" lyd via mit anlæg.

Jeg vil tage ud og se Tvet ved forhandler inden køb
#263146
Henrik A skrev:besøgte den lokale Hihi-klub i dag. for at se om jeg kunne blive klogere på disse to tv. Sælgere fortalte mig, at med et tv på 65" eller større, ville han kraftigt fraråde mig at købe et OLED, pga de havde mange fejl/problemer med denne teknologi. Det undrede mig lidt, men han fortalte videre om kunder der havde byttet deres Oled tv optil 3gange hos ham pga fejl. .
Lidt hen af samme konklusion som også er på avforums, at +65* OLED panelerne er mere pron til OLED techflaws end fx 55..

-og folk som har byttet mere end en håndfuld gange, for at lande et bedre panel i det famøse OLED-panel-draw O_O men det var primært C-modellen, da mange brugere på det site' er fra USA, og mest C7 som er vejl over-there som det oplagte køb' da deres B7 er en del anderledes end vores, og har bla en uattraktiv acrylplasti-fod, og ej dolbyatmos, og i det hele taget vist dårligere lyd, ihvertfald kva B7A modellen, selvom der også figurere end B7P som vist har dobly atmos.
så i USA er det ofte LG C-modellen som er vejl. og den er også billigere end B7 modellen med dolby atomos.

men C7 65* har iflg brugerne på awforums været pron til OLED flaws, og eftersigende en del mere end 55 versionen.
og hvis sælgeren i HIFI klubben også har noteret sig dette, kan der være noget om sagen, men om det har gang på land i realiteternes-verden, aner jeg ikke.
En anden ting man også skal havde in mente, når man rykker op, er "Pixel pr inch" dratter noget så eftertrykkeligt.
55 har en PPI på 81.
65 har en PPI på 68
77 har en PPI på 57
Så de 10 tommer fra 55 til 65 har et PPI tab på -13PPI hvor tabet på 12 tommers opjustering fra 65 til 77 har et tab på - 11 PPI og som regel ser man jo gerne at man har mest mulige dioder til sin rådighed hvis kvaliteten i panelet følger trop og dermed tættest PPI i diodestrukturen.

Det er 16% lavere PPI tæthed fra 55 til 65 selvfølgelig ikke afgørende men dog værd at havde in mente, især med tanke på hvad man skal bruge sit OLED panel til, og hvis man kommer tilstrækkelig langt væk, så bliver det langt mere underordnet, men med monitor eller gaming på relativ kort afstand kan det godt spille ind i en rum størrelse, men her vil fordelene ved større skærm meget vel opveje på den positive side...
#263156
Går selv og venter på at der kommer ca. 100-125 tommer. Det passer perfekt til 4K og de 3,5 meter jeg er nødt til at sidde fra min skærm i stuen. På skrivebordet som PC monitor ville 45-50 tommer kunne gøre det (Har aktuelt 43" PC monitor) - Jævnfør http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511
#263216
henrik.yde skrev:Det er korrekt at der er flere der har fået byttet deres OLED skærm, nogle endda op til flere gange. Det ændrer dog ikke på det faktum at OLED TV leverer den bedste billedkvalitet man kan få. Glem alt om curved, prøv iøvrigt at kigge lidt på Sony, evt XE9005, den har været på tilbud til 19999,- i 75", og kommer det sikkert igen. Ellers koster 65" ca 13000,- pt.
Når Sony 9005 bliver nævnt, så bør Philips PUS8102 vel også nævnes ;)
#263220
Ludo skrev:Om 10 år har vi vel bare en gennemsigtig, semiusynlig glasplade på væggen, og vi kan vælge skærmstørrelse alt efter behov. 55" til nyhederne og 100+" til film.
Ja, sådan kunne det godt gå:-)