Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KimHansenDK
#259616
Jeg står og skal købe nyt TV. Mulighederne er umiddelbart snævret ind til enten LG's OLED (B7) eller Sony's X900E.

Har selvfølgelig læst en masse om disse to modeller, men jeg synes valget er svært. Har været i Hifiklubben et par gange nu, og har både set 4K materiale og alm Tv-udsendelser.

Jeg er naturligvis meget imponeret over sortniveauet på LG'en - det ser virkelig godt ud. Kontrasten virkede også god. På den anden side så var sortniveauet overraskende godt på Sony'en, som jeg ligeledes synes håndterer bevægelser en tand bedre end LG'en. Farverne var også ret gode.

Jeg er lidt bange for burn-in på OLED skærmen - har læst om flere, der eksempelvis har fået et Youtube logo brændt fast efter seks måneders tid. Desuden er der nogen, der oplever rød/gul tint, som kan ses på hvide baggrunde. Er det et reelt problem på LG'en (eller OLED generelt)? Det samme med banding. Jeg ser en del fodbold, og hader når man kan se vertikale bånd ved panoreringer. Og har OLED skærmen høj nok lysstyrke?

På Sony'en vil der være en risiko for clouding og light bleed mm, selvom Sony'en er bagbelyst? Android - er det stadig noget bras? Til sidst er der input lag, som er væsentlig lavere på LG'en, men er de 31 ms på Sony noget, man kan mærke i spil (PS4 Pro)?

Er sgu lidt i tvivl. Hvad ville I vælge og hvorfor?
Af Beckham
#259617
Ingen tvivl om at B7\OLED er overlegen på langt de fleste områder. MEN...netop lige den del med håndtering af bevægelse, der er Sony's LCD lige en tand foran endnu. Nogle bemærker det andre gør det ikke. Selv kikkede jeg også på OLED da jeg købte nyt tv for et halvt år siden. Men netop fordi jeg ser rigtig meget fodbold endte jeg med at vælge en Sony LCD. Derudover synes jeg også at Sony håndterer opskaleringen af almindelige tv kanaler til 4K bedre. Den vurdering er dog foretaget i forhold til B6, om det er blevet bedre på B7 ved jeg ikke.

Ang. input lag, så tvivler jeg på at du vil mærke de ekstra ms på Sony'en, medmindre du er en virkelig hardcore FPS gamer. Har selv et XE93 og mærker intet til input lag.

Mht. til Android, så er det ikke prangende, men det fungerer ok. Personligt har jeg ikke de store problemer med det.