Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af marengsen
#259581
Hej alle.

Har fulgt med på dette site og forum igennem længere tid. Lige som så mange andre, så drømmer jeg også om et nyt TV, som erstatning for vores 10 år gamle 42", 720p Samsung plasma.

Men med fare for at blive "kørt over" og "råbt ad" (spøg til side) på dette forum, vover jeg alligevel at stille spørgsmålet herunder. Personligt krummer jeg tæerne lidt når jeg læser om brugere, som jubler når et givent TV kommer under en pris på 20k, og bare "skal have", men det er fint nok - vi har jo alle forskellige budgetter, interesser og økonomiske situationer.

Men måske hører jeg mere til den modsatte ende, hvor økonomien efter huskøb, unger, konen (måske den dyreste i drift :D ) sætter (eller udsætter) en stopper for teknisk sjov og ballade til farmand, og nu hvor vi har levet med vores 42" plasma i så mange år, falder mine tanker ofte på, om et TV i 5-6000 kr klassen virkelig er så dårligt, f.eks. i HDR performance, som de måske bliver udstillet til i Rting eller på dette forum?

Det er måske forståeligt nok at man kan se en billedmæssig forskel hvis man er vant til at teste eller arbejde med OLED TV, som sætter barren. Men hvis jeg f.eks. investerede i et 65" LG LCD TV (f.eks. LG UJ630V) som koster 5-6000 kr på tilbud, så må det vel alt andet lige være en kraftig opgradering af vores 10 år gamle plasma, som kan give en hvis "wow effekt" i en periode og dermed bliver dette TV så den vante "standard" i vores hjem, så længe vi ikke har haft andre TV at holde op imod? Ved godt "nørderne" med de store pengepunge ville grine hvis de kom på besøg :)

Nå, måske nogle af jer har gjort jer lignende tanker, og befinder sig lidt i den samme "økonomiske boldgade", som mig, og måske alligevel har set bort fra at et OLED ikke bliver en realitet og dermed købt et "middelmådigt" TV? Har du fortrudt eller lever det OK op til forventningerne, selv om det ikke lige blev det bedste, af det bedste?
I sidste ende bliver alting vel "hverdag" uanset om man har købt et nyt TV eller en ny BMW. :)

Alternativet er jo selvfølgelig at man så kan spare op, og spare op, og spare op.. indtil man kan købe TV'et på det "næste niveau", men det var ikke så meget pointen i denne tråd :)

På forhånd tak.
Senest rettet af marengsen 25. okt 2017, 13:33, rettet i alt 3 gange.
#259582
Nu har du kig på et IPS-baseret panel fra LG, som er kendetegnet ved et dårligt sortniveau. Det vil være ret tydeligt hvis du kommer fra et plasma-TV. Og ja, HDR er virkelig så ringe, som det udstilles til at være på en skærm, som ikke er gearet til det. Det skal du ikke være feinschmecker for at se.

Hvis pengene rækker til 5-6000 kr. TV, så ville jeg glemme HDR. Det bliver ikke godt.
Af Kreilo
#259584
Fint spørgsmål og ret relevant for mig også omend mit budget er lidt højere end dit (10-15.000 kr.).

Jeg har pt. denne skærm http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1332413321 som er en Panasonic LCD fra 2012. Jeg har en forventning om at hvis jeg udskifter til et Sony XE9005 eller lignende LCD så vil jeg få ret meget 'Wow-effekt" ved den opgradering, men er min forventning korrekt eller risikerer jeg at blive skuffet? Skal man død-og-pine op i et OLED?

Jeg beklager i øvrigt på forhånd mit lån af dit emne, men mit spørgsmål er i samme boldgade, og jeg ville i det mindste vente til du havde fået svar. :)
Af Kaktus-burger
#259588
Kreilo skrev:Fint spørgsmål og ret relevant for mig også omend mit budget er lidt højere end dit (10-15.000 kr.).

Jeg har pt. denne skærm http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1332413321 som er en Panasonic LCD fra 2012. Jeg har en forventning om at hvis jeg udskifter til et Sony XE9005 eller lignende LCD så vil jeg få ret meget 'Wow-effekt" ved den opgradering, men er min forventning korrekt eller risikerer jeg at blive skuffet? Skal man død-og-pine op i et OLED?

Jeg beklager i øvrigt på forhånd mit lån af dit emne, men mit spørgsmål er i samme boldgade, og jeg ville i det mindste vente til du havde fået svar. :)
En ET5 har intet på en XE9005. Har du SET en XE9005 med HDR-materiale? Du har minimum 14 dages fortrydelsesret ved e-handel. Hvorfor ikke prøve en hjemme i egen stue?
Af Kreilo
#259591
Kaktus-burger skrev:
Kreilo skrev:Fint spørgsmål og ret relevant for mig også omend mit budget er lidt højere end dit (10-15.000 kr.).

Jeg har pt. denne skærm http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1332413321 som er en Panasonic LCD fra 2012. Jeg har en forventning om at hvis jeg udskifter til et Sony XE9005 eller lignende LCD så vil jeg få ret meget 'Wow-effekt" ved den opgradering, men er min forventning korrekt eller risikerer jeg at blive skuffet? Skal man død-og-pine op i et OLED?

Jeg beklager i øvrigt på forhånd mit lån af dit emne, men mit spørgsmål er i samme boldgade, og jeg ville i det mindste vente til du havde fået svar. :)
Har du SET en XE9005 med HDR-materiale? Du har minimum 14 dages fortrydelsesret ved e-handel. Hvorfor ikke prøve en hjemme i egen stue?
Vigtig pointe, nej jeg har ikke set den, de har den ikke lige i nærheden af mig. Jeg har derfor kun læst en del om den og læst mig frem til at det er et rimelig godt LCD tv med rimelig god HDR gengivelse til prisen. Dog ikke nær så godt som OLED.

Jeg håber på en god pris til Black Friday og derfor prøver jeg at lave så meget hjemmearbejde som muligt så jeg forhåbentlig kan vælge rigtig i første omgang, på trods af jeg er klar over jeg kan returnere det hvis jeg ikke er tilfreds.

Min erfaring med at kigge på tv-skærme med kritisk blik og vurdere billedekvalitet er meget mangelfuld, så derfor jeg spørger om hjælp til at vurdere om opgraderingen fra mit nuværende 5 år gamle LCD vil være et kvantespring eller et let chassé. :)
Af PeterD
#259592
Det er jo klart at alting stiger i pris, som så meget andet i hverdagen.

I gamle dage kunne man få et 50" Plasma til 4600 kr. Nu hedder de gode tilbud et
50" fra 6000 kr og 55" fra 7000 kr.

Eller ellers skal man vente til alle udsendelser og alt videomateriale er "HDR kompertibelt" hvis der er noget der hedder det og så købe et tv?

Men sådan kan man blive ved.
Af Ghidora
#259608
Nu nævner du selv HDR...

Hvis det er noget der betyder noget for dig så "SKAL" du have et LCD med Local Dimming eller et OLED.... basta.

Kantbelyste TV burde slet ikke "reklamere" med HDR understøttelse.

Du kan sagtens få et godt TV til 5-6-7.000 kr. men på nogle punkter kan dit plasma sagtens være bedre. (f.eks. sort niveau)
Af Grandahl
#259612
Enig med de andre, med dit prisniveau kan HDR ikke blive en særlig positiv oplevelse. Jeg vil også råde dig til at springe paneler med IPS over, de har lidt bredere betragtningsvinkler end VA paneler, med kendetegnende for dem er dårlige sortniveau, dårlige kontrast og dermed en dårligere billedmæssig oplevelse.

Jeg kiggede på en en plasma, direkte sammenlignet med en Samsung KS8005 sidste år, jeg vil sige at min oplevelse var at plasmas dage var talte, også på sort niveau. Plasma oplevelsen blev kun endnu dårligere af at KS var overlegen på lys og farve samtiddig. Nu er KS8005 også en af de bedre LCD men alligevel.

Du kan godt få en klar bedring i billedoplevelsen end det du har, også det at det bliver en større skærm vil give en større og bedre oplevelse. Men HDR ville jeg ikke iberegne.

Måske kommer der en XE 9005 i 55" Black Friday, der er inden for din pengepungs rækkevide. Den er jeg begejstret for, efter at have haft mulighed for at lege med den.
Af Egholm
#259613
Jeg synes ikke det er et spørgsmål ang. teknik, du kommer med, men nærmere lidt filosofisk.

Elektronik - især billede - er min hobby og store passion. Derfor vil jeg ikke have nogen glæde ved et TV, der ikke er det nyeste af det nyeste. Jeg vil faktisk sige, at jeg synes, det er et ret billig hobby i forhold til andre mænd på min alder.

Jeg har f.eks. stadig den cykel, jeg fik i konfirmationsgave for 20 år siden. Jeg køber ikke rødvin til over 500 kr. flasken. Jeg køber dyrt oksekød og billigt kylling. Vi rejser aldrig på luksusferier med fine hoteller og førsteklasses flybilletter. Vi spiser tilgengæld gerne rigtig godt.

Hvad vil jeg sige? Køb efter behov. Bliver du ligeså glad for et TV til 5000 som et OLED til 20K, så giver det jo sig selv. :) Brug dine penge på det der gør dig glad.
Af marengsen
#259614
Tak for svarene alle sammen.

Ja, jeg nævnte HDR fordi jeg syntes det skulle være mit kriterie for overhovedet at opgradere vores gamle plasma, da HDR førhen blev fremstillet, som værende den helt store sensation i stil med da CRT blev erstattet med LCD, så det har bestemt altid været i mine tanker at et kommende TV skulle være godt til HDR. Men dette bliver nok ikke tilfældet.

Men jeg tænker også nogle gange, at hvis man nu købte sådan et mellemklasse TV i min prisklasse, fik opgraderet sit Netflix til 4K eller (som i mit tilfælde), fik opgraderet sine iTunes film, og begyndte at se sine første film i TV'ets HDR-formåen, så ville denne formåen i ens hjerne måske blive "godkendt", set i lyset af man måske, som mig, ikke har erfaring med hvordan "ægte HDR" egentlig ser ud?

Jeg prøver vel bare at sige, at man lidt kan sammenligne det med udtrykket "hvis man ikke kender til andet", så er det man måtte se på skærmen de første gange vel ganske fint - hvordan skulle man kunne vide om den HDR man ser, er ægte eller ej, hvis man ikke har set naboens OLED? - kan man overbevise sin hjerne om at det faktisk ser flot ud, grundet man samlet set (billedstørrelse, opløsning, farver m.v.) får så kraftig "wow effekt" sammenlignet med sin 10 år gamle plasma-kasse?

Jeg har nok disse tanker, da jeg ikke er typen, der har/får tiden (ungerne og konen syntes IKKE TV er spændende) når vi er afsted "i byen" som familie, til at sidde og undersøge flotte OLED demoer og sammenligne TV modeller, og dermed kun har "erfaring" med hvad andre skriver. Måske er et grimt HDR billede subjektivt? Måske skulle jeg også bare være glad for at jeg endnu ikke har kunnet undersøge high-end TV i Elgiganten, og så være glad for det nye TV's HDR formåen, er, som det er, da det ellers ville dræbe min drøm om et nyt TV? Det kan selvfølgelig godt virke dobbeltmoralsk at sidde og researche nyt TV, uden først at have set en given TV-model "live". Måske forsøger jeg bare at finde nogle "selvopfyldende" argumenter for, at et kommende TV ikke er købt med katten i sækken, når jeg godt ved jeg aldrig får "det rigtige" :)

Disse teorier falder selvfølgelig til jorden hvis det resultat man får ud af det, den første gang man skal se sin første HDR-film, er et direkte grimt og forfejlet billede, som selv mine børn ville grine ad :)

P.S - Jeg ved godt det er et noget kringlet svar (min hjerne render sommetider af med mig :D), og forventer nok ikke den store respons :)
Af Pedersen.86
#259620
Personligt krummer jeg tæerne lidt når jeg læser om brugere, som jubler når et givent TV kommer under en pris på 20k, og bare "skal have"
Jeg bliver aldrig klog på hvorfor det er at man ikke må bruge mange penge på et tv? Det er som om det ikke er velanset af folk, hvilket er meget underligt hvis man tager i betragtning hvor meget tid folk i gennemsnit bruger på at se tv... Så det vi bruger mest tid på skal vi ikke bruge penge på. Ikke decideret rettet mod trådstarter bare ikke første gang man render ind i den slags udsagn.
Af barslund69
#259822
Kreilo skrev:Fint spørgsmål og ret relevant for mig også omend mit budget er lidt højere end dit (10-15.000 kr.).

Jeg har pt. denne skærm http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1332413321 som er en Panasonic LCD fra 2012. Jeg har en forventning om at hvis jeg udskifter til et Sony XE9005 eller lignende LCD så vil jeg få ret meget 'Wow-effekt" ved den opgradering, men er min forventning korrekt eller risikerer jeg at blive skuffet? Skal man død-og-pine op i et OLED?

Jeg beklager i øvrigt på forhånd mit lån af dit emne, men mit spørgsmål er i samme boldgade, og jeg ville i det mindste vente til du havde fået svar. :)

Jeg kan anbefale et XE9005 
Købte et 75" til stuen for knap 2 uger siden og må sige det kører bare.

Har nu testet det 9005 siden jeg fik det ind i stue med alm tv ,Netflix, video og ikke mindst sport
Rigtig godt billede Utroligt godt med sort i sort billede selv om det er et LCD tv

Rigtig godt til Sport ingen hakken eller de typisk fejl nogle tv har med Vertical Banding eller clouding osv
HDR spiller max på 9005.