Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mhdk
#261714
Hey

Havde kigget og nok lidt bestemt mig for en 65” Sony xe9005B men kommer så lidt i tvivl da jeg læser lidt mere om Dolby Vision. Som det jo ikke understøtter

Eneste alternativ er at kigge på LG men her render jeg så ind i nogle IPS paneler. Som jeg ikke har læst det store om. Dig lidt til at vide, nogle folk ikke er fan af det.

Hvad er bedst at vælge her. Er IPS virkelig en stor ‘nedgang’ i forholdt til Sony tv’et ?
Af Kreilo
#261715
Jeg vil stadig gå med XE9005 fremfor nogen LG LCD tv. De understøtter godt nok Dolby Vision, men jeg tvivler på at de kan vise det på en nogen tilfredsstillende måde. De er Edge-lit alle sammen, og det vil sige at de ikke vil kunne styre lyset godt nok til at udnytte fordelene ved Dolby Vision.

PS. Jeg har selv lige købt XE9005 i 65" i nat. Der er ret stor enighed om at det er 2017's best value for money.
Af Beckham
#261716
Helt enig...ville klart vælge XE9005 over LG's lcd, også selvom det ikke får Dolby Vision. Et edgelit IPS panel uden lokal styring af lyset, vil alligevel ikke kunne vise Dolby Vision ordentligt.
Af LBC
#261719
Jeg elsker LG som producent, og har en del af deres produkter, såsom pc skærme og mobiltelefon. De laver nogle fantastiske produkter, men deres LCD tv'er er bare ikke konkurrencedygtige på billedekvalitet grundet at deres IPS paneler's sortniveau dør pga. IPS glow. LG's IPS baserede tv'er kommer først til sin ret, i eks. en institution hvor man måske sidder mange om tv'et, og hvor betragtningsvinklerne er meget vigtigere end sortniveauet, og hvor man skal bruge en billig tv løsning.

Til et privat hjem, ville jeg vælge et godt VA panel som i XE9005 hver evig eneste gang, over et IPS panel.

Så hvis du skal bruge et tv hvor billedekvaliteten tæller (også i lokaler hvor lyset er dæmpet slukket eks. til film)
så er dét det nemmeste valg nogensinde at vælge Sony XE9005 over et hvilket som helst LG tv med IPS panel, uanset hvilke numre der står i LG modellen. Hvis du skal købe et LG, så vil jeg råde dig til at du går over i et LG C7 OLED, så slipper du for de sølvfarvede kanter på B7 modellen.

Sony 65XE9005 som blev solgt til 10.444kr her Black Friday er efter min mening årets tilbud indtil videre. Ikke for sjovt at det blev revet væk online på ingen tid. Det fås dog stadigvæk i nogle fysiske butikker til prisen, men det er nok med at være hurtig.
Af mhdk
#261720
Okay. Vil gerne have et 65”oled men syntes detstore mellemrum fra Sony 65” til lg oled 65 lige op til jul er lidt for meget. Ville måske også gerne vente på at et lg 65 oled falder i pris. Men tænker der går mindst 1 års tid inden den bare e under 15.000kr ?
Af Kreilo
#261721
mhdk skrev:Okay. Vil gerne have et 65”oled men syntes detstore mellemrum fra Sony 65” til lg oled 65 lige op til jul er lidt for meget. Ville måske også gerne vente på at et lg 65 oled falder i pris. Men tænker der går mindst 1 års tid inden den bare e under 15.000kr ?
Og om et års tid så er der sikkert ikke flere B7/C7 på lager, og så er det 2018 modellen som sikkert også er oppe i pris. Pointen - man kan hele tiden vente. :)
Af LBC
#261726
mhdk skrev:Okay. Vil gerne have et 65”oled men syntes detstore mellemrum fra Sony 65” til lg oled 65 lige op til jul er lidt for meget. Ville måske også gerne vente på at et lg 65 oled falder i pris. Men tænker der går mindst 1 års tid inden den bare e under 15.000kr ?
Ja det er præcis problemet, nemlig prisen når man er oppe i 65", det er også det der er problemet med 65XE9305 selvom det er sat ned til 14.999, jeg synes at prisen kommer for tæt på et LG 65C7 til 18.888kr til at man kan kalde prisen på 65XE9305 sådan for alvor et fund til prisen.

Jeg er sikker på at du vil blive glad for alle tre modeller, men vil uden sammenligning mene at XE9005 til 10.444kr er "best bang for the buck" og som markedet skifter hvert år, ville jeg personligt hellere købe det.
Bare vær opmærksom på at 65XE9005 har den eksterne powerbrick, så det er noget man skal kunne gemme væk i et møbel eller lign.
Af Kreilo
#261735
Så vidt jeg husker fra tidligere, så er det vist et ok tilbud at få kalibreringen med. Bare man for attesten med så man kan se værdier osv.