Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260177
Hej har læst og læst både herinde og rundt på nettet om hvilken skærm jeg skal vælge?. Jeg håber i kan hjælpe med at besvarer om de 6000kr som LGet koster mere er det værd, samt hvilken mål samsung One Connect Box har, da den skal gemmes væk, og hvor jeg påtænker det er der ikke meget plads. O-O
Mvh.
Tonny
Af Kreilo
#260178
Hvis du har læst en masse om de to modeller så ved du garanteret også allerede at OLED'en vil out-performe QLED især når det kommer til gengivelse af HDR indhold. Sort-niveauet er så vidt jeg har læst og set også bare bedre på OLED.

Jeg tænker at du står lidt i samme dilemma som jeg. Kan man retfærdiggøre over for sig selv at betale den noget højere pris for OLED eller ville man være fuldt ud tilfreds med det QLED kan tilbyde? Det afhænger jo af ens forbrug, om man kommer til at bruge HDR fx, og om man virkelig sætter pris på OLEDs sortniveau eller om et godt LCD er 'godt nok' til dig. Og det kan andre desværre ikke afgøre for dig. :)
Af Beckham
#260184
Ingen tvivl om at OLED'en er det overordnede bedste tv af de 2. Men ja, 6000 er bestemt også en god sjat. Du skal nok overveje lidt hvad du primært skal se på tv'et. OLED shiner jo for alvor med de rigtig gode kilder. Ser du bare almindelig HD tv kanaler, så får du måske ikke helt samme effekt ud af OLED'en.

Hvis det skal være LCD, skal det så lige være Samsung? I år der er efter min mening mere value for money at hente hos Sony. Tag f.eks. XE9005, som lige nu ligger til lidt over 13k. Et suverænt tv til pengene efter min mening.
Af Kreilo
#260186
Beckham skrev:Ingen tvivl om at OLED'en er det overordnede bedste tv af de 2. Men ja, 6000 er bestemt også en god sjat. Du skal nok overveje lidt hvad du primært skal se på tv'et. OLED shiner jo for alvor med de rigtig gode kilder. Ser du bare almindelig HD tv kanaler, så får du måske ikke helt samme effekt ud af OLED'en.

Hvis det skal være LCD, skal det så lige være Samsung? I år der er efter min mening mere value for money at hente hos Sony. Tag f.eks. XE9005, som lige nu ligger til lidt over 13k. Et suverænt tv til pengene efter min mening.
Ja, jeg vil sige at man skal vælge Samsung hvis man gerne vil have den smarte løsning med one-connect boksen, samt det slankere og pænere 360-grader design. Der synes jeg ikke helt XE9005 kan være med, så hvis det betyder noget for én så kan man skele til Samsung. Derudover synes jeg billedet også ser ganske fint ud på Q7 - har set det i butikken - på trods af jeg godt er klar over det har kantbelysning med alle de skavanker det nu kan føre med sig.
#260193
Jeg har næsten lige været igennem det samme - dog med 55 tommer i stedet. I sidste ende faldt mit valg på Q7F, da jeg synes, at farverne stod langt bedre på den i forhold til B7. Dertil er den langt mere lysstærk, hvilket også betyder noget i forhold til det rum, som TV'et skal stå i. Desuden synes jeg, at den håndterer bevægelser en smule bedre end B7'eren. Sortniveauet og kontrast er selvfølgelig langt bedre på B7'eren, men når det så er sagt, så er sortniveauet overraskende godt på mit Q7F. Har måske været heldig, men har umiddelbart ingen banding, clouding eller light bleed, som ellers er normale skavanker ved kantbelyste modeller. Ved HDR kan man ind imellem ane lidt vanskeligheder ved lyse objekter på en sort skærm, grundet den begrænsede dimming, men det er i mine øjne ikke et problem. HDR vil stå mere "korrekt" på OLED modellerne, selvom der ikke er så meget knald på lysstyrken. Jeg ved, at der er en del, som har kæmpet lidt med banding og tint issues på netop LG's OLED modeller, og der er stadig risiko for retention og burn-in. Lige nu er jeg godt tilfreds med mit valg, og kan sagtens anbefale Q7F til andre, der er på udkig efter en ny skærm.