Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#262832
Hej forum
Det er nu 8 år siden jeg købte mit sidste fladskærms tv så nu er det på tide med et nyt.
Jeg har brugt et par dage på at læse lidt op hvad jeg skal se efter, men jeg syntes stadig det er en jungle så jeg håber i kan hjælpe.

Hvad skal jeg så bruge mit tv til:
Jeg har ikke flow tv.
Jeg skal bruge det til at se:
Netflix
Hbo
Tv2 play (NBA)
Dr tv
tilslutte mus og tastatur så det kan bruges til at surfe internet på.

Jeg er pt lidt varm på LG 65UJ750v som kan fås til 10000kr
Hvilke alternetiver findes der til det evt noget der er bedre til prisen?

Det eneste der lige har gjort jeg ikke allerede har trykket på bestil knappen var fordi jeg så inde på pricerunner at det for et par mrd. siden havde været på tilbud til 7700kr i følge deres prisgraf. Kan de være en fejl?
Ellers tænker jeg jo bare om jeg kan få noget bedre for 10-11000kr

Håber i kan hjælpe lidt..
#262834
Hej
Alle LGs LedTV er udstyret med IPS panel, hvilket er ensbetydende med dårligt sortniveau, men gode betragtningsvinkler. Omvendt har led TV med VA paneler et bedre/godt sortniveau, men knap så gode betragtningsvinkler. Og da de fleste af os herinde skeler mest til billedkvaliteten, så vil vi nok ha svært ved at anbefale dig det TV du spørger om. Hvis det er led du går efter så er Sony XE9005 et godt bud, og mange mener da også at det er årets "value for money TV". Prisen for et 65" er dog lidt højere end dit budget, ca 13000,- Hvis du går efter "guldet", og kan nøjes med 55", så kunne LG55B7V være et godt bud. Det er et TV af OLED typen, og har deraf et fantastisk billede. Prisen pt ligger på knap 12000,-. Billedmæssigt slår det alt andet på markedet.
#262846
Hvis HDR ikke er så vigtigt, kan du også kigge på Sony XE8505. Den kan fåes i 65" indenfor dit budget. Alternativt kunne Samsung MU7005 også være en mulighed. Eneste af de nævnte som har en HBO app....dog skulle den ikke være særlig god hvad jeg har læst rundt omkring. Begge tv dog bedre bud end LG'en i min verden, medmindre du har brug for de brede begtragtningsvinkler som IPS panelet i LG'en giver.
#262851
Kan du vente til efter nytår tænker jeg der kommer dyk i priser på tv, det plejer der.. Måske kommer Sony XE 9005 ned i dit prisleje, så ville jeg kikke efter den. Alternativt som de øvrige siger kunne du kikke efter Samsung MU 7005 der som den eneste har en HBO app.

Jeg ville også fravælge LG’ en grundet den har IPS panel, der ikke gør så meget godt for billedkvaliteten
#262898
Hej tak for alle svar.
Kan høre i ikke er glade for det lg tv.
Jeg har ellers set det live og syntes det ser fint ud men er jo også vandt til at gammel tv.
Jeg skal have et 65" da et 55 bliver for lille.

Jeg må ud og se på det Sony tv men jeg syntes det er lige over hvad jeg vil give for et tv.

Jeg ved ikke hvor meget hdr betyder Men når jeg har læst om det så virker det jo som noget der skal være på..

Kan være jeg skal vente lidt og se om der ikke kommer tilbud på det Sony tv. Kan se det har været på tilbud før til 10k og det vil jeg godt give.
#262910
Ok Lasselh, hvis 65" er et must for dig, så bør du holde lidt øje med Sony XE9005, prisen skal nok komme ned under de 10K. Lige nu koster det 13240,- . Det er i det mindste bedre til HDR end de fleste andre LED TV. Ønskes der HDR i høj kvalitet, så hedder det OLED. Samsung KS8005 kan man på billedkvalitet nærmest sammenligne med Sony XE8505, bortset fra at SONYen er noget bedre til bevægelser, og det samme gør sig gældende med bygge/samlekvaliteten, hvilket er generelt for SONYs TV.
#262917
henrik.yde skrev:Ok Lasselh, hvis 65" er et must for dig, så bør du holde lidt øje med Sony XE9005, prisen skal nok komme ned under de 10K. Lige nu koster det 13240,- . Det er i det mindste bedre til HDR end de fleste andre LED TV. Ønskes der HDR i høj kvalitet, så hedder det OLED. Samsung KS8005 kan man på billedkvalitet nærmest sammenligne med Sony XE8505, bortset fra at SONYen er noget bedre til bevægelser, og det samme gør sig gældende med bygge/samlekvaliteten, hvilket er generelt for SONYs TV.
På KS modellerne har nogle ejere rapporteret om Microstutter, altså små hak i billedet ved panoreringer.

Bagbelyst tv er at foretrække..

Billede
#262918
altså lidt komisk at høre den samme trummerum med VA vs IPS og bedre betragtsningsvinker versus bedre sort og contrast -og hvis du vil havde et godt TVbilled så er VA det klare valg uden tanke på de specifikke brugsmønster som trådstarter opridser.. ;;)

IPS har en hel del markante forcer og også mere end bare gode betragtningsvinkler' og ej være pron-to-off-axis-shifting som VA ofte har en tendes til.
IPS har ofte bedre farvereproduktioner end et VA-panel, og bedre response-times og heraf ofte mindre ghosting & udsmøring, og jo nok nogle af disse fordele som gør at LG er gået all in på IPS på hele deres TVline, når man ser bort fra deres OLED-line, dog investerede mastodonten LG også nævneværdigt i IPS-produktions-happengut nogle år tilbage.

IPS har som regel bedre farver, og derfor er det ofte også IPS paneler som vægtes for det klientel som søger bedre farvereproduktioner til stort og småt i eventuel professionelt øjemed - og så er det viewmæssig-sweet spot på visse VA paneler irriterende lille og begrænser brugen...

Samme med andre fabrikanter over de seneste år som jo også har lavet fremragende TV med med deres IPS-paneler, som fx Panasonic og deres AX900 serie. og sloganet plasmaagtigt-billedkvalitet.
Sony's X850 serie har vist også IPS-panel samt en del andre..

Anyway hver af disse paneltech har sine forcer, og hvis TVet skal bruges som "home cinema" på en vis afstand som man må formode med et 65tommer - og ikke mindst under mørkere omgivelser ved fx at se film og hvor man netop sidder i en ideel vinkel til Tvet' her er VA panelet selvfølgelig oplagt kva en bedre sort og markant bedre contrast, men hvis det ikke er så simpelt, og man også skal bruge TVet i andre henseender som trådstarter jo netop er inde på med bla internet og mus og keyboard - så kan et IPS-panel godt være det oplagte.
Senest rettet af Hviid Gruppen 6. dec 2017, 22:57, rettet i alt 2 gange.
#262919
Ja så skal det ikke være en KS model for hvis der er noget jer hader at se så er det hak ved panoreringer.
Hvordan klare ex9005 sig her?

Jeg kan heller ikke rigtig gennemskue hvilke apps jeg kan få på ex9005 Netflix HBO tv2 drtv?
Er der evt et af de andre tv'et der har apps til de ting jeg skal se?

Men tror jeg må ud i div forretninger i weekenden og se på de 3 modeller der er blevet nævnt. Ex9005, mu7005 ,uj750v
#262939
Henrik yde.. Det er ikke rigtigt at KS 8005 ( 2016 model ) er at sammenligne med XE8505 på billedkvalitet, der er Samsungen altså Sonyen overlegen, det kan der ikke være så meget tvivl om. Jeg har set en del KS 7005 og 8005 i danske hjem ( samme panel )du behøver ikke være bekymret for panoreringer eller bevægelser, det er et rigtig godt tv.
Flatpanels har også i deres test KS8005 til at være bedre end Sony XE8505, vil sige at XE 8505 er at sammenligne med MU 7005 der er fra i år billedmæssigt. De er dog begge ret dårlige til HDR..

Personligt ville jeg som nævnt tidligere vente på et tilbud på XE 9005, evt tilkøbe et Apple tv hvor du kan få HBO appen med.
#262951
Tja, smag og behag. Har selvfølgelig set alle 3 TV, og læst div. test. Mener dog stadigvæk at KS og 8505 ligger tæt på hinanden. Men man kan jo altid diskutere om jeg burde gå en tur forbi Louis Nielsen og få tjekket synet. Bortset fra det, så kan man jo ikke købe KS modellerne mere, da de er udgået. Sony XE9005 er også min favorit.