Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260552
Hej igen alle
Ja nu bliver jeg jo igen lidt i tvivl. Det lyder på jer alle at det her IPS ikke er så godt.
SÅ! derfor lytter jeg til jer siden i alle ved mere end mig at jeg lige google hvad det var og fandt ud af at det var en type panel.
Så fandt jeg ud af at VA panelet giver bedre billede i forhold til farven sort.
Som Beckham og foreslog har jeg nu vendt blikket mod et Sony: https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... d-65xe8505
So far so good :)
Af Grandahl
#260561
Jeg ville selv have valgt et tv med VA panel ihvertfald. Hvis du kan vente til Black Friday ( mener det er om små 14 dage ) så kunne der let være penge at spare.

Jeg ville den dag holde øje med:
Samsung MU 7005
Sony XE 8505.

Måske hvis du er heldig kunne Sony XE 9005 komme inden for dit budget, den er skridtet op ift. de 2 nævnte. Den er delvist zone bagbelyst, der gør belysningen mere jævnt ift. kantbelyste LCD tv, og så har den et godt HDR af et LCD tv. Du kan prøve at holde øje. Ellers er de 2 andre fine tv ;)
#260604
"somethingelse" (aka. trådstarter) prøver igen for tredje gang, kan du ikke være flink og udbasunere hvad det er du har hørt omkring uægte 4K, og eventuelle artikler som du ligger til grund for din opfattelse. (kunne være interessant og informativt)
og er det artikler som den jeg pastede #260527 omkring brugen af en rum mængde hvide subpixels i RGB(W) structure hos LG., som du opfatter som uægte 4k. :o

og VA vs. IPS har ikke noget som sådan at gøre med uægte 4K.
de har hver deres forcer.
IPS har som regel bedre viewingangles, og til dels bedre i oplyste miljøer og gode farve-egenskaber.
VA panel har som regel dårligere respone times og kan lave motion blur ved gaming og sport og hurtige bevægelser , dog markant bedre contrast og blacks og ofte forcer som ideelle til home cinema, ved film i mørke-miljøer..

to sum up, du bliver nok nødt til at sætte nogle ord på hvad du priotere ved et TV og under hvilke forhold det skal bruges og ikke mindst tage diverse input med et gran salt, da folk jo ofte følger den overbevisning som de selv har lagt en masse mønt bag, ligesom man kender fra mobiler, og fløjkrige omkring OS, brands, tech O_O
-så er det samme også tilfældet med TVs, og en person som har lagt et 5 cifret beløb bag et VA panel' vil jo logisk nok stå på mål for hvorfor det er det bedste, og vice versa, og det samme med modeller.
-og det er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at det er ideelt for dit behov, hvis dit TV forbrug ' er af en anden kaliber.

IPS (In-Plane Switching)
Billede
VA (Vertical Alignment) structur.
Billede