Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#257765
Jeg lovede at dele nogle betragtninger om de to OLED-tv efter testen. Vi havde 65" LG B7 og 55" Philips POS9002 stående side-om-side, så der kunne laves sammenligninger.

Test af LG B7
Test af Philips POS9002

Først mht. karakteren. Vi er blevet spurgt om, hvorfor B7 scorer lige en tand højere på billedkvalitet. Det er ud fra den vurdering, at selvom TruMotion trækker lidt ned, så trækker support af Dolby Vision og den ekstremt lave input lag mere op i regnskabet. Der er forskel på HDR10 og Dolby Vision i praksis og pt. understøtter Philips ingen af de to HDR-formater, der bruger dynamiske metadata (hhv. Dolby Vision og HDR10+). Omvendt er Philips Clear Motion-system bedre ned LGs, hvis man ønsker at bruge disse bevægelsessystemer. Der er nogle forskelle i graden af håbløshed, hvorpå standardprofilen for billedet er indstillet på, men efter kalibrering, eller uden de dynamiske kredsløb slået til, så vil jeg sige det sådan, at der er flere ligheder end forskelle ift. billedet. Det er gældende for alle 2017 OLED fordi de jo alle er baseret på samme panel fra LG.Display.

Oplevelsen af hhv. webOS og Android TV kan man bruge utallige sider på at debattere, så I må ud og prøve dem og se hvad der passer bedst til jeres temperament :) webOS tilbyder flere danske apps end Android TV, men mangler til gengæld indbygget Chromecast (eller lign.). Android TV kan man nørde lidt mere med ift. Kodi og sådan, mens webOS er ret lukket. webOS kører mere flydende og stabilt end Android TV. Personligt ville jeg tilslutte en ekstern afspiller eller to til begge skærme.

Dolby Atmos synes jeg ikke giver noget nævneværdigt på højttalerne i B7, men en detalje, hvis man vil have Atmos ud af tv'ets apps - f.eks. Netflix - over i en receiver, er at LG B7 kan håndtere Atmos via HDMI ARC (Audio Return Channel). Det er jeg ikke klar over om Philips kan, men 2016 LG OLED kan ikke, så hvis der ikke skiltes med det på tv-skærme, så tror jeg ikke, at det er tilfældet.

Ambilight giver sig selv. Det er kun Philips, der tilbyder det.

Fra at det sejlede fuldstændig tidligere, har Philips i år fået virkelig godt styr på formatunderstøttelsen, så de nu har Netflix i 4K HDR og YouTube i 4K. Læg også mærke til, at POS9002 afspillede næsten alle de videofiler, som vi kastede mod den, med undtagelse af 8K og HFR (100fps), hvilket var forventeligt. Dette er positivt fordi dekodning af forskellige formater derfor er implementeret korrekt, så sandsynligheden for, at en masse ting også virker i fremtiden, er god. POS9002 håndterer også HLG HDR-formatet (det som forventes at blive brugt til HDR på tv-kanaler) fra start. LG B7 understøtter alle de samme ting plus YouTube i HDR, men at Philips har rykket sig så meget gør, at de ligger tæt.

Designmæssigt skæmmes begge af de store elektronikboks på bagsiden, men det ultratynde design er alligevel imponerende. Philips har stik, der vender den rigtige vej, hvilket er et stort plus, hvis tv'et skal væghænges. LG B7 har to HDMI-porte, der vender ud mod væggen, hvilket selvfølgelig er fuldstændig tåbeligt. Begge fjernbetjeninger er lige tarvelige, hvis I spørger mig.

Alt i alt synes jeg, at B7 og POS9002 ligger virkelig tæt, så I sidste ende afgøres valget nok af små marginaler og smag. Med de prisniveauer, som skærmene ligger i pt., er der vel nok tale om de to skærme på markedet, hvor man får mest billedkvalitet for pengene lige nu.
#257778
Tak for nogle fine betragtninger. Det er rart med en direkte sammenligning, som de færreste af os har mulighed for selv at foretage. Jeg benyttede mig af EGs tilbud på POS9002 igår. Efter at have fulgt jeres kalibreringsanbefalinger er jeg meget imponeret over billedet. Jeg har dog følgende bemærkninger.
- Ved visning af materialer med meget bevægelse, eks. fodbold på viaplay eller kabel, anes der en smule slør omkring objekter i bevægelse (spillere, bold mv.) Jeg ved ikke hvad dette fagteknisk hedder eller om det skyldes kildematerialet, men jeg vil gerne vide om man på nogen måder kan forsøge at mindske det?
- Jeg har tidligere spurgt til aktivering af HDR på HDMI indgange, og den indstilling leder jeg fortsat efter. Jeg kan dog konstatere, at det jf. den originale brugsanvisning kun er kompatibelt på HDMI 1 og HDMI 2. Derudover vil jeg spørge lidt til kalibrering af spil-profilen. Jeg antager at denne skal anvendes for at opnå lavest mulige input-lag. Den adskiller sig dog fra ISF-profilerne, bl.a. ved at nogle af de avancerede parametre for bevægelse ikke kan justeres. Har I kalibreret spil profilen anderledes end den generelle anbefaling på ISF-profilerne?
- I kalibreringsoversigten fremgår contrast som 40/60. Betyder det at der her anbefales en forskel mellem ISF-day og ISF-night? Og hvor skal kontrasten i så fald være størst?

Tak for det super gode arbejde. Det var meget overskueligt at konfigurere skærmen efter jeres anbefalinger, og så kan man spare en merudgift, der vil ligge hvis man lader salgsstedet varetage kalibreringen.
Brugeravatar
Af Ove R
#257839
Hej Rasmus

Tak for dit svar.
Prisen for ovennævnte Tv er ret fornuftig lige nu.
Hvis man lægger meget vægt på billedkvaliteten, og gerne vil undgå bevægelse/panorering "efterslæb", hakkende bevægelser, slør m.m. ( ser meget sport, film og naturserserier), er det så det rigtige at vælge et af disse TV.
Sony A1 koster kr. 10.000 mere - men er kvaliteten på A1 så meget bedre, at det er værd at ofre denne merpris? :)
#257877
Torben Rasmussen skrev:Hvordan har du justeret på motion-systemet. Det lyset som artefakter fra dette system suboplever omkring fodboldspillerne.
Jeg har fulgt jeres anbefaling fra anmeldelsen og udelukkende tændt for Clear motion på "minimum".

Hvad siger til de øvrige forhold vedr. kalibrering af spil-profilen og forskel i kontrast mellem ISF-day og ISF-night?

Det er stadig ikke lykkedes mig at aktivere HDR på HDMI indgangene, så nu har jeg skrevet til Phillips support.
#257881
Kan den manglende HDR på HDMI skyldes kablet? Når jeg konfigurerer xbox'en siger den, at 4K er tilgængeligt, men ikke 10-bit farver i diverse hz. Jeg har dette HDMI-kabel, da min box står i et hjørne bag sofaen, og der derfor er lidt større afstand til skærmen: https://www.av-cables.dk/hdmi-kabler/hi ... 7-5-m.html

Som jeg læser det burde det umiddelbart kunne klare både 4K og HDR over afstanden på de 7,5 meter, hvilket vel også understøttes af, at jeg faktisk får 4K signal igennem.
#257897
jesper.vester skrev:Jeg har fulgt jeres anbefaling fra anmeldelsen og udelukkende tændt for Clear motion på "minimum".
"Minimum" er ikke vores anbefaling. Du skal slå det helt fra. Der kommer artefakter i billedet i selv den mildeste setting.
#257901
Torben Rasmussen skrev:
jesper.vester skrev:Jeg har fulgt jeres anbefaling fra anmeldelsen og udelukkende tændt for Clear motion på "minimum".
"Minimum" er ikke vores anbefaling. Du skal slå det helt fra. Der kommer artefakter i billedet i selv den mildeste setting.
Tak for svar. Jeg må forsøge mig med at slå det fra. I jeres kalibreringsoversigt fremgår det dog med Perfect Clear Motion = Minimum.
#257905
jesper.vester skrev:Ok. Tak for præcisering :-)
Har bestilt et POS9002, men kan ikke læse mig frem til hvor tæt på vægen det må hænge, for at Ambilight virker, der står kun at det max må være 15 cm fra vægen.
Nogen erfaring eller viden om dette?
I brugs vejledningen står der at det max må komme 15 cm fra vægen, er det målt fra Ambilight eller skærm front, de dioder er jo en del fra væggen da det er et tykt kabinet på det Oled tv, vil et beslag på 1,5 cm fra væg være for tynd?
#257906
carsten.pedersen skrev:
jesper.vester skrev:Ok. Tak for præcisering :-)
Har bestilt et POS9002, men kan ikke læse mig frem til hvor tæt på vægen det må hænge, for at Ambilight virker, der står kun at det max må være 15 cm fra vægen.
Nogen erfaring eller viden om dette?
I brugs vejledningen står der at det max må komme 15 cm fra vægen, er det målt fra Ambilight eller skærm front, de dioder er jo en del fra væggen da det er et tykt kabinet på det Oled tv, vil et beslag på 1,5 cm fra væg være for tynd?
Mit hænger i øjeblikket på et beslag med mulighed for udtræk. Jeg har dog planer om at udskifte dette, men et andet, så skærmen kan komme tættere på væggen. Tror faktisk at jeg pt. er i nærheden af de maks anbefalede 15 cm. Jeg har dermed ingen erfaring med om det kan komme for tæt på, men min umiddelbare vurdering er jo tættere, desto bedre. Teknikboksen bag på skærmen gør, at Ambilight dioderne under alle omstændigheder vil komme yderligere et par cm ud. I min nuværende opsætning, synes jeg faktisk, at de kommer fra langt fra væggen og dermed giver for meget lys på loft mv. Derudover vender samtlige tilslutninger jo enten nedaf eller til siden, så der burde ikke være noget til hindre for smide det så langt op mod væggen som muligt.
#257907
jesper.vester skrev:Ok. Tak for præcisering :-)
Ahh, vent. Vi taler forbi hinanden. Det er LG B7 jeg taler om. Det er Perfect Natural Motion der skal slås helt fra på Philips. Clear Motion skal stå til Minimum.