Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#259226
Kaktus-burger skrev:
rotte skrev:Hej Marco

Jeg åbnede en tråd for nogle dage siden med næsten samme problemstilling.

Jeg kom frem til følgende konklusion for mig:
De gode LCD'er, som Sonys XE9005 har jo bestemt ikke et dårlig billede, selv om OLED ser lækkert ud. Jeg tror at gevinsten ved at gå op i 65'' er større end ved en opgradering til OLED. Du kan også vende det rundt: Hvad nytter et lækkert OLED billede, hvis man ikke rigtig kommer til at se fordelen, fordi skærmen er for lille.
Fordelen kan nu sagtens spottes på en 55". Lad vær' med at bilde dig selv eller andre andet ind. ;)
Du ville altså gå med OLED fremfor det større LCD? Jeg spørger kun fordi jeg selv er i det samme dilemma, og jeg svinger meget frem og tilbage. :s
#259228
Ja, det ville JEG, og det gjorde jeg tilmed også. Jeg prioriterede OLED og gik på kompromis med skærmarealet. Til mit behov er OLED det bedste, markedet har at byde på.

Du må få begge skærme hjem på prøve, og se hvilket behov der dækkes bedst af de to skærme. Min mening kan du i sidste ende kun bruge som en lille guide. Det er ikke en facitliste.
#259229
Helt enig, man kan sagtens se OLED's herlige egenskaber på en 55" - også derfor jeg personligt venter på at 65" igen rammer under de 20k, istedet for at gå ned i skærmstørrelse.
#259241
Kaktus-burger skrev:
rotte skrev:Hej Marco

Jeg åbnede en tråd for nogle dage siden med næsten samme problemstilling.

Jeg kom frem til følgende konklusion for mig:
De gode LCD'er, som Sonys XE9005 har jo bestemt ikke et dårlig billede, selv om OLED ser lækkert ud. Jeg tror at gevinsten ved at gå op i 65'' er større end ved en opgradering til OLED. Du kan også vende det rundt: Hvad nytter et lækkert OLED billede, hvis man ikke rigtig kommer til at se fordelen, fordi skærmen er for lille.
Fordelen kan nu sagtens spottes på en 55". Lad vær' med at bilde dig selv eller andre andet ind. ;)
Han har da ret :) Men problemet er nok bare ikke tv't men nye briller når det står så grelt til.
#259248
Ghidora skrev:Okay rart at få klarlagt det med lysstyrken ;)

Kan se på rtings at XE9005 er væsentligt lysere end LG OLED, specielt i SDR.

Så som sagt er det ikke dårligere på alle punkter ?
Kan du forklare os, hvilken fordel det skulle have i praksis og i hvilke situationer?
#259249
Høj lysstyrke ved SDR kan kun bruges til noget hvis du vil se TV med solen bagende ind direkte på skærmen. Det svarer lidt til, at købe højttalere/anlæg, som kan spille højt nok til, at du kan høre musik imens støvsugeren kører. Dvs at tingene virker i et miljø, som er særdeles uegnet at bruge dem i.
#259267
Nu har vi alle jo ikke en mancave at se fjernsyn i... Så syntes bestemt ikke det er ligegyldigt...

Jeg er med på det ikke har betydning i et komplet mørklagt rum, som jo er det mest optimale.

Men i mange moderne hjem er der store vinduespartier i stuen...

Med mit nuværende plasma kan man praktisk talt ikke se noget på skærmen under kraftig sol medmindre man indstiller tv'et til det (som så giver helt forkerte farver mm.)

Der virker lidt som om man ikke må sige noget som kan opfattes negativt ang. OLED?
#259268
Der er da intet negativt i at sige at nogle LCD kan give mere lys end et OLED, at det så i praksis har meget lidt at sige for de fleste er en anden ting, men hvis forholdene er som du siger kan man da sagtens overveje sine muligheder, intet galt i det.
#259269
Det virker bare som om at den generelle holdning er at der kun er godt at sige om OLED... Jeg syntes så at der er fordele og ulemper ved begge teknologier.

Som sagt er jeg ikke i tvivl om hvor man finder den bedste billedkvalitet.
#259270
Ghidora skrev:Nu har vi alle jo ikke en mancave at se fjernsyn i... Så syntes bestemt ikke det er ligegyldi

Der virker lidt som om man ikke må sige noget som kan opfattes negativt ang. OLED?
Sikke noget vrøvl. Du må da hjertens gerne opremse fordele og ulemper ved OLED.

Det eneste jeg kritiserer dig for, er din manglende empiri, når det kommer til OLED. For ud fra dine indlæg lader det til, at du baserer din viden udelukkende ud fra tal, målt af fagpersoner, som du ikke helt forstår, hvad betyder i praksis. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

De OLED som er på markedet i dag er desuden langt mere lysstærke end din plasma. Så nej, du behøver skam ikke en mørkelagt "man-cave" for at udnytte en OLED-skærm til fulde. Igen, jeg ved ikke helt hvad din udtalelse er baseret på? For OLED fungerer upåklageligt i ganske almindelige, lyse stuer. Selv i dagslys.
#259275
Selv samme fagpersoner som netop pointere at det kan være et problem i meget lyse miljøer...

Den største ulempe ved LG OLED er .... prisen :)

(mindre ulemper er Lysstyrken, ABL, Black/white crush, Motion, burn in)
#259276
Lys outputtet på 2017 OLED er altså i en helt anden liga end dit og mit plasma . Næste w.e går vi i vintertid, - og så er selv drivhuse mørklagte fra ca kl 1630 .
Power sælger åbenbart LG’s 65” C7 til 19999kr , og så er det altså svært for mig at argumetere for et seriøst LCD - som vel reelt er på samme prisniveau ?
#259278
ABL er en reel begrænsning, som du vil støde i når lysstyrken er sat højere end 140 nits (på et lille vindue) og skærmen skifter til en fuld hvid farveflade. Det sker i både film og ikke mindst reklamer, at man har sådanne farveflader.

Der er dig ingen crush på OLED længere. Det var på 2016-modellerne, men det er elimineret på 2017-modellerne.

Burn-in vil dog forblive en risiko så længe teknologien er selvemitterende, så hvis man ser Kanal5 50% af tiden, så vil deres logo nok sidde fast på et tidspunkt.