Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
#261871
Du skal hellere gå efter midten af skærmen, som uanset størrelsen, gerne skal ligge et sted mellem 100 - 110 cm.
Hvis der er møbel, centerhøjtaler eller andet i vejen, er det naturligvis nødvendigt, at tage højde for dette.

Når du kender højden på dit tv, kan du trække halvdelen af højden, fra de 100 - 110 cm., så har du afstanden fra gulvet.

Et eksempel: 65" tv højde er 84 cm., det halve af dette er 42 cm, trækker du det fra de 100 - 110 cm., har du et sted mellem (58 - 68 cm.), fra gulv til underkant af tv.

Jeg ser mange steder, at de hænger skærmen for højt, men det ideelle er, hvis midten af skærmen, passer med din øjenhøjde, når du sidder i din yndlingsposition og kigger lige ud...
Senest rettet af Supergris 25. nov 2017, 15:14, rettet i alt 5 gange.
Af lennon
#261873
Det er altså lidt individuelt . Jeg har hævet mit for nyligt, så der nu er ca 90cm fra gulv til underkant af det aktive af skærmen . Og det passer meget bedre når TV stolene lænes lidt tilbage . Tidligere sagde man, at den øverste tredjedel skal være i øjenhøjde, hvilket er for lavt i min verden . .
Brugeravatar
Af bbplayer
#261876
lennon skrev:Det er altså lidt individuelt . Jeg har hævet mit for nyligt, så der nu er ca 90cm fra gulv til underkant af det aktive af skærmen . Og det passer meget bedre når TV stolene lænes lidt tilbage . Tidligere sagde man, at den øverste tredjedel skal være i øjenhøjde, hvilket er for lavt i min verden . .
Der er jeg enig, så får vi vist taget en morfar alt for tit, hvis man skal sidde og kikke nedad imod sin skærm alt for tit.
Af allando
#261879
Mangler stadig at få mit Sony A1 65" pakket ud, men det er planen, at det skal hænge i nogenlunde samme højde som mit nuværende Samsung 65".

Fra gulv til underkant af Tv-rammen er der ca. 72,5 cm.
Brugeravatar
Af bbplayer
#261880
Aliaz skrev:Hvis man måler fra gulv til underkant af TV-rammen, hvor højt hænger jeres 65" OLED TV ?
Man skal nok ikke glemme at nogen som skriver her er 170cm og andre 190-200cm :) Så den højde vi drøfter afhænger nok af familien og personer som ser tv :)

Så det må og skal blive øjne, hoved eller hvor man ser hen, ikke afstand fra et guld, tvbord eller andet? Det hjælper ikke at Jens på 160cm forklarer han sætter sit 70cm over gulvet, og Niels på 201cm synes det skal op i 95cm :)
#261882
Ca. 90 cm, og det er primært af hensyn til ungerne. Ellers kan den mindste godt finde på at bruge skærmen som racerbane når legetøjsbilerne hives frem ;-)
Af Aliaz
#261884
Supergris skrev:Du skal hellere gå efter midten af skærmen, som uanset størrelsen, gerne skal ligge et sted mellem 100 - 110 cm.
Hvis der er møbel, centerhøjtaler eller andet i vejen, er det naturligvis nødvendigt, at tage højde for dette.

Når du kender højden på dit tv, kan du trække halvdelen af højden, fra de 100 - 110 cm., så har du afstanden fra gulvet.

Et eksempel: 65" tv højde er 84 cm., det halve af dette er 42 cm, trækker du det fra de 100 - 110 cm., har du et sted mellem (58 - 68 cm.), fra gulv til underkant af tv.

Jeg ser mange steder, at de hænger skærmen for højt, men det ideelle er, hvis midten af skærmen, passer med din øjenhøjde, når du sidder i din yndlingsposition og kigger lige ud...
Super tak! Mit gamle 50" hænger med 62 cm fra gulv til underkant af TV-ramme. Det har en bred kant. Distance fra gulv til midten af billedet er 97,75 cm. Distance fra gulv til 2/3 opad billedet svarer til 108,23 cm. (passer nok nogenlunde med at kigge nyhedsværten i øjnene.
Der er 133,5 cm til overkant fra gulv.

Når jeg får hængt mit LG OLED65B7V ønsker jeg det egentligt ikke højere op - men ved når der tages højde for den smallere ramme på et OLED - og en sofa der skal kunne ses "over" fra spisebordet...så skal mit OLED lige lidt højere op fra bundkanten - måske 4 cm - så ca. 66 cm fra gulv til nederste kant.
Ja, jeg tror også mange får hængt tv'et for højt, men det er selvfølgelig individuelt, hvad man ønsker.
Hvis OLED 65" er 84 cm - så vil der være ca. 150 cm til overkant fra gulv.
Brugeravatar
Af bbplayer
#262123
Nu var der lige , kender du typen :) , og de stod rigtig længe foran tv skærmen på væggen til sidst.

Manden som boede der, var 218cm, og skærmen sad ikke særligt højt på væggen, så det er ikke altid folk går efter hvor øjnene kikker at man sætter skærmen, selvom manden var 2 hoveder højere, så skærmen ikke ud til at sidde særligt højt oppe :)