Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#258750
Hej

Jeg har for nyligt købt et Sony XE90, samt et AppleTV 4K.

Problemet er følgende:

aTV'et er forbundet til fjernsynet via HDMI 3, ligesom forbedret HDMI er slået til, men når jeg på aTV'et vælger output til 4K, HDR 60Hz, samt subsampling på 4.2.2, virker det kun et 5-10 minutter før skærmen begynder at flimrer mellem en helt sort skærm, samt en helt grå skærm. Når jeg vælger subsampling 4.2.0 er der intet problem overhovedet. Så vidt jeg kan se burde fjernsynet da sagtens kunne understøtte 4.2.2? Er der nogle der har oplevet noget lignende eller har et bud på hvad der kan være galt?

Jeg har uden held forsøgt med et nyt HDMI cable der understøtter op til 18gbps, så dette burde vel ikke være problemet?

Jeg håber at nogle er friske på at komme med et bud på hvad der kan være i vejen, eller om fjernsynet simpelthen ikke understøtter det.

På forhånd tak.
#258779
4:2:0 er helt fint. Det er den chroma subsampling, som nærmest alt videomateriale komprimeres i. Herefter er det enten afspiller eller tv'ets opgave at "udpakke" farveinformationen, men det skal pakkes helt ud. 4:2:2 er blot endnu et niveau indenfor komprimering og det er mig lidt uklart, hvorfor Apple anbefaler det, som bedste løsning.

Men kør du bare 4:2:0 med ro i sindet. Dit Sony TV tager sig af resten.
#258858
Mange tak!
Det hjælper lidt at, du siger det ikke er det store jeg går glip af!

Kan dog ikke undsige mig, at det irriterer mig grænseløst, når det så vidt jeg ved burde virke! Du har ikke noget bud på hvad der er i vejen, vel? Eller om jeg overser noget?
Af Giffel
#259171
Har næsten samme problem med mit Sony XE9005 og ATV 4K.
Hvis jeg sætter ATV til 4K HDR 50Hz og 4:2:2 så blinker/flimrer skærmen en gang imellem, sætter jeg den til det samme med 4:2:0 er der ingenting.
Og kører jeg 4K SDR 50Hz virker 4:4:4 og 4:2:2 helt fint.
Måske det er noget Sony skal have kigget på?