Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Antaeus
#261891
Tak, jeg har også lige købt det samme.

Men både i dit link og Flatpanel kalibrerer i forhold til SDR, hvilket undrer mig.
Burde det ikke kalibreres til HDR ?

Jeg har overvejet at kombinere med Apple TV 4K og så især se Netflix og leje film via Itunes og så HBO m.fl. engang imellem samt lidt almindelig DR og TV2 via apps.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#261907
Når din skærm modtager et HDR signal, skifter skærmen selv til HDR tilstand.

Vi har nu følgende tilstande:

HDR10
Dolby Vision
HLG (Hybrig Log Gamma)
Technicolor - fungerer både til SDR og HDR indhold.

De meste udbredte er HDR10 og Dolby Vision.

For HDR10 bør du skifte til Cinema Home (Biograf Hjem) profilen som er den mest korrekte og lade de øvrige settings stå default.

For Dolby Vision bør du benytte Cinema profilen og igen lade øvrige settings stå på default.

Hvis skærmen skal stå 100% korrekt, er en rigtig kalibrering af dit tv vejen frem, flere og flere vælger at benytte den mulighed, dels grundet de meget omfattende indstillings muligheder og forslag til settings på nettet, men også fordi SDR og HDR10/ Dolby Vision fungerer meget forskelligt og selvom diverse menupunkter hedder det samme (eks. brightness, oled light, contrast mm.) så fungerer de forskelligt i SDR og HDR verdenen.
Senest rettet af Blackspot4200 26. nov 2017, 12:29, rettet i alt 1 gang.
Af DanielPT
#261922
Vil det sige at på lgs oled er der forskellige indstillinger til sdr og hdr? Kan man ikke benytte en bestemt profil til det hele hvis man ikke gider skifte imellem profiler?

Mvh Daniel
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#261928
Ja det er korrekt, men du skal ikke selv skifte, du bruger en profil til alt SDR indhold, som regel Ekspert Mørk eller Lys og når skærmen så modtager et HDR signal skifter den selv tilstand til HDR.
Det vil så være enten HDR10 eller Dolby Vision.

Der er flere HDR profiler til de forskellige formater, men pt. er HDR10 og DV klart det mest udbredte.
Af Coolsmarti
#261931
Jeg bruger bare den samme "Cinema Pro" profil til alt. Dog med mulighed for max. lysstyrke (Flatpanels kalibrering er sat til "Medium")
Af DanielPT
#261951
Årh jeg kan mærke jeg er total noob på det her område. Jeg har er gammelt gammelt plasma i det som jeg selv har kalibreret fra en skive. Nogen gode links og YouTube modtages gerne eller en pb? måske jeg lige skal have mit c7 og rode med så bliver man vel klogere ?
Af Antaeus
#261957
Der findes flere youtube videoer. Problemet er at afkode hvilke der har forstand på det.
Her er et par stykker af dem.

Ham her kan jeg godt lide fordi, det er nemt at følge med og han har indstillinger for både film, sport, spil, SDR og HDR.
Jeg hader at han starter med "Yo", det bliver ikke mere uprofessionelt. og jeg tænker ved han hvad han har med at gøre? Endvidere siger flere herinde at man bare skal kalibrere i forhold til SDR og så detekterer det selv når man går til HDR, men det hænger ikke rigtig sammen med at ham her sætter op for HDR?
https://www.youtube.com/watch?v=Vor0IsbB6zM

Ham her lyder meget kompetent, men han er ikke en god formidler og så blander han med hvad der er sket siden B6 modellen, hvilket er meget uheldigt rent formidlingsmæssigt. Så den skaber næsten flere spørgsmål end svar.https://www.youtube.com/watch?v=5qPnLkrZUv4

Personligt vil jeg gerne kombinere med Apple TV 4K, men har adskillelige gange spurgt herinde om jeg stadig skal kalibrere mit LG OLED C7 eller Apple TV'et gør alt hvad den skal for en, men ingen svar så det ender vel med at jeg må ringe til Apple og spørge.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#261968
Jo, jeg har nu altså svaret på det med ATV, og nej - den gør intet for at billedet står mere korrekt. Det er altid i TVet du skal justere det. Også med en ATV.
Af Antaeus
#261971
Tak, det er virkelig en jungle at sætte sig ind i det hele.

Når man lige har investeret i en rigtig god skærm så vil man jo gerne have det bedste ud af det og det er ikke lige til da der er så meget man kan gøre forkert.

Og man får vel næppe en pdf vejledning eller video fra producenterne hvordan man bedst sætter sit tv og apple tv op.
Så man skal prøve at finde informationer her, spørge samt en masse steder fra og sætte det hele sammen.