Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Brugeravatar
Af Splynk
#260887 Kan ikke rigtig beslutte mig, måske råd herinde fra kan lede mig på rette spor.

Prissammenligning:
Samsung 5999 kr, LG 6999 kr (med netflix værdi 774 kr)
Man kan argumentere at prisen er den samme da LG er med 6 måneders Netflix, så prisen bør ikke have indflydelse på givne råd :-)

Design mæssigt vinder Samsung i mine øjne også umiddelbart på billedkvalitet,,, set i butikken som dog let kan snyde.
Softwaren i LG er en generation nyere hvilket nok er logisk da Samsung er en 2016 model, som dog tilbyder HBO i appen

Råd og vejledning ønskes da jeg måske ser mig blind på noget og overser noget væsentligere ?
Af Beckham
#260888 Ville helt klart vælge Samsungen. En af de bedste value for money tv fra sidste år. Desuden har den VA panel, mens LG'en har IPS. Medmindre du virkelig har brug for den brede betragtningsvinkel som IPS giver, ville jeg helt klart vælge et tv med VA panel.
Brugeravatar
Af Splynk
#260889 Det skal tilføjes at Samsung er købt og betalt men ikke afhentet endnu.
(kunne ikke bestille det online og få god fortrydelsesret af årsager jeg ikke lige kunne gennemskue, de er nu udsolgt) pakker jeg det ud og tester hjemme og vil returnere vil det nok være med et 10% tab)

Men jeg er kommet meget i tvivl, og overvejer seriøst at bestille et LG online, og få det testet hjemme og så benytte mig af fortrydelses retten til at levere det tilbage hvis det viser sig ikke at være det jeg vælger
Brugeravatar
Af Splynk
Beckham skrev:Ville helt klart vælge Samsungen. En af de bedste value for money tv fra sidste år. Desuden har den VA panel, mens LG'en har IPS. Medmindre du virkelig har brug for den brede betragtningsvinkel som IPS giver, ville jeg helt klart vælge et tv med VA panel.

Jeg vil komme til at sidde i en vinkel til tv i mange tilfælde, om IPS der er bedre end VA ved jeg ikke ?

At samsung er en 7 serie kontra LG´s 8 serie er nok den største ting der gør jeg er i tvivl. for var ikke i tvivl i forretningen da jeg så dem,,
Softwarens (tizen 3 vs WebOS 3,5) brugervenlighed i LG så ud til at være en vinder, men det er vel tilvænning da Samsungs nu også virkede ok, Remotens kvalitet var svær at bedømme
Af PeterD
#260892 Køb helst VA skærm, hvis du ikke sidder skråt for skærmen. Der kan du altid placere kæresten/konen..

Hos hvilken forhandler finder du
55" KS7005?

Den er udgået ifg. Pricerunner..

55" XE8505 koster 6666 i Power.dk

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

Indstillinger til KS , når det kommer hjem:

viewtopic.php?t=36089
Brugeravatar
Af Splynk
#260893 Det var Bilka Vejle/Horsens der havde dem, de var fjernet online da de var i transit fra lager, men de havde stadig 3 tilbage, som dog nu er udsolgt :-) (ja, det var vel billigt de koster 8000 kr i Elgiganten)

Sony XE8505 er ikke interessant for mig, synes den har et ringe billede, og en "dum" UI ;-)
Af PeterD
Splynk skrev:Det var Bilka Vejle/Horsens der havde dem, de var fjernet online da de var i transit fra lager, men de havde stadig 3 tilbage, som dog nu er udsolgt :-) (ja, det var vel billigt de koster 8000 kr i Elgiganten)

Sony XE8505 er ikke interessant for mig, synes den har et ringe billede, og en "dum" UI ;-)

OK. Hver sin smag :)
Af PeterD
Beckham skrev:IPS er bedre hvis du sidder skråt for ja. Samsungs Tizen er efter min mening helt klart blandt de bedre smart tv løsninger. Om man er til det eller LG WebOS er nok lidt af en smagssag..:-)

Nu er der jo også kun 4 at vælge i mellem :)

Ved ikke om det er en fordel med Android tv,hvis man feks roder med Chromecast?

Android tv ligger i top i de fleste Smart tv test og måske en fordel hvis du feks bruger Google meget?
Brugeravatar
Af bbplayer
PeterD skrev:
Beckham skrev:IPS er bedre hvis du sidder skråt for ja. Samsungs Tizen er efter min mening helt klart blandt de bedre smart tv løsninger. Om man er til det eller LG WebOS er nok lidt af en smagssag..:-)

Nu er der jo også kun 4 at vælge i mellem :)

Ved ikke om det er en fordel med Android tv,hvis man feks roder med Chromecast?

Android tv ligger i top i de fleste Smart tv test og måske en fordel hvis du feks bruger Google meget?
Det er ikke en fordel , det er bare indbygget i AndroidTV, så jo, hvis man kan lide Android og man bruger Chromecast allerede nu, har det nok sine fordele.

Ikke alle synes TV platformen er hurtigt, der mener jeg at LG WebOS 3.5 stadig er god konkurrence, og de udvider jo løbende platformen der også.

Imellem de 2 skærme, som begge kan bruge en Chromecast, så vil jeg da gå efter LG skærmen. Har man AppleTV så er de begge nok gode til formålet.
Af Grandahl
#260904 Android er i min verden dårligere end både Os og Tizen, den er langsom, det er et irritationsmoment for nogle..

Samsungen har et klart bedre billede end den LG, kan dog se du skriver noget om at i sidder skævt for skærmen ? Hvis det er ret meget kan LG dog komme i spil da den er stærkere på betragtningsvinkel..
Af PeterD
Grandahl skrev:Android er i min verden dårligere end både Os og Tizen, den er langsom, det er et irritationsmoment for nogle..

Samsungen har et klart bedre billede end den LG, kan dog se du skriver noget om at i sidder skævt for skærmen ? Hvis det er ret meget kan LG dog komme i spil da den er stærkere på betragtningsvinkel..

@Grandahl

Nu er utrolig meget af din begrundelse ud fra din egen verden og det er for så vidt OK, når du ser så mange Samsung tv, men det kunne alligevel være sjovt at få nogle tal på for jeg syntes ikke at diverse 8-10 testsider nævner at WebOs skulle være irriterende langsomt osv.

Og Android TV finder de fleste let at bruge mht. apps pga. udbredelsen.
Brugeravatar
Af Splynk
PeterD skrev:
Grandahl skrev:Android er i min verden dårligere end både Os og Tizen, den er langsom, det er et irritationsmoment for nogle..

@Grandahl

Nu er utrolig meget af din begrundelse ud fra din egen verden og det er for så vidt OK, når du ser så mange Samsung tv, men det kunne alligevel være sjovt at få nogle tal på for jeg syntes ikke at diverse 8-10 testsider nævner at WebOs skulle være irriterende langsomt osv.

Og Android TV finder de fleste let at bruge mht. apps pga. udbredelsen.

Jeg så selvfølgelig LG´s WebOS UI, og synes da på ingen måde det var langsommere end det Tizen3 Samsung har, der er ikke stor forskel på dem, og testsider siger da også at Samsung har finpudset Tizen så det ligner WebOS temmelig meget. umiddelbart er det ikke "for mig" et kriterie der har indflydelse på mit valg :-)
Af Grandahl
#260938 Vi har selv 2 sony, en samsung og en LG derhjemme, så jeg synes jeg har prøvet de forskellige systemer. Androids udbredelse gør det ikke lettere at bruge, hvad er det for noget at skrive? Har du nogen sinde leget med de forskellige systemer?

Jeg ved ikke hvorfor du skriver at jeg mener at LG web os er langsom. Synes jeg skriver at det Android der er langsom.

Peter jeg mener at andres erfaringer er brugbart på flere parametre. Som jeg tidligere har skrevet til dig kan enhver jo bare læse reviews, men andres erfaringer er jo det der kan tilføjes her. Det er andres subjektive mening ud fra erfaringen med de forskellige tv der gør det interessant.
Af PeterD
#260940 Enig, men der er så også mange, utrolig mange der tester de forskellige skærme og Smart Tv systemer i diverse blade og på nettet og sætter skærmene og deres systemer op mod hinanden.

Erfaringer kan deles her men hvis det der deles her kan være farvet og ikke subjektiv nok, så er man jo lige vidt.

Bottom line. Mange steder er det WebOs og Android Tv der ofte står øverst på listen..Sidstnævnte opdateres regelmæssigt, hvilket ikke er en ulempe og så fordi Android (Google) bare bliver større og større på både mobil og browsermarkedet.
Af Grandahl
#260945 Peter hvorfor skriver du at Android opdateres jævnligt, mener du ikke de andre ikke gør det. Jo Panasonics Firefox er død, men det er jo ikke sådan at Tizen og Web os ikke opdateres.

Men bottom line som du skriver det, Android er bare den langsomste, hvor de andre to er langt mere smooth. Du skulle tage at prøve dem.
Brugeravatar
Af bbplayer
PeterD skrev:Bottom line. Mange steder er det WebOs og Android Tv der ofte står øverst på listen..Sidstnævnte opdateres regelmæssigt, hvilket ikke er en ulempe og så fordi Android (Google) bare bliver større og større på både mobil og browsermarkedet.

Hvis bare AndroidTV ikke blev tungere at danse med hver gang de laver en størrere OS opdatering til ældre platforme, så var det også godt de opdaterer regelmæssigt. Problemet er de udvikler til ny teknologi og chipset, og så kommer producenterne med ældre chipset og kører AndroidTV ovenpå det, så skuffer oplevelsen.

Det er et stort plus de opdaterer, det gør LG sandelig ikke så længe, selvom der kommer en del patches nu og da, så dør den efter 1.5.2 år på WebOS.
Af PeterD
Grandahl skrev:Peter hvorfor skriver du at Android opdateres jævnligt, mener du ikke de andre ikke gør det. Jo Panasonics Firefox er død, men det er jo ikke sådan at Tizen og Web os ikke opdateres.

Men bottom line som du skriver det, Android er bare den langsomste, hvor de andre to er langt mere smooth. Du skulle tage at prøve dem.

Tja, men jeg mangler bare dokumentation for at anmeldere er vilde med det nye Tizen. Det er der trods alt hos LG og Sony.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#260950 WebOS og Tizen opdateres da ikke på tværs af årgangene? Hvilke TV fra hhv. LG og Samsung har man set blive opgraderet til nyeste version af styresystemet? Ja, de patches, men det er altså ikke en "opdatering" i andre forstande end, at du fikser bugs og svagheder. Det er ret kritisk, at det kun er Google-baserede systemer, som får lov at køre nyeste version af styresystemet. Mit eget TV fra 2015 er skemalagt til at modtage Android 7 i år, hvor det startede på 5.0 i sin tid - om det så giver mening at opdatere så svag en hardware er en anden sag. Hvis man skal tage performance på Googles egne tablet som rettesnor, så dør mit TV på et tidspunkt fordi nyeste software simpelthen ikke kan køre hurtigt nok.

Mht. "lækkerheden" af styresystemerne, så har vi nu altså rost Tizen i alle reviews i år, men dem har du muligvis ikke læst, Peder. Det kunne forklare den generelle mangel på links til vore anmeldelser i dine indlæg...