Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pepsi
#261620
Hej

Har kigget lidt på 65" Sony og synes der er en stor pris forskel på deres 9305 model 0g 9005 modellen.

Hvad kommer jeg til at mangle i 9005 hvis jeg ikke tager 9305?

Skal benyttes til alm. tv og på sigt en Playstation til børnene
Af pepsi
#261623
Hej
Tak for svar. Oversigten giver mig ikke så meget mening. Jeg har lagt mærke til den ene har x1 processor og den anden X1 extreme.
Evt. kunne samsung 8005 også være et bud til prisen kan jeg se
#261641
Samsung 8005 er en 2016 model. Bliver nok svært at opspore den nu..:-)

Når det er sagt, så er det svært at svare på dit spørgsmål. XE93 er selvfølgelig et bedre tv, men om det er pengene værd er jo nok meget individuelt. XE93 har Sony's ypperste billedprocessor i form a Extreme processoren, hvilken bl.a. skulle give en smule bedre opskalering end den chip som sidder i XE90. XE93 skulle også få en Dolby Vision update. Rent designmæssigt er XE93 lidt mere lækker med bl.a. en indbygget strømforsyning. Billedmæssigt har XE93 en højere lysstyrke og flere zoner til lokal styring af lyset. Begge vigtige elementer når det kommer til HDR.

Når alt dette er sagt, så er XE90 altså en rigtig god deal til den pris den ligger i lige nu...ingen tvivl om det.
#261647
Sorry...havde glemt at der var en MU8005 også. Den har jeg desværre ikke lige så meget kendskab til. Kan dog se at den er nogle tusinde dyrere end XE9005 lige nu, men det kan selvfølgelig ændre sig om kort tid.
#261729
Den er meget svær.....hvis du gerne vil have muligheden for Dolby Vision, så skal du have XE93. Det kræver nok lidt at man ser dem ved siden af hinanden hvis man skal give et ordentligt svar. Selv har jeg XE93, som jeg købte i foråret og det er et fremragende. Er super tilfreds med det! Overvejede også XE90, men fik et godt tilbud på XE93. Tror også det faktum at XE93 besidder samme billedchip (Extreme) som ZD9 trak mig lidt i den retning...ved godt det er en lille ting, men alligevel..:-)
#261742
Hehe...ja...det er ikke altid nemt. Kan kun sige at jeg er mega meget tilfreds med mit XE93. Synes det leverer super godt på alle typer kilder fra almindelig flow tv...til PS4 Pro...til Amazon 4K HDR..:-) Så synes jeg iøvrigt også designet lige er en tand mere lækkert end XE90. Husk at XE90 bl.a. har ekstern strømforsyning.
#263952
Hvordan er betragtningsvinklen på 65XE93? Kan i testen se at den står på minus siden, men til ejerne af et 65", er det så noget som til daglig er et problem? Selv sidder jeg lige foran mit nuværende TV, cirka. 3,5 meter fra skærmen. Har en siddeplads som er cirka 20-25 grader til venstre for midten, så det er mere den plads jeg tænker kan give udfordringer.
Prisen på modelen er pt. nede i et rimeligt niveau, så jeg overvejer den model.
#263953
KA_3500 skrev: Selv sidder jeg lige foran mit nuværende TV, cirka. 3,5 meter fra skærmen. Har en siddeplads som er cirka 20-25 grader til venstre for midten, så det er mere den plads jeg tænker kan give udfordringer.
Har et 65XE9005,der har vi ca den samme vinkel.Og har ikke problemer.
Af B&W
#263956
Jeg stillede mig selv der samme spørgsmål op til Black Friday. Jeg havde sat mig for at købe xe90, men kunne overveje xe93 hvis prisforskellen ikke var alt for stor.
Jeg valgte at købe xe90 til 10444,- da jeg synes der var langt til 14999,- for xe93. Så kunne jeg ligeså godt give det ekstra det kostede for en LG B7.

En ting der talte for xe90 for mig, er full-array local dimming. I dette tilfælde er jeg også bekendt med den specielle zone opdeling de har lavet i deres backlight drive på xe93.

Jeg var blevet bekendt med at når man ser film i 21:9 format på xe93, så kan man se clouding formere sig i den sorte bjælke i bunden. Dette vil forekomme hvis der er en mørk scene med f.eks en fakkel der bevæger sig frem og tilbage.
Dette oplever jeg netop ikke på min xe90, da den er baggrundsbelyst og ikke kantbelyst.

Mindre detalje, men betydningsfuld for mig. Dog har xe93 som allerede skrevet, højere lysstyrke, bedre opskalering (dette melder HDTVtest dog ikke kan ses på afstand) og DV understøttelse i det nye år.

Dog er input lag højere ved 1080p på xe93, da X1 extreme er langsommere i opskaleringsprocessen.

Angående lysstyrke, skal jeg dog understrege at jeg synes de 800nits xe90 kan vise i HDR er rigeligt. Især når jeg kommer fra en ST50 Panasonic plasma.

Alt i alt er jeg super tilfreds med min xe90 og den viser virkelig hvor langt LED teknologien er kommet. Jeg har altid sværget til plasma pga. farver og sortniveau, men pt. synes jeg ikke at jeg vil bruge så mange penge på OLED. Bl.a. fordi jeg har små børn i hjemmet og fordi jeg stadig ser OLED i udvikling og jeg foretrækker at vente til de har løst "problemet" med max lysstyrke.
Dog skal det siges jeg er dybt imponeret over det billede der kan fremvises på de nye OLED skærme.


Jeg kunne godt have købt 55" OLED, men jeg synes det var på tide at opgrader fra de 55" jeg allerede havde til 65", som jeg slet ikke har fortrudt. 65" er kanon til film og sport 8-)

Om du vælger xe90 eller 93, så får du uden tvivl en kanon god skærm. God jagt!