Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#261910
Har lige købt mig et oled C7 , men syntes det laver judder eller hvad det hedder,
Billedet slør lidt når man fx ser viaplay eller spiller når der er hurtig bevægelse ??
Er der noget i setting man skal pille ved?

Softwareversion. 3.60.09
Senest rettet af Glenn-Haderslev 26. nov 2017, 16:33, rettet i alt 2 gange.
Af Hviid Gruppen
#261914
Hvad TV havde du tidligere? Er du glad for motion bluring.?
Noget man ofte høre fra OLED ejere, at de studser over mangel på blur-effekt.
Nogle mennesker er jo nærmest blev forvent med motion-blur, og bliver forundret når de ikke længere har denne udglattende blur-effekt..
Between the different types of TVs, OLED TVs trump LED TVs in almost every aspect. Picture quality and motion blur are especially far ahead on OLEDs. Unfortunately, Samsung's QLEDs did not do much to bridge the gap between the two technologies and in some ways even regressed in performance. For most people, our advice remains: if you have budget limitations, LED TVs will have excellent value for money and can be found in a vast array of sizes. If you don't mind paying a premium, OLED TVs will almost always perform best

For some people, the extraordinarily small amount of motion blur of OLED screens can be a disadvantage. Lower framerate content such as movies may appear stuttery since the frames do not blend.

In essence, the quality of the motion on a TV is defined by its pixels' speed when switching from showing one thing to another. While in some cases this might not be preferred by some people, in sports, video games and broadcast TV the much faster response time of OLED TVs are a big advantage..
Billede
"30 fps content will look stuttery on all TVs, but it's a bit worse on OLED relative to LED because OLED's great response time reduces the motion blur between frames, and with less blur the video looks more stuttery,"
http://www.rtings.com/tv/reviews/by-typ ... led-vs-led

Om det er tilfældet , aner jeg ikke, men lader ofte til at være en grad af afsavn af motion-blur-effekt hos nye OLED ejere..
Brugeravatar
Af bbplayer
#261916
Forklaringen er jo at OLED har højere opdaterings frekvens end din gamle skærm, så klart du ikke så det :)

Du skal ud og aktivere noget motion indstillinger hvis du vil prøve at glatte billede ud. Det er under billede indstillinger.
Af OleA
#261918
Hvis dit er opdateret så indstil billedprofilen til "Technicolor".
Af Kaktus-burger
#261920
Glenn-Haderslev skrev:Har lige købt mig et oled C7 , men syntes det laver judder eller hvad det hedder,
Billedet slør lidt når man fx ser viaplay eller spiller når der er hurtig bevægelse ??
Er der noget i setting man skal pille ved?
Det ville klæde dit indlæg hvis du startede med at fortælle os, hvilke indstillinger du selv benytter, i stedet for vi skal gætte os frem.
Af bromberg
#261924
Jeg fiflede selv en del med det på mit b6. Men jeg syntes de klarede skærende med en firmware opdatering - med andre ord, har du opdateret?
Dernæst skal al billedbehandling desktiveres.
Førhen kunne jeg dog afhjælpe det med at slå tru motion til og køre værdierne 1/10 og 10/10
Af aalb1970
#261938
Glenn-Haderslev skrev:Havde et VT60 plasma , der syntes jeg ikke jo lå mærke til noget Blur / judder
Det forklarer alt.

Dit gamle plasma maskerer judder ved at eksponere hvert billede i kortere tid og indsætte blanke billeder, inden næste billede vises. Dette "narrer" synet, så bevægelser opfattes mere flydende.

Jeg tænker umiddelbart, at dit syn er så vant til dette, og at du derfor har vanskeligt til at omstille dig til den måde OLED fungerer.

Du kan prøve at eksperimentere med Trumotion indstillingerne. Brug "de-blur" til sport og andre udsendelser med en høj frame rate. Brug "de-judder" til film. Vær dog opmærksom på, at selv de-judder på 1 vil få film til at ligne hjemmevideo eller en gammel amerikansk sæbeopera.

Kan du stadig ikke holde det ud, er der ikke så meget at gøre ved det. Så må du returnere dit C7 og købe et Sony A1 eller XE93 i stedet.
Af Kaktus-burger
#261945
På min B7 begynder det først at tage overhånd ved 4 og derover - afhængig af kilden. De-judder på 1-2 er i mange tilfælde fint at se på, IMO.
Af DanielPT
#261954
Hmm nu bliver jeg da helt nervøs omkring dette. Jeg ser ikke fodbold eller lig. Men jeg har et gammelt Panasonic 8 år gammelt.

Mvh Daniel
Brugeravatar
Af bbplayer
#261955
DanielPT skrev:Hmm nu bliver jeg da helt nervøs omkring dette. Jeg ser ikke fodbold eller lig. Men jeg har et gammelt Panasonic 8 år gammelt.

Mvh Daniel
Jeg ville også blive nervøs hvis jeg havde et 8 år gammel tv, og fik nyt, mine øjne ville jo være blevet gamle og kan slet ikke klare nyt :)