Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#257453
Jeg har været igang en halv dag nu med at sætte mit nye Vogel Thin 345 op. Jeg kommer endelig til der hvor jeg faktisk har fået boret huller og skal til at skrue mit ophæng på væggen men når jeg strammer skruerne får de ikke fast i en skid...

Væggen er for porøs selvom det er en slags mursten og den er hård. Jeg aner ikke om jeg har været uheldig og ramme en fuge eller hvad der sker, men ihvertfald sidder jeg nu i min sofa og kigger på nogle store grimme huller i væggen og min skærm som står på sin fod igen...

Er der nogen der har erfaringer med at hænge sådan et bæst op og som kan give indblik i hvad pokker jeg kan gøre nu. Er ved at gå amok over tanken om at jeg har brugt så mange penge på et ophæng jeg måske ikke kan få op at hænge.
#257460
Hvis den ikke er ødelagt så dur den nok stadig. Borer du hullet for stort? En plug skal passe, så den ekspanderer og griber fat i hullets sider, men det kræver at den sidder ret godt fast når den er banket i hullet. Du må ikke kunne sætte den i og bare tage den ud igen.

Hvis det er et nyere hus, så er det ikke sikkert at der er musten. Man murer oftest indervæggen op med letbeton.
Af Bjqrn
#257468
Hvis det er et ældre hus kan mursten godt være hårde og fugerne noget rigtigt hø, det bedste er at ihverfald de 2 øverste har ordenligt fat, prøv evt at bore 5 cm højere.
Alternativ kan du snitte noget træ til som passer stramt i det borede hul (slås i med hammer) og så vil træet udvide sig når du skruer i det, sådan lavede man også plugs førhen
Ankerlim og gevindstang er også en mulighed, dog mere arbejde og en del dyre
Plugs fåes også i forskellige størrelser og længder jo længere plug jo mere holdbarhed iht trækkraft, så du kunne evt gå en størrelse op
#257471
Man kan heller ikke forvente at de rawlplugs man får med til et beslag passer til den type væg man skal hænge det op på. Der findes et væld af forskellige rawlplugs til forskellige materialer, så prøv eventuelt at tage et billede af det hul du har lavet og smut ned i din lokale stark, xl eller silvan. Nok ikke Jem og fix...

Så kan de sikkert hjælpe dig med at få nogle ordentlige plugs. De skal nok kende både diameter af det bor du har lavet hullet med, samt diameteren og længden på den skrue der skal i. Du kan eventuelt tage skruen og de plugs du fik med derned også.
#257473
PS: Du skal dælme være sikker på at det beslag sidder godt fast! Når du trækker skærmen så langt ud fra væggen som det giver mulighed for, så kommer der et gevaldigt træk på skruerne, så de må under ingen omstændigheder sidde bare det mindste løst.

Og hellere bruge en 100kr. på ordenlige plugs og skruer end x antal 1000 for en ny skærm fordi den gamle havnede på gulvet.
#257474
Helt enig. En tidligere kollega, med et aldrende hus, lavede samme finte med at montere lignende beslag i porøse mursten og hans skærm faldt ud af væggen en dag unger sad og så tegnefilm.
#257495
1. Du skal finde ud af om det kun er fordi du har ramt en fuge at pluggen sidder løst.
2. Hvis hullerne ER boret i selve murstenene og bare er lidt store til ravplugsene så kan du
a. som alternativ til at "snitte noget træ til" fylde hullerne delvis op med hård polifylla
b. mens polyen er blød presse ravplugsene ind
c. vente til polyen er hærdet
d. skrue skruerne/ophænget i.
#257529
Tusind tak for al tilbagemelding! Jeg endte med at købe silikone som jeg sprøjtede ind i hullerne hvorefter jeg bankede plugs i. Nu sidder beslaget på væggen og det virker til at være super stabilt. Har brugt dette trick før ved en gammel porøs væg, havde helt glemt det.