Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LBC
#261990
Hviid Gruppen skrev:Det er jo netop det vi ikke aner en bjælde om "LBC" - står jo intet om IPS var udgangpunktet, og om sælgeren alene fokuserede på en bestemt TV-tech som IPS.
Jo det kan jeg garantere dig at han gjorde, for det har de gjort hvert eneste år i mange mange år. De prøver altid at prakke IPS modellerne på de kunder som de kan mærke måske ikke helt ved hvad de er ude efter. Det er som sagt ren business. De lever af at sælge, og vil helst sælge de modeller de ikke sælger automatisk. En brugtvognsforhandler, vil også helst sælge den bil, der har stået bagerst på lageret først. Det er fuldtstændig det samme, selvom jeg kan høre at du har svært ved at acceptere det, men sådan er det bare ;)
Af Hviid Gruppen
#261991
arhh ikke helt' jo dine fordomme som taler ;) for c'mon dine forsikringer kan jeg jo ikke bruge til en pind..du og jeg aner ikke hvilken model som sælgeren havde in mente og hvad specifikt under LGs portefølje han informerede om.

jeg havde jo også forslået et LG-panel til en som kiggede på fjernsyn til +/-15k
og ligeså havde de fleste herinde' oppe i dette prisleje. ;) og ikke mindst som en mulig overvejelse vs VA-panel..
-og jeg havde talt vidt & bredt omkring fordelene ved et LG OLED'panel versus fx en anden model med VApanel, og også en mulig model som kunden fx havde kigget på hjemmefra.
-og de fleste kunder uden nævneværdig indsigt i forskellene på tv-variabler - ville jo bare høre "LG" igen og igen uden tanke på jeg også herved snakkede om fx Sony, Phillips, Panasonic af OLED TVs.

-at du er glad for dit VA-panel, gør jo ikke hele verden til IPS-modstandere, det er tydeligt at du tolker det som et forsvar af IPS selvom jeg jo ikke skriver noget pro eller cons ref IPS :o men alene at en god sælger omkring +/- 15k helt logisk ville kredse omkring navnet LG hvis han skal beskrive fordelene omkring OLED versus VApanel og den menige køber vil jo ikke rigtig fatte hat af forskellen men alene bide mærke i LG-navnet som går igen og igen -og tænke uhaa' han er så forhippet på LG-modeller..
men lad det ligge jeg tror jeg har fået min pointe igennem og sålænge at trådstarter ikke komemr ind på hvad som sælgeren referede til af LGs portefølje. er det svært at forholde sig. ;)
Senest rettet af Hviid Gruppen 27. nov 2017, 00:56, rettet i alt 2 gange.
Af -HJD-
#262135
Jeg kan ikke tale for trådstarter, men det TV som sælgeren ville sælge mig istedet for det Sony KD55XE9005BAEP til Black Friday pris på 7777DKK, som jeg havde reserveret var LG 55SJ850VAEN til oprindeligt 9999DKK, hvor han lavede en pris på 9500DKK, så vidt jeg husker, inklusiv kalibrering.

Sælgeren var såmænd flink nok, og jeg tror heller ikke, at han sagde noget, som ikke passede.

Her er forløbet, da jeg henvender mig i butikken for at hente mit reserverede TV:

1) Da vi sammen står og kigger på Sony udstillingsmodellen spørger sælger mig om, hvorvidt jeg tidligere har haft et Sony TV. Jeg svarer nej og forklarer ham, at det er første gang i mange år, at jeg er ude for at købe TV.

2) Sælgeren forklarer så nogle ting omkring TV'et, men han trækker lidt på det, når han nævner dets funktioner, som om det ikke helt lever op til god standard, eller til de ønsker, som han selv har til et TV. Bl.a. forklarer han, at panelet er et 50Hz panel med software upscaling, så det ikke er så godt til at gengive hurtige bevægelser uden artefakter som ghosting, hvilket har betydning for sport og action-film. Derudover er Android TV bagefter f.eks. LG's WebOs i brugervenlighed osv., men Sony'en har dog pæne farver, forklarer han.

3) Da jeg tydeligt kan høre, at han ikke mener, at det er det bedste køb, så spørger jeg ham selv, hvad han selv ville vælge. Herefter bliver jeg guidet over til LG 55SJ850VAEN, som bl.a. bliver fremhævet pga 200Hz panel ift. gengivelse af hurtige bevægelser, WebOs istedet for Android TV, bedre lyd og fjernbetjening osv. Desuden har det vundet en pris ved EISA.

4) Jeg nævner selv, at det vist er et IPS panel, hvilket sælger bekræfter, og han fortæller, at det har bredere betragtningsvinkler end VA men samtidig ikke helt så dyb sort som VA.

5) Jeg takker for fremvisningen af LG TV'et og siger, at LG'en sikkert er et godt TV, men at det er lidt udenfor budgettet, ligesom jeg synes at farverne og billedet på Sonyen var rigtigt godt. Jeg var ikke så imponeret over billedkvaliteten på LG'en, men de viste forskellige demovideoer på de to TV, hvilket selvfølgelig kan have spillet en rolle.

6) Sælger forklarer, at han lige vil høre sin chef, om han måske kan lave et tilbud på LG'en, hvis det er i orden med mig. Jeg siger, at det må han da godt, når nu han har vist det til mig som et alternativ. Han kommer tilbage med en pris på 9500DKK inklusiv en kalibrering til 1500DKK. Jeg siger, at jeg ikke har tid til at vente på en kalibrering, hvortil han svarer, at de vist har nogle TV, som allerede er kalibrerede.

7) Jeg takker for tilbuddet og siger, at jeg har besluttet mig for den Sony, som jeg har reserveret. Herefter siger sælgeren, at han lige vil høre sin chef, om de måske kan lave et tilbud på en kalibrering på Sony'en. Lidt efter kommer han tilbage med chefen, som kigger på Sony'en og og ryster på hovedet og siger noget i retning af, at det kan de ikke, for så skal de ind og justere x og y og det ene og det andet. Jeg får indtryk af, at det er besværligt at kalibrere en Sony.

8) Jeg spørger, hvordan vi afslutter handlen, og sælger fortæller, at jeg blot skal henvende mig ved kassen, hvorefter jeg går derop. Jeg forklarer kassedamen, at jeg skal betale for et TV, hvorefter hun slår mit telefonnummer op, så hun kan se, hvad jeg skal betale for. Herefter kigger hun på mig et øjeblik og spørger mig, om jeg har talt med en sælger. Jeg bekræfter, at jeg har talt med en sælger, hvorefter jeg får lov til at betale for TV'et.

9) Jeg afleverer min kassebon ude i vareudleveringen, hvorefter en af mændene i udleveringen går ind for at finde TV'et. Der går noget tid, så jeg kigger på min telefon. Lidt efter dukker chefen op igen med min kassebon i hånden, og han nævner mit navn. Da han ser mig siger han, at jeg jo allerede har været inde og tale med dem, hvilket jeg bekræfter, hvorefter han siger, at han lige ville sikre sig, at jeg havde set TV'et.

10) Herefter får jeg udleveret TV'et af manden i vareudleveringen. Jeg spørger om det er en demomodel, da der gik noget tid med at finde det frem. Det afviser han og han forklarer, at TV'et mod forventning ikke stod på lageret men derimod inde i butikken.

Når jeg efterfølgende sidder tilbage med en følelse af, at de hellere ville sælge mig førnævnte LG end det Sony, som jeg havde reserveret, så skyldes det først og fremmest to ting: 1) Min oplevelse af at Sony blev talt ned mens LG blev talt op og 2) At jeg ved kassen blev spurgt om jeg havde talt med en sælger, ligesom at chefen selv kom ud for at sikre sig, at de havde talt med mig inden jeg fik TV'et udleveret. Jeg har købt lidt af hvert i mit liv, men jeg har ikke haft sådan en oplevelse før. Nu sætter jeg mig heldigvis godt ind i tingene, når jeg skal træffe større beslutninger, men jeg er overbevist om, at en som ikke var så sikker på, hvad de ville, nemt ville kunne blive overtalt til at købe LG i stedet for Sony. I anmeldelserne af ovenstående LG TV er der f.eks. en kunde som beskriver, at han gik ned i butikken for at købe et Sony men kom hjem med et LG pga glimrende vejledning. Hvad motivet så er til at guide folk mod LG i stedet for Sony kan jeg ikke være sikker på.

Jeg er derimod sikker på, at jeg er LBC rigtig taknemmelig for, at han skrev indlæg #261795. Så endnu engang tak til LBC herfra :) :) :)