Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MickDK
#263164
Steen Bay skrev:Jo større TV, jo mere skal man bevæge øjnene rundt for at fokusere på det der foregår. Tror jeg ville finde det trættende/irriterende.
Bliver du også træt af at flytte øjnene/dreje hovedet når du er ude i naturen? For mig øger det realismen og mindsker nakkestivhed at skærmen er tæt på at udfylde mit synsfelt.
Af Steen Bay
#263169
MickDK skrev:
Steen Bay skrev:Jo større TV, jo mere skal man bevæge øjnene rundt for at fokusere på det der foregår. Tror jeg ville finde det trættende/irriterende.
Bliver du også træt af at flytte øjnene/dreje hovedet når du er ude i naturen? For mig øger det realismen og mindsker nakkestivhed at skærmen er tæt på at udfylde mit synsfelt.
Det er vel smag og behag. Forstår udmærket at nogle prøver at genskabe oplevelsen af at være i biografen med en stor skærm (eller alternativt sidde tættere på en mindre skærm, hvilket er en billigere løsning), men selv foretrækker jeg at billedet ikke fylder mere i synsfeltet end at man så nogenlunde kan overskue det i et blik, uden at bevæge øjnene for meget rundt. Ellers får jeg lidt fornemmelsen af ikke at kunne se skoven for bare træer.
Måske lidt som maleren der maler at billede. Han står tæt på lærredet for at lave de små detaljer, men når han skal bedømme om billedet er vellykket, så træder han tilbage for bedre at kunne se helheden.
Af MickDK
#263174
Naturligvis er det smag og behag. Din sammenligning giver dog ikke mening for mig, mit mål er at opnå indlevelse ('immersion'). Dvs det handler ikke om at få fornemmelsen af at være i biografen eller at se på et maleri. For mig handler det om at få fornemmelsen af at *være der* selv, ikke se malerens kopi af virkeligheden. Detaljerne ser jeg ved kikke direkte på noget (givet jeg er tæt nok på skærmen). Helheden får jeg ved at kikke omkring mig, ganske som i naturen. Sådan er vi åbenbart forskellige og det er OK.

Biografen har jeg droppet, for ringe billede, for ringe lyd og dusinvis af mennesker der spiser popkorn eller stinker af perfume er ikke mig :)
Af lennon
#263183
Steen Bay_ Det er langt hen af vejen ikke et spørgsmål om smag og behag, men om fordomme . Klart,at der findes en øvre grænse for optimal skærmstørrelse i forhold til siddeafstand , (- den er væsentligt større end du bryder dig om ).De markant højere broadcast opløsninger fortjener simpelthen større skærme , så man får den bedre detaljeringsgrad med . Og det høster man af på både Discovery og TV2 News fordi det giver et mere behageligt billede . Man kan desværre ikke "bare"kompensere ved at flytte tættere på . . .
Af Steen Bay
#263187
lennon skrev:Steen Bay_ Det er langt hen af vejen ikke et spørgsmål om smag og behag, men om fordomme . Klart,at der findes en øvre grænse for optimal skærmstørrelse i forhold til siddeafstand , (- den er væsentligt større end du bryder dig om ).De markant højere broadcast opløsninger fortjener simpelthen større skærme , så man får den bedre detaljeringsgrad med . Og det høster man af på både Discovery og TV2 News fordi det giver et mere behageligt billede . Man kan desværre ikke "bare"kompensere ved at flytte tættere på . . .
Jo, jeg er helt med på at skærmen nødvendigvis skal fylde mere i synsfeltet hvis man skal have fuldt udbytte af en øget opløsning, men tvivler lidt på om en øget detaljeringsgrad vil bidrage med noget væsentligt til oplevelsen af en god film eller naturudsendelse. Med hensyn til at "kompensere ved at flytte tættere på", så kan det vel være hip som hap om man sidder 2 meter fra en 50" skærm eller 4 meter fra en 100" skærm. Resultatet er det samme.
Af Steen Bay
#263190
lennon skrev:- eller 20cm fra en Ipad, eller 5cm fra en 5" smartphone . . Nej, vel ?
Eller hvad med et 8K VR-headset med 2" OLED displays placeret få cm foran øjnene? Det burde vel kunne give al den 'indlevelse' man kan ønske.
Brugeravatar
Af bbplayer
#263192
Nu er VR headset ikke i særligt høj opløsning til den almindelige bruger, og derfor i rimelig ringe kvalitet, så et par cm fra øjnene hjælper ikke når opløsningen er for lav, det kan øjnene jo stadig godt afsløre og gør det ikke bedre når framerate ødelægger oplevelsen og giver hovedpine og alt muligt andet dårligt, så du ikke kan se en hel film på den måde.
Af peterdebel
#263194
MickDK skrev:
wiso skrev:Det hænder når jeg er ude at gå tur om aftenen og i forbifarten kommer til at kigge ind af et vindue (jeg går ikke og lurere, man kan uden at tænke over det komme til at dreje hovedet når man går forbi). Kan mindes jeg mere end en gang hen ad vejen har set en væg der næsten er fyldt helt ud af en kæmpe skærm - og en person der sidder to meter væk og glor på den. Ja undskyld mig, men det finder jeg komisk ...
Grin du bare. Jeg finder det komisk at folk køber små skærme. Ville ønske at man kunne købe 100" OLED til en rimelig pris. Indtil da sidder jeg 1.5m fra mit 65" når jeg skal nyde film eller naturoplevelser. Det er en HEL anden fornemmelse af at "være der selv" som jeg absolut ikke vil undvære. Målet for mig er væg-til-væg skærm :)
Mja...Det største pt. er vidst østrigske " ’C Seed 262' på 262", 6,65 meter.Designed by Porsche.. 8-)

Billede

https://youtu.be/ySoW-SmHMn4

https://www.flatpanelshd.com/news.php?s ... 1497422139
Brugeravatar
Af bjensen
#263196
wiso,
Jeg mener at have en god forståelse for din situation.
Jeg kom selv fra at have anvendt en 27" monitor i hmmm 8 år inden jeg så for nylig skiftede til et midlertidigt 49" Sony (som egentlig virkede OK, det kommer videre til en kollega) og nu 55" OLED.
Egentlig ville jeg ikke have det så stort men jeg konstaterede hurtigt at de mindre modeller var crap.

Hvis jeg stadig havde normale TV kanaler så mener jeg at selv de 49" er for stort, normalt TV med ynkelig opløsning og tv reklamer gør det altså skidt i storformat.

Hvis du kan frigøre dig af kabel og går all-in på kilder i god kvalitet så kommer støttelsen til sin ret. 4K opløsningen imponerer mig ikke rigtigt på 49", men HDR er fedt. Udfordringen er så at industrien næsten kun skubber HDR ud sammen med 4K.

Så er giga skærm nødvendig? Min ydmyge holdning: Nej ikke hvis vi kunne få lækkert HDR indhold i normal 1080p opløsning. Men det er ikke den vej universet peger.
Fremtiden siger 4K og i dét lys er 55" OLED utvivlsomt en oplevelse, også når jeg sidder 190cm fra skærmen.

Køb køb køb. :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#263199
MickDK skrev:Grin du bare. Jeg finder det komisk at folk køber små skærme. Ville ønske at man kunne købe 100" OLED til en rimelig pris. Indtil da sidder jeg 1.5m fra mit 65" når jeg skal nyde film eller naturoplevelser. Det er en HEL anden fornemmelse af at "være der selv" som jeg absolut ikke vil undvære. Målet for mig er væg-til-væg skærm :)
Nu er det nye tider men du ville allerede have oplevet væg-til-væg skærme, hvis du for 10-15 år siden købte projektor, måske var alderen og muligheden ikke der men det er jo ikke nyt, problemet med en tv skærm, er at den ikke er pæn, og have et lærred trukket ned 24/7 er der ikke mange som synes er pænt, derfor køber mange med motor eller trækker det op når væg-til-væg delen skal bruges af noget pænere end sort skærm.

Vi som ville have stor skærm har nok haft det for længe siden men nu er det ikke en stor sort plet i stuen vi køber, der vil vi vistnok hellere stille andet op som fylder så meget. Så 100" sort skærm, det lyder skræmmende , ikke til at grine af, nærmere mere et skræmme billede for dem som virkelig gør det, præcis som de få, der maler sort i stuen, dem er der heller ikke mange af.
Af MickDK
#263200
Steen Bay skrev:
lennon skrev:- eller 20cm fra en Ipad, eller 5cm fra en 5" smartphone . . Nej, vel ?
Eller hvad med et 8K VR-headset med 2" OLED displays placeret få cm foran øjnene? Det burde vel kunne give al den 'indlevelse' man kan ønske.
Ja og nej :)

VR giver potentielt den optimale indlevelse, ingen tvivl om det (har haft Oculus Rift i mere end et år nu). Og det slår alt andet jeg har oplevet. Der er dog 2 problemer som trækker ned - det ene er opløsningen, det andet er synsvinklen.

8K VR briller kommer (2x4K er på trapperne), så det er blot et spørgsmål om tid. Men pt er der ikke grafikkraft nok til at trække dem selvom de var til at købe for almindelige penge. Den samme 2x4K VR brille vil også have et meget større synsfelt (220 grader vs 110 grader for min Rfit) hvilket i langt højere grad vil løfte oplevelsen. Men med mindre ens venner/familie også har tilsvarende briller så er man lidt isoleret.

Så derfor spår jeg at væg-til-væg skærme nok skal have et marked.
Af MickDK
#263202
bbplayer skrev:Nu er det nye tider men du ville allerede have oplevet væg-til-væg skærme, hvis du for 10-15 år siden købte projektor, måske var alderen og muligheden ikke der men det er jo ikke nyt, problemet med en tv skærm, er at den ikke er pæn, og have et lærred trukket ned 24/7 er der ikke mange som synes er pænt, derfor køber mange med motor eller trækker det op når væg-til-væg delen skal bruges af noget pænere end sort skærm.
Før jeg havde mit 65" OLED havde jeg et 103" som jeg sad ca 3m fra, det var permant rullet ned (jeg var ligeglad med hvordan det så ud da jeg ikke brugte det). Det blev udskiftet fordi en 4K HDR laserprojektor ville koste mindst 4-5x så meget som et OLED TV. I stedet valgte jeg at flytte lidt tættere på billedet for at opnå ca samme relative billedstørrelse.
bbplayer skrev:Vi som ville have stor skærm har nok haft det for længe siden men nu er det ikke en stor sort plet i stuen vi køber, der vil vi vistnok hellere stille andet op som fylder så meget. Så 100" sort skærm, det lyder skræmmende , ikke til at grine af, nærmere mere et skræmme billede for dem som virkelig gør det, præcis som de få, der maler sort i stuen, dem er der heller ikke mange af.
Ser som sagt ikke på skærmen når den er slukket, men man kunne jo lade den køre et slideshow af flotte naturbilleder og imens man ikke er hjemme kan den bare være slukket (aht strømforbruget). Men jo, for nogle vil det måske være "for meget".
Brugeravatar
Af bbplayer
#263205
Nogle har Bio hvor det permanent er som du siger, vi vil nok ikke alle bo sådan, og så er forskellen fra en 103" projektor og et 100" OLED, igen, stor sort blok på væggen som ikke er særlig køn, og lad nu være med at kald det kønt, og ja, du kan udskyde problemet, og lade den køre pauseskærm som undskyldning på væggen, det er dit valg :) Jeg ville nok godt kunne undvære 100" sort blok, og slet ikke ønske pauseskærmen eller slideshow på Webos køre når jeg ikke bruger den, som grundregel går dit webos jo også ud og slukker, selv de synes en pauseskærm ikke bør køre så længe :)

Indrømmer gerne, jeg har haft et par 8-10" skærme kørende med slides med diverse familie fotos i en periode, de blev så slukket for så var det ikke sjovt længere, og almindelige rolige stillestående billeder blev indført igen. De var ikke så stressende at have i et opholdsrum. Du skal jo huske , sådan skærme vil distrahere og kræve opmærksomhed i længden, det skal du langsomt vænne dig af med. Så ender du med at ødelægge din reaktions sans, ved at udelukke det, når din mening var kunst og billeder.
De tager næsten opmærksomheden og måske ødelægger samtalen i rummet, det ønsker du ikke.
Næsten som nogen ikke vil føre samtaler med støj(musik) i baggrunden og andre elsker det men koncentrationen er tilvænnet det, så nogle gæster synes det er ok, andre ønsker du slukker :)

Nu lyder det ikke som en stor stue, så mange mennesker samles nok ikke der, og derfor kan man måske udlede, du er alene om den oplevelse, og det er kun dig som forstyrres af de mange billeder du vil have på skærmen :)
Senest rettet af bbplayer 10. dec 2017, 23:19, rettet i alt 1 gang.