Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#258417
Jeg skriver en ny tråd på dette forum i håb om at få noget klarhed.

Jeg har for et par uger siden købt en LG 55B7 - faktisk dagen efter at Flatpanels bragte testen - og jeg er (næsten) på alle måder super tilfreds.

Men der er malurt i bægeret - en flue i suppen - en hundelort under skosålen!

Jeg har selvfølgelig indstillet HDMI input efter de anbefalinger fremsat af Rasmus Larsen og jeg tror (eller håber) at jeg har gjort det korrekt.

Når jeg fodre skærmen med et UHD 4K signal med HDR, så producere skærmen det bedste billede jeg nogen sinde har ejet. Det er det sorteste sorte og hvideste hvide på én gang på skærmen og det er fantastisk.

Og nu til mit problem (og der hvor jeg håber at kunne få noget hjælp herinde):
Så snart jeg fodre TVet med et almindeligt Full HD signal - uden HDR - så virker billedet grynet/grumset. Samtidig så er hvid ikke længere hvid, men den bliver creme farvet - nærmest gullig.

Jeg troede først at der kunne være et problem med min LG UP970 afspiller, men "problemet" er det samme uanset om jeg anvender min LG UP970 eller en ældre Panasonic bluray topmodel. Jeg har også testet med min Zappiti mediaplayer.

Hvad kan jeg har gjort forkert? ;;)
Det kan vel ikke være normalt at hvid kun er hvid i 4K/HDR? :(

Lettere desperate hilsner
#258434
HDR-profilerne er jo ikke kalibrerede hvis man følger vores indstillinger, så de vil af natur være pumpet mod blålige nuancer, som gør lidt kold i sin farvetemperatur. Et kalibreret billede har en meget varmere temperatur, hvor LG desværre har tendens til at danne et lille farvestik (dog ikke umiddelbart mod gul, men mere mod rød).
#258439
Torben Rasmussen skrev:HDR-profilerne er jo ikke kalibrerede hvis man følger vores indstillinger, så de vil af natur være pumpet mod blålige nuancer, som gør lidt kold i sin farvetemperatur. Et kalibreret billede har en meget varmere temperatur, hvor LG desværre har tendens til at danne et lille farvestik (dog ikke umiddelbart mod gul, men mere mod rød).
Når jeg afspiller en film I Full HD (altså uden noget HDR signal), så bliver undertekster nærmest gullige.

TVet burde vel være i stand til at vise hvid, som f.eks. hvide undertekster??
#258442
Franskmanden skrev:
Torben Rasmussen skrev:HDR-profilerne er jo ikke kalibrerede hvis man følger vores indstillinger, så de vil af natur være pumpet mod blålige nuancer, som gør lidt kold i sin farvetemperatur. Et kalibreret billede har en meget varmere temperatur, hvor LG desværre har tendens til at danne et lille farvestik (dog ikke umiddelbart mod gul, men mere mod rød).
Når jeg afspiller en film I Full HD (altså uden noget HDR signal), så bliver undertekster nærmest gullige.

TVet burde vel være i stand til at vise hvid, som f.eks. hvide undertekster??
Hvad er det for kildemateriale, der er tale om her?

Jeg har samme tv og kan ikke genkende dette problem. Hvid er hvid, hvad enten det viser SDR eller HDR, og om det er kabel tv, streaming eller DVD. Sort er nogle gange grålig på kabel tv, f.eks. DR's dramaserie "Herrens Veje", men det skyldes formentlig kildematerialet.

Jeg anvender følgende indstillinger:
https://www.cnet.com/forums/discussions ... -settings/

Disse er bedre end isf indstillingerne, da Cinema profilen viser mere korrekte farver uden ændring af hvidbalance-indstillingerne.
#258443
aalb1970 skrev:
Franskmanden skrev:
Torben Rasmussen skrev:HDR-profilerne er jo ikke kalibrerede hvis man følger vores indstillinger, så de vil af natur være pumpet mod blålige nuancer, som gør lidt kold i sin farvetemperatur. Et kalibreret billede har en meget varmere temperatur, hvor LG desværre har tendens til at danne et lille farvestik (dog ikke umiddelbart mod gul, men mere mod rød).
Når jeg afspiller en film I Full HD (altså uden noget HDR signal), så bliver undertekster nærmest gullige.

TVet burde vel være i stand til at vise hvid, som f.eks. hvide undertekster??
Hvad er det for kildemateriale, der er tale om her?

Jeg har samme tv og kan ikke genkende dette problem. Hvid er hvid, hvad enten det viser SDR eller HDR, og om det er kabel tv, streaming eller DVD. Sort er nogle gange grålig på kabel tv, f.eks. DR's dramaserie "Herrens Veje", men det skyldes formentlig kildematerialet.

Jeg anvender følgende indstillinger:
https://www.cnet.com/forums/discussions ... -settings/

Disse er bedre end isf indstillingerne, da Cinema profilen viser mere korrekte farver uden ændring af hvidbalance-indstillingerne.
Jeg kan se at der bestemt er basis for at jeg skal "lege" noget mere med indstillingerne på TVet.

Kildematerialet hos mig er oftest bluray = Full HD
Det kan også være rips, men så er de også i ægte Full HD.
#258444
Franskmanden skrev:Kildematerialet hos mig er oftest bluray = Full HD
Det kan også være rips, men så er de også i ægte Full HD.
Billedkvalitet er helt afhængig af det kildemateriale tv'et fodres med. Intet tv kan rette op på dårlig kontrast eller skæve farver i kildematerialet. Og tro mig, der er mange eksempler på Bluray udgivelser med dårlig kontrast og skæve farver. Jeg ville derfor ikke bekymre mig så meget, hvis ellers du oplever, at tv'et gengiver referencemateriale tilfredsstillende. Oplever du stadig problemer vil jeg anbefale, at du prøver at teste tv'ets farvegengivelse og kontrast vha. en kalibreringsdisk.
#258445
aalb1970 skrev:
Franskmanden skrev:Kildematerialet hos mig er oftest bluray = Full HD
Det kan også være rips, men så er de også i ægte Full HD.
Billedkvalitet er helt afhængig af det kildemateriale tv'et fodres med. Intet tv kan rette op på dårlig kontrast eller skæve farver i kildematerialet. Og tro mig, der er mange eksempler på Bluray udgivelser med dårlig kontrast og skæve farver. Jeg ville derfor ikke bekymre mig så meget, hvis ellers du oplever, at tv'et gengiver referencemateriale tilfredsstillende. Oplever du stadig problemer vil jeg anbefale, at du prøver at teste tv'ets farvegengivelse og kontrast vha. en kalibreringsdisk.
Som jeg startede med at sige så ser UHD med HDR jo for sygt lækkert ud på det TV! :)
Så jeg må prøve at lege noget mere med indstillinger.

Mange tak for alt hjælp.
#258446
Franskmanden skrev: Som jeg startede med at sige så ser UHD med HDR jo for sygt lækkert ud på det TV! :)
Så jeg må prøve at lege noget mere med indstillinger.

Mange tak for alt hjælp.
Helt i orden. Og god vind med indstillingerne.
#258447
Franskmanden skrev:
Blackspot4200 skrev:Når din skærm ikke er i HDR tilstand, hvilken billede profil bruger du ?
Jeg har altid profil "ISF (mørks rum)" aktiveret, med de justeringer som var anbefalet I testen.
Du har vel ikke pillet ved Hvidbalance indstillingerne?
Det dur ikke at indstille dem efter hvad Flatpanels har målt på test-eksemplaret.
#258448
Brixen skrev:
Franskmanden skrev:
Blackspot4200 skrev:Når din skærm ikke er i HDR tilstand, hvilken billede profil bruger du ?
Jeg har altid profil "ISF (mørks rum)" aktiveret, med de justeringer som var anbefalet I testen.
Du har vel ikke pillet ved Hvidbalance indstillingerne?
Det dur ikke at indstille dem efter hvad Flatpanels har målt på test-eksemplaret.
Jo - jeg har lavet alle de indstillinger som var angivet i testen på denne side :(
Jeg var af den opfattelse at jeg kunne lave samme settings og få et godt resultat (alt anden lige), men det er måske helt forkert?