Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#259328
Overvejer at købe en NAS, der først og fremmest skal bruges til alm. backup og som Plex Media Server for mit Samsung KS7005.

Da det er min første NAS og jeg ikke rigtig ved, om det kommer til at fungere godt til mit behov, er jeg i første omgang ude efter en billig model.

Så vidt jeg kan forstå, er de billigste (svageste) NAS ikke i stand til at transcode 4K-materiale, så mit spørgsmålet går på, om Tv'et selv vil kunne klare den opgave helt uden problemer?

Nogen der har erfaringer, de vil dele?

PFT
Lars
#259334
Selv de kraftigeste NAS'er vil have svært ved at transcode materiale i HEVC i 4K, men understøtter TV'et (eller en mediaplayer) formatet, som filmen er i, er der ikke behov for transcoding.

Hvorvidt Samsung er med på vognen med afspilning af de forskellige formater, skal jeg ikke gøre mig klog på.
#259342
Jeg har personligt bygget min egen server/NAS i et lille HTPC case og så installeret en Intel i5 CPU deri. Så ved jeg der aldrig bliver problemer uafhængig af hvilken enhed der skal streames til.
#259343
Plex er på nuværende tidspunkt ikke optimal til streaming i 4k HDR, måske det er på vej? Jeg bruger kodi/spmc til det, men det kan du jo ikke køre direkte på dit tv. NAS er et kæmpe emne i sig selv, hvor dit budget, samt IT kundskaber/vilje til at lære virkelig spiller meget ind.