Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af claus.viborg
#258509
ks7000 score bedre i test end deres qled7, peterd, micro judder og tordenfluer:) oplever ingen judder, og ingen fluer, han har jo selv haft ks modellen, tror du han ville overveje den igen, hvis han havde haft de problemer? 8-)
Af Grandahl
#258510
Torben jeg er helt enig der, mener også jeg skrev at KS 7005 er bedre billedmæssigt end MU modellen..

PeterD hvorfor skriver du det med Tordenfluerne? Som jeg husker det har der netop været utrolig mange tråde herinde omkring tordenfluer på Panasonic tv, og det endda på trods af de få der sælges.
Af PeterD
#258511
claus.viborg skrev:ks7000 score bedre i test end deres qled7, peterd, micro judder og tordenfluer:) oplever ingen judder, og ingen fluer, han har jo selv haft ks modellen, tror du han ville overveje den igen, hvis han havde haft de problemer? 8-)
QLED er blot en videreudvikling af en LCD skærm tilsat det berømte Marketingsglimmer..til priser tæt på OLED niveau.
Af PeterD
#258513
Grandahl skrev:Torben jeg er helt enig der, mener også jeg skrev at KS 7005 er bedre billedmæssigt end MU modellen..

PeterD hvorfor skriver du det med Tordenfluerne? Som jeg husker det har der netop været utrolig mange tråde herinde omkring tordenfluer på Panasonic tv, og det endda på trods af de få der sælges.
Tja..det er rigtigt. Plasma er dog lagt i graven..at de sælger flere af de andre mærker..? Well..Det er jo ofte dem der er tilbud på..

Spørgsmålet er så om KS7005 der er kantbelyst er et bedre valg end et bagbelyst Samsung tv og Sony som ikke mindst er 2000 kr billigere.
Af claus.viborg
#258518
Det er vel derfor de score bedre i ratings, de reviews jeg har set omkring sonys bagbelysning på de "mindre" modeller, siger de, at de har så få zoner til at håndtere bagbelysningen, så str. på zonerne lyser andet op end det de skal, og at det derfor ikke giver det ønsket resultat, for at et tv skal kunne lave god hdr, kræver det min. 1000 nits, så med 425 nit på kun 10% af skærmen med et x85, kan man vist ikke påstå der er meget effekt af hdr, som jeg skriver tidligere, ser jeg kun effekten af kantbelysning, hvis jeg aktivere de "forkerte" settings, smart led, uden det, er skærmen sort og ingen synlig effekt fra kantbelysningen fra undertekster eller lign. tv'et kan til gengæld blænde dig, hvis instruktøren ønsker det, fanger mig selv til tider i at lukke øjnene, i mørket, hvis der i filmen, bliver lyst med en lommelygte i en helt mørk scene eller lign. Er meget imponeret, og oplever ingen af kritik punkterne, med "mine rigtige settings" eneste minus skulle være at skærmen generere så meget lys, så stuen er aldrig helt mørklagt selvom det er en helt mørk scene, sort er dog stadig sort på skærmen.
ja qled virker til at være et ks i relancering, derfor ks var så godt et køb til sidst pga prisen, gav 8000.- for 60 t. Hvis man skal op og betale prisen for et qled i dag, så er det eneste rigtige valg et oled.
Af Grandahl
#258523
PeterD

Mig bekendt er KS 7005 udgået, jeg ser dem ikke til salg mere. Men hvilke bagbelyste Samsung eller Sony tv er det du mener som er bagbelyst og 2000kr billigere?
Af Dalgaard87
#258528
Kunne da godt være man skulle kigge på Sony så. Jeg har fået 11999kr for det ødelagte tv!
Jeg vil dog stadig helst under de 10k da jeg personligt selv er lidt fattig lige nu desværre, og så har jeg lidt til mig selv også
Af PeterD
#258530
Grandahl skrev:PeterD

Mig bekendt er KS 7005 udgået, jeg ser dem ikke til salg mere. Men hvilke bagbelyste Samsung eller Sony tv er det du mener som er bagbelyst og 2000kr billigere?
55" Sony XE8505 koster 6888 kr.
65" Sony XE8505 koster 9999 kr

"Sony’s excellent X1 picture processing system. This joins a much-improved backlight system in making the 55XE8505 not just much better than its 2016 predecessor, but one of 2017’s biggest bargains to date."

Samsung KS7005

"The KS7000-som vel også er KS7005, is LED edge-lit and includes both local dimming..."

Samsung KS8005

Fra FP:
"Skærmen er baseret på kant-belysning, hvor dioderne sidder i top og bund"

"Med en kantbelyst skærm betyder det, at man har dårligere odds for at undgå bleeding, når der afvikles HDR , hvilket KS8005 heller ikke kan se sig helt fri for. Det er dog primært under HDR-afviklingen at dette er synligt, så igen er vi ret positive over, at lyset kan justeres."

55" Samsung KS8005 koster 8997 kr.
65" Samsung KS8005 koster 12.000 kr
Af Grandahl
#258534
Jamen PeterD, Sony 8505 er kantbelyst, 9005 er bagbelyst. Den gamle KS7005 er da af bedre kvalitet billedmæssigt end 8505, det kan du da ikke betvivle.

Eller, det kan du jo kan jeg se.
Af Mfede
#258536
Du vildleder igen, PeterD.
Test af Sony XE85: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1495007390
"Til den dyrere XE93 har Sony udviklet en ny type kant-LED-belysning, som kan arbejder i zoner, for at forbedre HDR-billedet. XE85 bruger derimod fuldstændig konventionel kant-LED, som simpelthen ikke er i stand til at gengive HDR af flere årsager."

Som tidligere nævnt, scorer KS8005/7005 76 i billedkvalitet her på Flatpanels mens XE85 scorer 70.

Hvis en person ikke har oplevet microstutter på en samsung-skærm vil personen med stor sandsynlighed heller ikke opleve på den næste samsung-skærm.
Af Dalgaard87
#258551
Jeg havde besluttet mig lidt på Sony, men bliver sku alligevel lidt i tvivl.
Det er godt nok noget billigere, og derved mere at spare, men gider heller ikke have et eller andet jeg bliver ked af og vil skifte hurtigt igen
Af PeterD
#258554
Dalgaard87 skrev:Jeg havde besluttet mig lidt på Sony, men bliver sku alligevel lidt i tvivl.
Det er godt nok noget billigere, og derved mere at spare, men gider heller ikke have et eller andet jeg bliver ked af og vil skifte hurtigt igen
Kan godt se at drengene (positivt ment :) ) forsøger at sælge dig en KS model, og det er fair nok..

Hvis du vælger at satse på HDR så vil det bedste køb være OLED, men som du skriver så er økonomien ikke til det lige pt.

Her er der lidt om det:
https://flatpanels.dk/flatforum/viewtop ... 3&start=20
Af Dalgaard87
#258556
Tænkte også lidt, at så må jeg sku bare nøjes indtil jeg får flere penge på hånden og kan købe andet tv igen.

Det fordi min kæreste lige pt er uden job, så pengene rækker ikke så langt lige nu desværre
Af Grandahl
#258557
PeterD hvordan pokker får du det vendt til at vi prøver at få solgt et Samsung tv? Den er udgået ? Det vi oppenerer imod er du igen igen igen kommer med falske/urigtige kendsgerninger, men som sædvanligt roder du rundt i det og fordrejer tingene til noget andet, i stedet for at forholde dig til det som det drejer sig om.. Det er bare så irriterende.