Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260347
Hej!

Konen og jeg er blevet enige om at få skiftet vores gamle LG plasma fladskærm ud til noget nyere, kønnere og ikke mindst smartere ;)

Tanken er at finde et nyt TV til Black Friday, så vi får lidt mere for pengene. Selvom jeg har kigget købsanbefalingerne herinde og generelt kigget en del rundt, så er jeg stadigvæk ikke sikker på hvad der vil være et godt fit for os.

Jeg har følgende krav til TV'et:
* Netflix App
* Plex app
* 4K
* Minimale rammer
* Skal kunne stå lyst placeret (https://imgur.com/a/4zgYR - ved siden af øst vendt vindue)
* Budget 5-7000 kr.

Så jeg kunne godt bruge hjælp til 2 ting:
1 - Skal vi gå efter 50" eller 55"? - vi sidder ca. 2 meter fra fjernsynet og har 50" i dag, men det har relativt tykke rammer. Jeg er frisk på 55" men konen er nervøs for at det bliver for voldsomt når vi sidder så relativt tæt på. Desværre er det sjældent der kører gode tilbud på 50"
2 - Hvilke modeller skal jeg holde udkig efter i tilbudene?

Jeg har selv kigget på:
Philips - grundet ambilight, men de er alt for tykke :s
LG - fordi jeg godt kan lide brugerfladen og designet
Sony - Design, billede og har en ide om at Android TV er lækkert?
Samsung - Design og billede, ellers kender jeg ikke meget til det


På forhånd tak :)
#260349
De 5 tommer vil i ikke mærke synderligt, gå roligt i 55”.. 55” er standard i dag, og du får ofte mest for pengene der.. Hvis i ikke sidder meget skævt for jeres tv ville jeg gå med et va panel, og hermed fravælge LG, grundet ips panel. Men det kender du jo nok til hvis du har læst nogle af de andre tråde.

Jeg vil kikke mod disse to sorte fredag.

Samsung MU 7005
Sony 8505

Hvis der nu kommer en super godt tilbud på Sony XE9005 havde jeg gået med den.

De to førstnævnte er anmeldt her på siden, hvor du kan læse om dem. Tizen smart tv fra Samsung finder jeg en anelse mere hurtig og smidig end Sonys Android, men det er ofte en smagssag sådan noget.
#260356
Jeg tænker lidt det samme mht. 55" især fordi rammen på vores eksisterende er relativt stor.

Vi kommer primært til at sidde direkte foran TV'et, men det kommer til at hænge på et svingbart beslag, så vi også kan se det fra spisebordet hvis det bliver nødvendigt :) så hvis det "alene" er grunden til at fravælge IPS, så er jeg ikke så nervøs for det. Hvad har LG som matcher XE85/XE90 fra Sony?

Jeg selv kigget på Sony's XE85 og XE90, hvis tilbudet er der, vil det så være de ekstra penge værd at gå efter XE90?

Mht. til hastigheden, så er _alt_ hurtigere end vores nuværende, det eneste andet smart TV jeg har brugt en del tid med er mine forældres LG, som jeg syntes er fint hurtigt og deres pege remote er ret cool :)
#260360
XE90 har semi-lokal styring af lyset, hvilket er et plus. Der er ikke helt nok zoner til at det virkelig rykker, men det er bedre end "ingen" zoner. Ulempen ved XE90 er, at den har en ekstern strømforsyning, som du skal finde plads til et sted. Har du et møbel i nærheden, så går det, men hvis den skal hænge alene på en væg, så er det straks værre.

Den har langt højere peak-lysstyrke, så hvis pengene er der (og du har plads til power-bricken), så tag XE90 frem for XE85.
#260365
Det skal hænge på væggen og tanken var faktisk at der ikke skal et TV bord under, så det kan godt ske det ikke skal være et XE90 så :( øv!
XE85 har ikke den eksterne power brick?