Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#262165
Hej alle gode experter :)

Jeg har langt om længe fået bestilt mig et dejligt OLED tV.
LG 55 C7V
Det jeg vil spørge om, er om i ikke kan hjælpe med at fortælle hvad de "bedste" profiler er for de ting jeg bruger/skal bruge mit TV til ? og evt. hjælpe med mine forældres profil valg også, de har B6

På mit LG C7 har jeg følgende

PS4 Pro
Nintendo Switch
Chromecast (skal skiftes til ultra)
Og så vil jeg have fat i en UHD afspiller

Jeg kan nærmest godt regne ud hvad PS4 pro og Switch skal stå på
Vores stue er ret lys om dagen men det er mest aften vi ser tv. jeg spiller i hverdagene hvis jeg har fri.

Mine forældre har en B6
De har følgende

Boxer TV som vidst kører gennem en Harddisk optager
Chromecast Ultra

Hvilke profiler skal de vælge ? SKal man skifte mellem profiler når man ser flow tv ? Sport, film, nyheder fx.

Jeg håber i forstår mit spørgsmål og har lyst til at hjælpe :)

tillægspørgsmål:
Hvis TVet skal kalibreres. Kan jeg så bruge jeres indstillinger ?
Skal det gøre for hvert billede profil ?
Ved godt at jeres indstillinger man kan læse ikke er en ægte prof kalibrering eller det er ikke det samme som en prof. der kommer ud :)
Hvad med HDR ? Er det altid på som standard eller på specifikke profler?
Jeg ved godt der findes en prof også.
#262169
Til film/TV/... skal TV'et stå på ISF Expert-profilen. Til spil skal den stå på "Spil".

Du kan bruges indstillingerne fra vore tests (vi har ikke testet B6), indtil du når til hvidbalancen, som du ikke skal kopiere. De øvrige indstillinger bør være generiske nok til at de kan bruges på C7, selvom vi har testet B7.
#262182
Du skal se på det således: Der findes en branchestandard, som man farve-grader film mv. efter, så producenten forsøger at ramme disse farver når han sidder i post-produktionen. Dit TV skal så være indstillet til bedst muligt at gengive denne standard og det er ISF-profilen, som kommer tættest på dette. Det er ikke således, at et kamera, som optager fodbold er skruet i en helt anden retning rent farvemæssigt ift. når det optager Nyhederne.

HDR aktiverer automatisk.

HDR aktiverer også automatisk på PS4, hvor den så skal stå på HDR Spil-profilen.