Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Tech2007
#259573
Hey folkens!

Jeg skal ud og købe et nyt TV, og kigger henholdsvis både på 55 tommer og 65 tommer.

Siddepositionen fra sofaen til væggen, hvor TV'et skal hænge, er der knap 5 meter.

Bliver 55 tommer for småt fra den siddeafstand? Eller er 65 tommer en must, når man sidder 5 meter væk?

Tak på forhånd!
Brugeravatar
Af Tech2007
#259575
Okay, havde nemlig overvejet at købe mig et OLED B7 55 tommer hos Power, men skal nok have kigget på de større modeller, hvis dette bliver for småt.

Har prøvet at kigge i inspirationsguiden, men det løste ikke lige mit problem selvom det er fint inspiration mht. stue layout og TV størrelse. ;-)
Af Kaktus-burger
#259576
Jeg sidder cirka 4 meter væk, og ærgrer mig lidt over, at jeg i sin tid ikke tog en 65" B7 i stedet for min nuværende på 55". Dog var prisforskellen dengang også mærkbar stor mellem de to størrelser i forhold til i dag.

Jeg smed 14.000 for en 55" B7 for 5-6 mdr siden. I dag kan du få 65" OLED for under 20k (hvis vi inkluderer kø-tilbud).

Hvis valget derimod var mellem en 65" LCD og en 55" OLED, havde jeg uden tvivl taget sidstnævnte. Any day.
Brugeravatar
Af TBC
#259577
For at sætte det i perspektiv:
Den optimale størrelse fra 4 meter er faktisk 100 tommer ved Full HD og 156 tommer ved UHD <B

se evt: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511
Af Ghidora
#259578
Vil også sige 65" er minimum på 5 meter.... 75" ville nok være optimalt!

Jeg vil nu ikke mene at det SKAL være OLED.... hvis du finder et fornuftigt LCD så er det bedre end ikke at kunne se en dyt på en 55" skærm... uanset om den laver perfekt sort! ;)
Af barslund69
#259579
Ghidora skrev:Vil også sige 65" er minimum på 5 meter.... 75" ville nok være optimalt!

Jeg vil nu ikke mene at det SKAL være OLED.... hvis du finder et fornuftigt LCD så er det bedre end ikke at kunne se en dyt på en 55" skærm... uanset om den laver perfekt sort! ;)
Vil give dig ret.
Jeg har lige købt nyt tv og gik efter sony 65" OLED men fik i stedet et SonyXE9005 i 75" og det har jeg overhovedet ikke fortrudt. Har kigget på flere OLED tv og helt sikker de har godt billede men det er der til gengæld også på mit 75" Jeg sidder knap 5 meter væk.
Har testet det med 4k film og netflix og alm tv og ikke mindst sport da jeg ser meget af det.
Rigtig godt billede Utroligt godt med sort i sort billede selv om det er et LCD tv meget tæt på bla Sony OLED.
Rigtig godt til Sport hurtige bevægelser ingen hakken som flere feks OLED har bla LG eller de typisk fejl nogle tv har med Vertical Banding eller clouding osv.
HDR spiller også max
Af Grandahl
#259580
Er enig med de fleste her, du skal ikke nøjes med 55” det er for småt.
Af Pedersen.86
#259618
Jeg vil så gå i mod strømmen! Ved mindre du kun ser 4K så er 65" for stort i forhold til den kvalitet de danske distributører sender i. Du vil kunne se alle fejl i billedet og en masse komprimeringsstøj (host host HBO Nordic!!). Så hellere en mindre skærm der kan skjule lidt af fejlene i billedet og så få et fantastisk billede til alt indholdet, uanset om det er SD, HD eller UHD og ikke mindst så få du absolut intet ud af HDR på en LCD skærm hvilket du måske også vil komme til at ærgre dig over. Det handler dog i sidste ende om hvad du bruger skærmen til...
Af Beckham
#259621
Jeg må tilslutte mig dem som peger på en 65". Jeg sidder selv 3,5 meter fra skærmen og har en 65". Vil absolut ikke have mindre. Og det med at kvaliteten på signalerne ikke er gode nok til 65" er jeg uenig i. Jeg har absolut ingen problemer med kvaliteten af tv kanaler\streaming på min 65" lcd. Og mht. til HDR, så ja, her vil OLED altid levere den bedste oplevelse. Men at LCD ikke kan levere HDR overhovedet er noget sludder. Har du et LCD med zonestyring af lyset, så kan du bestemt godt få en fin HDR oplevelse.
Af Pedersen.86
#259622
Ja du har helt ret, var for hurtig ved tasterne og skærer alle LCD skærme over en kam - et zonestyret LCD tv kan også levere fremragende HDR så længe der er zoner nok og det er der altså kun på de absolutte togmodeller. Det andet med at du mener at kvaliteten er god nok til 65" er meget individuel, det kommer an på øjet der ser, jeg er meget kritisk og vil ikke have et billede der bliver spoleret af støj og dårlig komprimering.
Af Ghidora
#259626
Okay så du siger manden skal købe et premium OLED tv for at sidde og se SD materiale?

Hvorfor så overhovedet købe et 4K tv?

Det giver absolut ingen mening...

Det hjælper ikke noget at kvaliteten er god hvis han ikke kan se hvad der sker på skærmen!
Af Beckham
#259631
Pedersen.86 skrev:Ja du har helt ret, var for hurtig ved tasterne og skærer alle LCD skærme over en kam - et zonestyret LCD tv kan også levere fremragende HDR så længe der er zoner nok og det er der altså kun på de absolutte togmodeller. Det andet med at du mener at kvaliteten er god nok til 65" er meget individuel, det kommer an på øjet der ser, jeg er meget kritisk og vil ikke have et billede der bliver spoleret af støj og dårlig komprimering.
Fair nok at du er meget kritisk i forhold til støj\komprimering. Vi har jo alle forskellige krav til vores tv. Vil dog mene at de fleste sagtens kan købe en 65" og være godt tilfreds..:-)
Af Grandahl
#259633
Med 5 meter til skærmen, kan du da ikke nøjes med 55" punktum !!!! Det ville aldrig være et emne til overvejelse hos mig, kan nærmest ikke forstå nogen kan tænke det anderledes.

Du behøver heller ikke nødvendigvis et Zonestyret LCD, pris og kvalitet hænger dog ofte sammen, men der er flere gode paneler der kan bære opgaven.