Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TheSleeper
#262673
Hej :)

Jeg oplever rigtig meget digital støj når jeg ser serier på Netflix der understøtter Dolby Vision på min LG C7. Er der andre der oplever det samme?
Af Kaktus-burger
#262674
Det er jo sådan filmene er optaget og gengivet. Nyd nu bare billedet i stedet for at finde fejl. ;)

Men næste gang du vil have os til at fejlsøge, vil det være en god idé at give os mere info omkring, hvilke billedprofiler og generelle settings du bruger.

Jeg synes efterhånden forummet på FP oversvømmes af spørgsmål som kan Googles på under 10 sekunder, og som ikke er værd at oprette en tråd over...
Senest rettet af Kaktus-burger 4. dec 2017, 09:43, rettet i alt 1 gang.
Af TheSleeper
#262675
Kaktus-burger skrev:Det er jo sådan filmene er optaget og gengivet. Nyd nu bare billedet. ;)
Ja billedet ser jo fantastisk ud i Dolby Vision :)

Ville bare lige sikre mig at jeg ikke havde en defekt, da digital støj er meget fremhævet i Dolby Vision. Tak for info ;)
Af TheSleeper
#262678
Kaktus-burger skrev:Det er jo sådan filmene er optaget og gengivet. Nyd nu bare billedet i stedet for at finde fejl. ;)

Men næste gang du vil have os til at fejlsøge, vil det være en god idé at give os mere info omkring, hvilke billedprofiler og generelle settings du bruger.

Jeg synes efterhånden forummet på FP oversvømmes af spørgsmål som kan Googles på under 10 sekunder, og som ikke er værd at oprette en tråd over...
Jeg var mere ude i at få en dialog omkring selve Dolby Vision og om det er meningen at der skal være så meget støj eller om det er en svaghed i selve OLED teknologien. Jeg vil da hellere starte en tråd i et dansk forum og få en dialog end jeg vil sidde at google mig frem til tusind svar fra andre udlandske forums. Hvis alle søgte svar andre steder end hos Flatpanels ville det da være et kedeligt forum? :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#262679
Det kommer primært an på kilden. Selvom materialet gengives i Dolby Vision kan det godt være optaget på filmruller, som har en del naturlig støj i billedet. Det kan instruktøren vælge at lade blive eller fjerne til nogen grad.

OLED-skærme introducerer ikke yderligere støj, da de drives ligesom LCD. Plasma kunne gøre det i særligt de mørke toner fordi de gengav visse gråtoner ved at "blande" andre gråtoner ved høj frekvens.
Af TheSleeper
#262682
Rasmus Larsen skrev:Det kommer primært an på kilden. Selvom materialet gengives i Dolby Vision kan det godt være optaget på filmruller, som har en del naturlig støj i billedet. Det kan instruktøren vælge at lade blive eller fjerne til nogen grad.

OLED-skærme introducerer ikke yderligere støj, da de drives ligesom LCD. Plasma kunne gøre det i særligt de mørke toner fordi de gengav visse gråtoner ved at "blande" andre gråtoner ved høj frekvens.
Tak for svar Rasmus ... kan godt se at i f.eks. Daredevil på Netflix at der i nogle scener er meget støj og andre scener hvor der ingen støj er. Så på baggrund af dit svar, kan jeg mere eller mindre konkludere at det sandsynligvis er et artistisk valg fra instruktørens side af :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#262697
Ja, men kombineret med begrænsning i optageudstyret. Jeg vil gå ud fra, at du typisk ser mere støj i mørke scener, ikke sandt? :)

Det er så lidt forskelligt hvad folk mener om disse filmruller, som scannes ved stadig højere opløsning (4K og derover). Nogle studier mener, at man skal lade støjen være, men andre mener, at man skal prøve at fjerne det værste. Udfordringen med at fjerne støj er, at det ofte går ud over detaljegraden i billedet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#262700
I Dare Devil er der støj på både lyse og mørke scener. Det er en af de scerier, som helt klart er værst på dét punkt på Netflix.
Af TheSleeper
#262701
Yep ... det er typisk i mørke scener, men ikke alle :)

Min personlige mening er helt sikkert at de skal prøve at fjerne det værste, men udover det, så ser Dolby Vison virkelig fantastisk ud! Har læst mig frem til at Dynamisk Kontrast skal stå til "Low" for at aktivere Active HDR. Dette skulle gælde for både HDR10 og Dolby Vision ... kan du Rasmus bekræfte dette?
Af TheSleeper
#262703
Torben Rasmussen skrev:I Dare Devil er der støj på både lyse og mørke scener. Det er en af de scerier, som helt klart er værst på dét punkt på Netflix.
Ja ... det er meget fremtræden i denne serie, men klart værst i nogle mørke scener! Brug af Dolby Vision i denne serie er virkelig imponerende (på nær det digitale støj) :)
Af TheSleeper
#262704
TheSleeper skrev:
Torben Rasmussen skrev:I Dare Devil er der støj på både lyse og mørke scener. Det er en af de scerier, som helt klart er værst på dét punkt på Netflix.
Ja ... det er meget fremtræden i denne serie, men klart værst i nogle mørke scener! Brug af Dolby Vision i denne serie er virkelig imponerende (på nær det digitale støj) :)
Kan det være Netflix komprimering der er med til at tilføje digital støj?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#262707
Nej, det burde ikke tilføje støj i dén forstand. Du kan få kompressions-artefakter, som også typisk vil komme til udtryk i de mørke nuancer, men mere i form af blokke der flyder sammen.
Af KBW
#262713
DB bluray afspillet med Oppe på B6 er rimelig støjfri.

Skanning af film vil kvalitetsmæssigt afhænge af skanner samt indstilling, Jo længere tid du er om at skanne hver frame des mindre mindre støj. Blå kanal er altid mere støjfuld.
Af jilech
#262724
Serier som Daredevil, The Punisher og The Walking Dead er jo med vilje grynet for at give et råt look.
Om det så gør digital støj mere synligt ved jeg ikke, men det er i hvert fald meningen at billedet skal være grynet og råt.