Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260259
Hej,

Jeg er på jagt efter et TV, der kan stemmestyres 100% (tænd, sluk, vælge kanal og volumen), til en handicappet person.

Vedkommende bruger allerede en Google Home enhed til styring af lys i hjemmet, radio mm., men så vidt jeg kan læse mig frem til, er integration mellem TV (med Android styresystem) og Google Home endnu ikke på plads (eller?).

Derfor: Har I kendskab til et TV, der kan stemmestyres? Det skal helst være 32” (maksimalt 40”, men vedkommende kan i så fald ikke se hele skærmen). Pris er ikke afgørende.

Håber I kan hjælpe. Det vil betyde meget for vedkommende :)
#260286
Hej,
I det vedkommende bruger Google Home, går jeg ud fra at engelsk sprog er OK?
Jeg har en logitech harmony hub, sat op til Google Home - dette dog via IFTTT, da Harmony Hub ikke er integrerbart med Google Home uden for US (og måske UK nu). Det er totalt åndssvagt

Nå men jeg kan tænde mit tv og slukke det igen (samt resten af biffen), via tale og Google Home. Desværre kan jeg ikke skifte kanaler den vej. MEN hvis nu man ser TV via IP, så mener jeg at det burde kunne lade sig gøre at skifte kanaler, igen via IFTTT, Kodi og Google Home. Men jeg har ikke prøvet endnu, men det er på mine aftenlister :)
#260301
Lidt kreativ tænkning, hvis du ikke finder en løsning.

løsning 1:
1. en Amazon tv box (1gen eller 2gen (4k) ) bare den har voice funktion.
2. en linux mediebox til DVBC/S/T , så den kører Enigma2 (linux tv software)
3. KODI + enigma2 plugin.
Kombinationen her er, amazon box kører Alexa, du starter KODI og starter så TV plugin på KODI, så kan du med voice kontrol styre skiftet mellem tv kanaler og menu'r i amazon regi.

løsning2:
se denne video: https://www.howtogeek.com/249336/how-to ... azon-echo/
Så kan du via alexe styre kodi, og mon ikke det virker til tv plugin.
Der er også flere plugins til dr/tv2/tv3free og andet der.

Selvf. det er jo stadig en udfordring at komme over på HDMI porten hvis man ikke kan trykker skifte til den kanal , så er min råd nul værd. Så kan man selvf. på LG tv skifte til Hotel menu, og låse tv til at køre HDMI2 altid , f.eks.

Nå bare lidt input hvis alt andet fejler.
#260638
Tak for jeres svar!

Ja, han er fin med at bruge engelsk. Men han kan IKKE bruge hænderne, så alle løsninger med fjernbetjeninger etc. kan ikke bruges. Har fået læst lidt mere op, og jeg kan umiddelbart se to løsninger.

1: Indstille hans Google Home til US, hvorefter en Logitech Hub’en burde virke i Danmark (eller??????)?
2: Købe et af Samsung Smart-TV fra 2015, der lytter konstant og burde kunne styres udelukkende med stemmen.

Nogle kommentarer til hvilken af disse løsninger man bør vælge?
#260645
"1: Indstille hans Google Home til US, hvorefter en Logitech Hub’en burde virke i Danmark (eller??????)?"

NEJ - Hub fra logitech virker IKKE i DK med den officielle integration mellem Home og Harmony. KUN via IFTTT. Har forsøgt at ændre alt inden for lokation, og har snakket mange gange med Logitech. Det er KUN via IFTTT det virker for nu (og det er lidt fu..ed, da man kun kan kontrollere Activities)

MVH Claus
#262994
En opdatering:

Vi valgte at prøve løsningen med Logitech Hub sammen med Google Home. Og...DET VIRKEDE! Fjernsynet kan styres.

Alt skal blot sættes til US og man skal deaktivere placering på mobil under opsætning, ændre sprog til US, sætte en fiktiv US adresse og slette historik på sin googlekonto.

Nu mangler vi blot at finde en stemmestyret mobilløsning, hvor man også kan lægge på med stemmen.
#263750
malkekoen skrev:Lige præcis opkald via Google Home virker IKKE udenfor US og UK, desværre.
Nu sælger computersalg den. Og læs hvad de skriver:

https://www.computersalg.dk/i/3694505/g ... aler-wi-fi

Google Home can even help you find a lost iPhone or Android phone and make phone calls to any personal contact or business.¹ "Hey Google, call Mom."

Måske bare falsk reklame, fordi de har lavet en copy/paste af google's info, og ikke ved hvad de sælger. eller?
#263754
Ja, det et netop en copy/paste ting, de har lavet. Det virker ikke i DK (er testet 100%).

Kan oplyse, at iPhones Siri uden sammenligning fungerer bedst ift. ren stemmestyring. Hvis bare den også kunne tage et opkald, ville det være optimalt.
#284258
Er faldet over denne tråd i min søgen efter en TV-løsning til en bekendt med nogenlunde tilsvarende behov.

Siden tråden blev startet er Google Assistant kommet på dansk og Google Home er blevet almindelig tilgængelig. Er det så blevet lidt nemmere, eller skal man fortsat have Logitech Hub for at kunne styre et Tv (tænd/sluk/lydniveau/kanalskift)?

Vi er ude efter en lidt mere simpel løsning og tænkte om man måske blot kunne bruge Google Assistant/Home i kombination Chromecast for at kunne tænde/slukke TV'et og skifte programmer/lydniveau. Kanalskift skal ikke nødvendigvis ske på Tv'ets egen tuner, men kan f.eks. ske via TV-apps som Telia, Netflix og DR. Nogen der har erfaring med det?

pft
Lars