Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Banno1973
#257638
Jeg går med købsplaner om et nyt LG OLED tv (2017 model).

Jeg brugte en del penge på højttalere og surround receiver (Pioneer SC-LX77) tilbage i '15. Og det setup fungerer helt ekstremt godt.

Men receiveren har kun HDMI 1.3, så min forståelse er, at jeg ikke kan lave passthrough af evt. HDR materiale gennem den.

Og jeg vil naturligvis bevare den gode surround (DTS Master/Dolby TrueHD).

Er ARC løsningen?

Fungerer det på den måde, at jeg med eks. en PS4 Pro/Nvidia Shield forbinder dem direkte til skærmen (i stedet for til receiveren som i dag), så jeg kan udnytte HDR. Fra skærmens ARC udgang forbinder jeg så et HDMI kabel til receiveren, som så kan afspille selve lyden?

Tak på forhånd :)

/Per
Senest rettet af Banno1973 29. sep 2017, 13:49, rettet i alt 1 gang.
Af claus64
#257642
Hej

Var i selvsamme situation: Havde en tre år gammel Pioneer receiver der ikke kunne klare at videresende 4K, så jeg endte med en ny receiver :S
ARC udgangen på TV understøtter desværre ikke DTS MAster/TrueHD, så den løsning kan man heller ikke anvende. Der er dog kommet nogle HDMI splitters nu som kan sende HD lyd ud af et stik, og 4K billede ud af et andet. Har dog ikke testet disse
Af Banno1973
#257647
Hej Claus,

Tak for svaret.

Havde jeg sådan konceptuelt forstået tingene korrekt? Altså den måde man forbinder kablerne på?

I følge produktbeskrivelsen på SC-LX77 receiveren:

"The receiver is designed for the next generation 4K Ultra HD resolution standard, with the ability to pass through 4K video signals to compatible displays..."

Men jeg går ud fra, at det måske er i 24/30 hz - og selvfølgelig uden HDR?

Måske er konklusionen, at hvis jeg IKKE vil skifte receiver, så kan jeg få 4K HDR ved at forbinde sources direkte til skærmen, men må så nedskalere audio til regulær DD/DTS? Eller få DTS Master HD/Dolby TrueHD, men må nedskalere 4K og misse HDR helt? :)

/Per
Af Makaus
#257656
Udgangen på LG's 2017 modeller er blevet opdateret til Atmos på HDMI ARC porten. Så hvis du kan få TrueHD den vej, gennem Atmos, ja så kan du køre den gennem skærmen uden problemer. Men jeg er ikke inde i lyd-teknik, så der må være en anden der kan bekræfte eller afkræfte dette.
Af Banno1973
#257990
claus64 skrev:Hej

Var i selvsamme situation: Havde en tre år gammel Pioneer receiver der ikke kunne klare at videresende 4K, så jeg endte med en ny receiver :S
ARC udgangen på TV understøtter desværre ikke DTS MAster/TrueHD, så den løsning kan man heller ikke anvende. Der er dog kommet nogle HDMI splitters nu som kan sende HD lyd ud af et stik, og 4K billede ud af et andet. Har dog ikke testet disse
Jeg har studeret lidt :)

Som jeg har forstået, så er udfordringen med splitters HDMI handshakes. Når man forbinder et HDMI 1.3 apparat på udgangen (i mit tilfælde receiveren), så nedjusteres alle outputs fra splitteren til HDMI 1.3. Det betyder igen, at selvom man sender et 4K/HDR ind via HDMI 2.0, så bliver det kun sendt videre til TV'et som HDMI 1.3.

Jeg faldt over en dual-boks (kan selvfølgelig ikke lige finde linket), der kunne lave HDMI 'step-down'. Men det var en dims til over 300£, så det var ikke lige i budgettet! :)

Kendte du måske et alternativ?

Mvh. Per
Af aalb1970
#258028
Makaus skrev:Udgangen på LG's 2017 modeller er blevet opdateret til Atmos på HDMI ARC porten. Så hvis du kan få TrueHD den vej, gennem Atmos, ja så kan du køre den gennem skærmen uden problemer. Men jeg er ikke inde i lyd-teknik, så der må være en anden der kan bekræfte eller afkræfte dette.
Atmos på LG's 2017 modeller sendes via eAC3, dvs. i en Dolby Digital Plus container. TrueHD Atmos, DTS HD-MA og DTS: X og andre højopløselige tabsfri lydformater er desværre ikke understøttet.