Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af daniel.juul
#260146
Hej venner!

Jeg har fulgt med herinde fra sidelinjen et stykke tid, og det har kostet mig et 65" b7 som jeg købte til åbningsfest i Elgiganten Tilst.. Jeg var første mand inde og købe et, til levering på fyn.. de skrev efter flere leveringsdatoer, at det var blevet væk, og jeg endte med at vente på et nyt parti.. det kom 17 dage efter.. men lækkert nok var der 6 måneders Netflix og fik fragten refunderet..

Nå, men **** hvor er skærmen lækker!!
Jeg kommer fra et 42" Panasonic pz80.. nu har jeg Nvidia shield, og Synologi ds210j koblet op via Kodi, SPMC, ARC til Onkyo 606 og anskaffet mig 20-30 Blu-ray uhd hdr film som streames fra min Nas, og det spiller for vildt!!! Fantastisk billed kvalitet fra 70gb film titler, Nvidia og Lg æder det råt!! :D
Jeg bruger D-link dwr 921 4g router til alt streaming og det fungere upåklageligt i uhd kvali. <3
Jeg har dog brugt over 400gb download i indeværende måned, pga streaming ;) .. og ku' dog godt bruge en hurtigere, og større Nas!

Undskyld, jeg var virkelig nød til at komme ud med min glæde over nuværende setup!

Mit spørgsmål eller bekymring, går egentligt på at jeg er stor ryger af nikotin og grønt, og ofte har venner på besøg der også nemt kværner over 20 smøger hver, udover det er jeg virkelig glad for stearinlys!!
Jeg bor i et lille kolonihave på kun 25m2 stue i sin nuværende stand, og det varmer og hygger med levende lys, især i den kommende tid!

Jeg vil være virkelig ked af, at mit billede skal blive nikotin gult og sodet af stearin.. hvad kan, og må jeg gøre for at bibeholde mit flotte vindue ind til en anden verden ?

Jeg syntes af have læst at der ikke er glasplade foran dioderne på mit b7? Kan man overhovedet rense skærmen? Og kan jeg måske vaske med skærmrens en gang om måneden, og forhåbentlg undgå forringelser?

Jeg overvejer et eller andet flot tæppe hængende ned foran skærmen ved fester og når vi blæser, måske for at tage lidt af røgen.. men også når man vil fokusere på lidt andet end den store sorte skærm.. nogen der har gjort lign?

At stoppe med at ryge eller undgå stearin er ikke en mulighed.. så er det clearet ;)

Her er lidt billeder at vidunderet ;)

Billede

Billede


Undskyld hvis det blev langt!
mvh. Daniel
Af lennon
#260148
Fedt at i hygger, men jeg tror sgu skærmen er den mindst sårbare i det miljø . .
Der må stå noget om rengøring af panel i manualen ?
Af daniel.juul
#260151
Jeg fandt lige følgende..

- Unplug the power cord, then wipe gently with a soft cloth in order to prevent scratching.

- Clean only with a dry cloth and don't spray water or other liquids directly on the TV, as electric shock could occur.

- Don't clean with chemicals such as alcohol, thinners, or benzene.

men de foreslår ikke skærm rens.. :(

eller hvad.. forstår jeg det sådan at man bare skal bruge minimum rens på en blød klud..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#260169
Plastic har ikke godt af alcohol, så hvis du ikke kan fjerne belægninger med en klud med en ganske lille smule vand på, så bør du nok forberede dig på, at plastic'en vil lide overlast med tiden.
Af daniel.juul
#260194
Tak Torben! Jeg prøver med minimalt vand, også må tiden sætte side spor.. det var jeg ærligtalt ikke lige opmærksom på ved køb, plasmaen var noget mere robust hvad rengøring angår, men det ændre dog ikke ved min begejstring over oled.

God dag til jer!
Senest rettet af daniel.juul 3. nov 2017, 16:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#260199
Der sidder faktisk også et tyndt plastic-lag yderst på plasma-skærmen, men det er sandt, at resten er glas, så man kunne gnubbe lidt hårdere uden at det gik galt.
Af puresp
#260242
Gå udenfor når du skal ryge. Det begyndte jeg på da jeg flyttede fra lejlighed til hus. Det gør underværker for især CD/BD afspillere, men også for TV'et. Og så havde det den fine bivirkning at jeg nu ryger 2/3 mindre ...
Af Grandahl
#260249
Microfiber klud med lunken vand på, gør det ofte så der ikke danner sig store lag af nikotin der så ikke kan af mere.. Jeg kan huske rygerum hvor alt var klistret grundet dette..

Mit råd, gør det blidt med lunken vand, men ofte.
Af FnkyFrank
#260253
Jeg tænker lige på hvor meget verden har ændret sig.

Før i tiden var det helt almindeligt at ryge i stuen. Nu ryster jeg på hovedet og tænker "så gå dog udenfor" :-)

Og det er selvom jeg er fra dengang hvor cigaretfadet - med cerut og cigar gik rundt efter forretten til barnedåben.
Af Hviid Gruppen
#260304
Ryg som du plejer og selvfølgelig skal man ikke være tvunget til at skulle gå uden for i sit eget hjem, fordi visse får ondt i rumpetten over rygning som helhed. (nu må antiryge-hysteriet lige tage en slapper, går fandme den forkerte vej det her politisk-korrekte-vanvid af ondt i rumpetten på alt og alles vegne og jo ikke fordi vores samfund går den rigtige vej sideløbende og næstekærligheden tilsvarende bliver bedre, tværtimod er samfundet blevet køligere og mere egoistisk, og ikke mindst her på Nørrebro/Nordvest hvor derouten siger spar2)
ryg du som du plejer og affind dig med at det sætter sine spor, på tapeter m.m. og meget vel også på et OLEDfrontpanel og i det hele taget sarte ting' være først og fremmest opmærksom på hvad klud du bruger og tilsæt lidt fugt.
jeg bruger som regel en helt ren klud (skind, ny vaskeklud) som ikke bruges til andet, for at undgå risiko for at småelementer og sten med mere skulle sætte sig, og den bruger jeg så til elektronik-skærme som tablets, laptop skærm, fjernsyn osv og med ganske blød hånd når jeg tørre diverse skærme af.

btw. hvad erhvervede du 65tommer B7modellen for ved det omtalte åbningstilbud??
Af FnkyFrank
#260312
Hviid gruppen:

Du har helt ret. Man skal gøre som man har lyst til.

Jeg tænkte bare over hvor meget samfundet har ændret sig :-) Selv i min lille, eller ret så fordomsfri, hjerne undrede jeg mig over at han ikke bare gik udenfor :-)
Af daniel.juul
#260357
Jeg ser lidt min lille kolonihave som et sidste "helle" fra samfundets trang til at fordømme og forbyde, som venner også kan nyde godt af!
.. men ja, det sætter sine spor på alt, og det må man så leve med, og rengøre/male det oftere..

Der er i min verden ikke noget der slår, at putte sig under dynen, en søndag på sofaen, og rulle op i en joint også se den nyeste bluray, nu i 65" uhd hdr kvalitet!!
Hver vores miljø, hver vores tv bord, men god billedkvalitet kan vi da være sammen om :)

Jeg er glad for at have afklaret hvordan skærmen kan rengøres blidt!

Elgiganten Tilst havde ved åbnings fest d.29/9 LG 65" B7 til 19.999, det var akkurat min grænse for at springe på Oled. Spændende at se hvad Black friday byder på!