Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bent odense
#259703
Hanga skrev: Min pointe er at den rigtige størrelse vel også påvirkes af hvad man har været vant til at se på?
Du vender dig hurtigt til et 55,65 tommer. 8-)
Af Martin Sjøstrand
#259711
Nu handler dit dilemma ikke bare om størrelse, men om kvalitet kontra størrelse, så min pointe gælder ikke 100% her, men jeg vil sige, at er man i tvivl om 2 størrelser... så tag den største. Den vil aldrig, så længe du har fysisk plads, virke for stor.

Jeg har endnu til gode at høre nogen sige, endda bare læse nogen skrive, at de efter at have valgt den største af dem de vaklede imellem, sige “øv også, jeg skulle sgu have taget den lille skærm”

....jeg har omvendt hørt det den anden vej rundt en del gange!
Af claustrier
#259715
Har lige pakket mit 55" ned og sat mit nye 65" op.
Var på forhånd bange for at det blev for stort - det er det IKKE, og selv konen synes det er OK :-) (That's a first!)
Af Grandahl
#259730
Hende min derhjemme er vandt til mange tommer, hun siger hun ikke vil gå ned i størrelse ?

Jaja, det er Fredag, i må finde jer i det ???
Brugeravatar
Af bbplayer
#259734
Hanga skrev:Jeg sidder 3-3,5 m. fra min 42" plasma skærm.
Hvis jeg skulle tro skemaet og svarene i denne tråd, skal jeg minimum gerne have 65" eller 75".
Jeg synes slet ikke at mit TV virker småt, og kigger derfor efter 55" OLED. Det er i øvrigt også det jeg bedst har plads til, vil blive ret udfordret med en 65".

Min pointe er at den rigtige størrelse vel også påvirkes af hvad man har været vant til at se på?
Du har helt ret, tror mange her på forum lider af storheds vanvid, bare fordi de kan sige det, så lyder det godt mens de hygger med deres 42" eller 55" selv :) Jo, måske er der dem som vælger 65" eller 75" men helt sikkert ikke almindelige mennesker, de kan klart se fordele i 55" .

Men det er da rigtigt, hvad man i 2012 synes var fedt som 42", synes man idag er max størrelse på markedet? Godt man ikke ser på det helt på samme måde på bilforums :) Eller jo, det gør man vist når du er i fanatiske forums hvor motor skal være v6 og 3ltr osv.. Ellers er det jo Up som hitter :)
Af Kreilo
#259735
Jeg sidder selv også i saksen og skal formentlig vælge imellem 65" LCD eller 55" OLED. Jeg er blevet ledt til at tro at 65" og op er det eneste rigtige med den siddeafstand jeg har på 3,8 m ca.
Nu har jeg dog lige sammenlignet med min forældres 55" med tynd ramme og de har samme siddeafstand viser det sig, og det er ganske stort i mine øjne. Bevares, jeg ville ikke brokke mig og sige at 65" var for stort, men 55" kan formentlig godt get the job done hos mig, og jeg er begrænset af tallet på bankkontoen. :(( :)
Jeg tænker derfor også man skal tage anbefalingerne med et gran salt. Det afhænger i høj grad af hvad man er vant til tror jeg. Og så er der faktorer såsom om man har plads, om man har råd som der også skal skeles til.
Af MickDK
#259738
Sidder 2m fra 65" OLED, på den afstand er billedet OK :)

Men sad jeg 5m væk og skulle jeg vælge imellem 100" LCD og 55" OLED - ja så ville jeg vælge 55" OLED og i stedet flytte sofaen tættere på skærmen,

Venter nu på at 55" OLED falder til 5K så jeg kan få udskiftet vores sovekammer TV (46" LCD som står ved forenden af sengen) :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#259741
MickDK skrev:Sidder 2m fra 65" OLED, på den afstand er billedet OK :)

Men sad jeg 5m væk og skulle jeg vælge imellem 100" LCD og 55" OLED - ja så ville jeg vælge 55" OLED og i stedet flytte sofaen tættere på skærmen,

Venter nu på at 55" OLED falder til 5K så jeg kan få udskiftet vores sovekammer TV (46" LCD som står ved forenden af sengen) :)
Det var godt nok en lille stue, hvis man kun kan sidde 2 meter fra en skærm, så er der dårligt plads til tv bordet eller sofa på samme tid , og slet ikke noget sofabord der, så er vi jo over 2 meter :)

Det er vel mere på toilettet vi mangler en 55" oled, når soveværelse og de andre rum har det men toilettet har kun 3 meter fra toilet til væg, det synes jeg er for tæt på :)


(ironi kan forekomme i indlægget)
Af MickDK
#259742
bbplayer skrev:
MickDK skrev:Sidder 2m fra 65" OLED, på den afstand er billedet OK :)

Men sad jeg 5m væk og skulle jeg vælge imellem 100" LCD og 55" OLED - ja så ville jeg vælge 55" OLED og i stedet flytte sofaen tættere på skærmen,

Venter nu på at 55" OLED falder til 5K så jeg kan få udskiftet vores sovekammer TV (46" LCD som står ved forenden af sengen) :)
Det var godt nok en lille stue, hvis man kun kan sidde 2 meter fra en skærm, så er der dårligt plads til tv bordet eller sofa på samme tid , og slet ikke noget sofabord der, så er vi jo over 2 meter :)

Det er vel mere på toilettet vi mangler en 55" oled, når soveværelse og de andre rum har det men toilettet har kun 3 meter fra toilet til væg, det synes jeg er for tæt på :)


(ironi kan forekomme i indlægget)
Ironi er helt OK, det er sarkasme man skal være lidt forsigtig med :D :p
Af lennon
#259745
Det handler jo om andet end budget,møblering og koneaccept, - nemlig først og fremmest om billedkvalitet. Og der findes en kritisk grænse for hvornår man begynder at udnytte detaljeringsgraden i de forskellige opløsninger, i forhold til skærmstørrelse og afstand . De af os der vælger for lille TV mister simpelthen noget af billedeoplevelsen . Klart,at kildesignalet er en faktor - men på et entusiastsite gir det ingen mening at forholde sig til laveste fællesnævner ( SD, VHS, youtube o.l) .Det kan man dyrke på Ipadden . Og nej, man kan desværre ikke kompensere ved at købe et mindre TV og rykke tættere på . .
HVOR DER ER VILJE ER DER VÆGPLADS . . !
Brugeravatar
Af bbplayer
#259751
lennon skrev:Det handler jo om andet end budget,møblering og koneaccept, - nemlig først og fremmest om billedkvalitet. Og der findes en kritisk grænse for hvornår man begynder at udnytte detaljeringsgraden i de forskellige opløsninger, i forhold til skærmstørrelse og afstand . De af os der vælger for lille TV mister simpelthen noget af billedeoplevelsen . Klart,at kildesignalet er en faktor - men på et entusiastsite gir det ingen mening at forholde sig til laveste fællesnævner ( SD, VHS, youtube o.l) .Det kan man dyrke på Ipadden . Og nej, man kan desværre ikke kompensere ved at købe et mindre TV og rykke tættere på . .
HVOR DER ER VILJE ER DER VÆGPLADS . . !
Desværre, er det ikke først og fremmest ens pengepung, som sætter grænsen, eller vil du have folk skal tage kviklån fordi du mener billede er vigtigere end ens økonomiske grænser :)
Af lennon
#259772
Ved 5m siddeafstand tror jeg bare, at man får en bedre billedoplevelse med et godt 75” LCD end med et supergodt 65” OLED til samme pris - forudsat at man sidder nogenlunde i sweetspot.