Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#261421
Hej

Mit 40" Samsung F7005 smider ofte alle hdmi-porte, så jeg planlægger at købe nyt.
Vi har været meget glade for fjernsynet, så jeg kan godt overveje Samsung igen. Men det blev købt dengang der var en del beskyldninger om, at Samsung brugte dårlige komponenter, som kun holdt garantiperioden ud, og efter 6 måneder fik jeg også skiftet det ene board på garantien. Nu smider den så alle hdmi-porte fra tid til anden. Måske er det uheld.
Hvis 4 år er levetiden for et tv - evt. også pga. udviklingen indenfor tv - har jeg sat et max. beløb på 10.000,- Derfor er det også mest 49" jeg har set på, men 55" kan også gå an ;)

Jeg har kig på Samsung Q7F eller Sony XE90, og hælder nok mest imod Samsung, selv om den koster ca. 1000 kr. mere end Sony.

Det skal dog siges, at hvis det går som jeg håber på Black Friday og LG 55" B7V kommer under 10.000,- så kunne jeg godt finde på at vælge det (evt. frem for at spare penge hvis Samsung/Sony er på tilbud eller få dem i 55").

Vi har primært set tv via parabol (Viasat), men går mere og mere imod streaming som Netflex og Viaplay. Vi har været glade for smart-tv delen i vores Samsung, men jeg overvejer at købe et Apple TV 4K, smart-delen i tv'et er ikke så afgørende ifm. valg af tv.

Hvis 10.000,- er grænsen, er Q7F eller XE90 så det bedste valg (eller har jeg overset alternativer)?
Og er B7V ikke et endnu bedre valg hvis den kommer ned i pris?

Mvh
Mikael
#261430
PeterD skrev:Samsung Q7F er også et almindeligt LCD tv som Sony.

B7 er OLED og bedre på alle parametre på nær lysstyrke
Jeg synes klart, at farverne er bedre på Q7F. Men sortniveau og kontrast er selvfølgelig bedre på OLED. Desuden synes jeg, at Q7F håndterer de mørkegrå nuancer bedre end OLED. Så OLED er altså ikke bedre på alle parametre.
#261438
55" er standarden, så det er klart den størrelse jeg ville gå efter. Også her det største udvalg er og nok også her du får meste for pengene, da 49" er lidt af en niche størrelse. Om det skal være Samsung, Sony eller LG OLED...tjaah....OLED er jo overlegen på de fleste områder. Hvis du regner med at skulle se noget HDR materiale, så gå uden on Samsungen da den ikke har lokal styring af lyset. Det har Sony XE90, men dog med et begrænset antal zoner. B7 OLED er selvfølgelig dem begge overlegne på HDR delen.
#261508
Tak for jeres kommentarer.
Jeg er med på, at Q7 og XE90 er LED hvorimod B7 er OLED.
Det har undret mig, at Q7 ikke er testet her på siden (dog er Q9 som er ens på mange punkter). Den er heller ikke med på købsanbefalingerne eller tv man holder øje med på BlackFriday. XE90 er derimod købsanbefalet.
Er det primært pga. zonestyringen?

Hvis 10.000 er grænsen, er der så bedre alternativer til B7 som er realistiske til at komme under grænsen på fredag?
Jeg har noteret, at C7 p.t. er lidt billigere end B7, men hvad er forskellen ud over foden?