Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#262698
Hej

Kan det virkelig passe, at producenterne kan feje en pixelfejl ind under ISO normen og slippe for at hjælpe med at fikse den?
Jeg har købt mit 8102 for 1 uge siden og opdagede efter 4 dage en pixel, der er stuck på grøn.
Jeg har prøvet at få det til at forsvinde med et par forskellige RGB videoer, men intet held indtil nu.
Jeg har snakket med Philips, der siger, at hvis ikke den lyser op på en 50% grå skærm, så kan det ikke betegnes som en fejl og de vil derfor ikke hjælpe.
Hvad pokker kan jeg gøre - jeg skal tilbage i butikken med det senere, men hvis jeg får nej derfra, så står jeg med et TV med en forfærdelig grim grøn pixel, der er meget blikfangende og meget irriterende ved billeder, der ikke er grønne eller grå :((
Hvis bare den var død, så den slet ikke lyste op, så havde jeg kunne leve med det, men den sidder cirka 10-15cm fra bunden af skærmen i midten, så den bliver konstant set...
Jeg har læst mig frem til, at flere har haft held med at trykke lidt på skærmen, men det er som udgangspunkt ikke en mulighed, da jeg også har læst, at man kan skade coatingen.(havde det været en gammel skærm, så havde jeg taget chancen, men den er simpelthen for ny)
yderligere til ovenstående kan man så få den enten slukket eller fikset på anden måde end via tryk?
#262699
Hvis det er købt på nettet eller i en butik der altid har 14 dages fortrydelsesret er det jo bare at levere det retur. Det vil dog være god stil lige at gøre opmærksom på det overfor forhandleren.

Hvis du har købt i almindelig butik findes der principielt ikke fortrydelsesret, og så skl du nok pakke det godt ind for at de vil hjælpe dig.

Alle producenter har nogle regler opstillede omkring pixelfejl, og det er dem butikkerne følger. Du vil i manualen kunne se hvad der accepteres af pixeldefekter før man betragter hele tv'et som defekt. Typisk er en hvid konstant lysende pixel nok, men hvis det er en farve skal der som regel være nogle stykker inden for et givent areal før det bliver dækket.

Der er mig bekendt ikke nogen der har nultollerence overfor pixelfejl itv i dag.
#262712
Der er desværre ikke returret, da tv'et er købt i butik.
Jeg lagde ordren på nettet, men den blev annulleret, jeg ringede derfor og brokkede mig og blev sendt ud i fields for at hente den i butikken, derfor overgå det til et butikskøb(MEGET uheldigt!)
Jeg kan derfor ikke sende det retur, men sidder nu med en skærm med en grøn prik på midten af skærmen, der efter mine krav gør tv'et værdiløst.
Nogle der har prøvet noget lignede og fået det fikset?
#262714
Det er godt nok trist! håber Bilka vil hjælpe dig når nu Philips ikke vil!

Syntes da du skal prøve at forklare dem at en af grundende til at du valgte at bestille på nettet, netop var pga. returret.
#262718
Ja, jeg har virkelig også fået det triste ansigt på!
Jeg har haft den værste oplevelse med Bilka og den bliver bedre værre og værre.
Jeg håber inderligt, at de vil hjælpe, så jeg kan blive tilfreds med det TV, der ellers har leveret sublimt.
Igen, hvis I har nogle ideer til, hvordan man kan komme det til livs, så modtages det med kyshånd!!
#262774
Synes det er helt unfair, at hvis man køber et nyt TV skal man bare leve med at den har en fejl, fordi det ikke er inden for de normer de fastsætter. Det burde ikke kunne ske med et helt nyt produkt, at man bare skal leve med det. Føler med dig :( Det er stof til eftertanke, og er helt sikker på at det næste TV jeg køber, bliver købt over nettet, så man har returret.
#262775
Du må ikke glemme at Philip's garanti og reparation på den fejl, og så købelovens reklamations ret på 6 måneder også ved butiks køb, og formodningsreglen oveni, gør at de skal bortforklare i butikken hvorfor de sælger et defekt tv, om fejlen så en 1 pixel eller 10 pixel, det tager købeloven og formodningsreglen ikke højde for, den tager højde for du klager og forklarer fejlen var der fra du købte skærmen, så skal bilka gøre deres for at løse det.

Du kan altid klage igennem forbrug.dk og forklare hvordan bilka ikke afhjælper en reklamation og henviser til garanti regler, som intet har med reklamation at gøre, når en fejl er en fejl.

Du kan dog risikere , hvis fejlen ikke er synlig nok, så sker dette:
https://www.forbrug.dk/afgoerelser-ruli ... pixelfejl/
(ved godt denne sag er fra 2003)
#262781
Husk iøvrigt på at alle de TV'er i returnerer bare bliver pakket og solgt til en anden, så gør dem lige opmærksom på det, istedet for bare at sende lorten videre ... Undrer mig så samtidigt også over at folk gerne returnerer, men ikke selv vil have et returneret produkt.
#262792
@Hifreak - Ja, det føles ikke helt retfærdigt! Jeg kan godt forstå, at man prøver at beskytte sig selv om producent, så man ikke får en masse kasser tilbage med defekte TV.
Jeg mener bare ikke, at det er ok, at man sælger et TV, der har en defekt(en defekt efter min overbevisning)
Jeg køber jo heller ikke et Rolex med et hak i kronen uden at forvente, at det kan fikses eller ombyttes, hvis det var der fra start.

@BBplayer - Jeg er enig, men da det ikke bliver betragtet som en fejl/mangel, så kan der ikke kræves så meget i forhold til den. Det er sådan, jeg fortolker det, men vil da være tilfreds, hvis jeg tager fejl og du har ret! :-)

@Coolsmarti - jeg er stor tilhænger af de 14 dages returret. Jeg er dog ikke stor fan af, at man returnerer et efter min overbevisning defekt TV tilbage.
Jeg er selv flittig bruger af de 14 dages returret, når jeg køber elektronik, men sørger altid for at behandle tingene ordenligt. Jeg har heller aldrig modtaget et produkt, der har haft en fejl/mangel - heller ikke i forhold til min vurdering :-)

Den situation jeg står i, havde jeg slet ikke haft i tankerne, for jeg havde ikke læst op på, om pixelfejl er en fejl/mangel. Jeg forventede selvfølgelig, at det ville blive fikset, hvis jeg opdagede, hvad jeg gjorde.
Jeg er nu i kontakt med Philips igen, der har løsnet lidt op.
Jeg har fået taget et billede af tv'et på 50% grå baggrund. det er tilsyneladende afgørende, om den pixel lyser forkert under 50% gråt billede.
Det gør min heldigvis, hvilket kan være min redning.
Jeg har ikke været i Bilka endnu, da jeg har en god dialog med Philips og jeg prøver at holde tingene så enkle så muligt med den forestående fødsel. Det er selvfølgelig ikke mig, der skal gøre arbejdet, men alligevel ;-)
Jeg kunne godt overveje at tage tvet med ned i Bilka, for at se, om jeg kunne få handlet til at gå tilbage grundet et defekt produkt, hvis det går under den kategori og så købe mig et TV et andet sted.
#262796
Coolsmarti skrev:Husk iøvrigt på at alle de TV'er i returnerer bare bliver pakket og solgt til en anden, så gør dem lige opmærksom på det, istedet for bare at sende lorten videre ... Undrer mig så samtidigt også over at folk gerne returnerer, men ikke selv vil have et returneret produkt.
Tror ikke der er nogen der har noget imod at købe et produkt der har været pakket ud, men så må butikken jo sælge den som det og skrive det. Har da før købt varer som demo, som har været pakket op til en billigere pris, som der ikke har været noget at sætte en finger på. Men der er jo ikke nogen der interesseret i at købe et defekt TV fra ny til fuld pris, så det er jo ikke forbrugerne der sælger "lorten" videre derimod producenten eller butikken.
#262880
Seneste nyt.
Jeg har talt med Philips utallige gange over den seneste uge.
Til at starte med ville de ikke hjælpe, så skulle jeg sende billeder, derefter var mine billeder "for dårlige", da de åbenbart skulle vise hele min stue og ikke den pixel, der var problemet.
Jeg sendte så endnu et billede i dag og har nu modtaget en besked om, at de vil tage det til reparation.
Det er gået så mange gange frem og tilbage, at jeg næsten ikke vil glæde mig for tidligt, men det er et kæmpe fremskridt.
Jeg må dog indrømme, at jeg stadig er helt uforstående overfor, at man som producent/distributør kan få lov til at afvise disse reklamationer.
Jeg mener, at du som forbruger bør have krav på at blive informeret om sådan en fidus, så har man i det mindste selv valget. Det har man selvfølgelig også ellers, men det her er en ting, de fleste forbrugere vil kategorisere som en fejl/defekt.
Jeg havde aldrig købt mit TV i Bilka, hvis jeg vidste, at jeg risikerede at ende i denne her situation.
Jeg havde til enhver tid valgt power eller Elgiganten(selvom de ikke lige har denne model, så havde jeg fundet en anden).
Når jeg kigger tilbage på hidtidige forløb, så er jeg tilfreds med Philips support, men det kunne lige så godt resulteret i, at jeg stod med et TV med en grøn plet på skærmen. Det er bare ikke fair.
Jeg giver løbende opdatering på sagen, i tilfælde af, at der stadig er interesserede eller som info til en, der i fremtiden vil stå i samme situation. :-)
Hvis I står i samme situation, så skriv gerne på tråden omkring min fremgangsmåde og hvordan jeg fik taget billederne, så giver jeg gerne en uddybende forklaring, hvis du står i samme uretfærdige situation.