Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af chilimagnet
#256233
Hej,
Jeg skal købe mit første smart tv og har brug for lidt hjælp fra eksperterne i dette forrum :-)
Jeg har krav til specs - nogle er dog fravigelige:
49-55" (hælder mest til 55")
2 tunere (kan fraviges)
Mere end 200 hz
God lyd (jeg har et 10 år gammelt Philips lcd tv med super lyd)
Optage funktion - evt. bare til USB eller HDD.
Optisk lydudgang.
HDR
Og så gerne til en max. pris på 10.000 kr.

Hvad kan man købe - hvad vil i anbefale? Jeg har indtil nu kun haft Philips og været glad for det.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#256235
Ud fra kravene lyder det ikke umiddelbart som om, at du har brug for smart-tv-delen? Optagefunktion sidder i alle skærme i dag, men 2 tunere er naturligvis lidt sværere at finde. Hvis du også vil have apps så vil jeg anbefaler, at du tilkøber en Chromecast eller Apple TV, afhængigt af hvad du er mest til. Bedre løsninger til streaming efter min mening.

Du har måske allerede set den, men et godt sted at starte kan være anbefalingslisten her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Af gke
#256238
Med fare for at træde nogen over tæerne, kan jeg kan kun fraråde dig at købe Philips TV nu. Efter frasalg af TV divisionen til TP Vision har Philips lanceret mange fejlbehæftede TV, incl. den model jeg har fået kreditteret. Deres integration af Android TV har ligeledes været yderst fejlbehæftet. Anmeldelser bekræfter ovenstående i form af dårlig billedrating. Lært af egen erfaring, kan jeg nævne følgende fejl:

- Billedet fryser / striber til (sluk/tænd nødvendig)
- Spontan genstart
- Sløv UI (TVet kan ikke følge med tastetryk på fjernbetjening - ej heller bare vol. up/ned)
- Crash af styresystem
- Crash af apps (styresystem apps, ikke Netflix ol.)
- Fejl synk mellem billede og lyd
- Voldsom hakken i lyd ved spontane udbrud
- Fjernbetjening som ikke registrer taster på forside, når tiltet mede end 45 grader til siden (sensor aktiverer bagtaster).
- og mange andre irritationsmomenter.

Jeg er selv på jagt efter en erstatning, og overvejer LGs UJ750 serie.
Der snakkes også om, at Samsungs sidsteårsmodel KS7005 (bl.a.) er ultimativt bedst for prisen - hvis det lykkes dig at finde nogen på lager.
Af Beckham
#256239
Du får nok svært ved at få den fulde HDR oplevelse med et budget på 10k. Når det er sagt, så ville jeg kigge på Sony XE85, som ligger indenfor dit budget og er anmeldt her på siden. Kan du løfte budgettet til 11k, så kan du få Sony XE9005, som er bagbelyst og har lokal styring af lyset. Dette vil give dig en bedre HDR oplevelse. Generelt er XE9005 rost rigtig meget rundt omkring. Virker lidt til at være årets value for money køb.
Af Beckham
#256240
Ang. forslaget omkring LG ovenfor, så vær opmærksom på at alle LG LCD benytter et IPS panel. Det er lig med bedre betragtningsvinkler, men dårligere sort og dermed dårligere kontraster. Medmindre du virkelig har brug for de brede betragtningsvinkler som et IPS panel giver dig, så ville jeg vælge et tv med VA panel. Det har de Sony modeller jeg nævner...det samme gælder Samsung KS7005.
Af PeterD
#256246
hunden skrev: AMBILIGT ER VIRKELIGT GODT.
Bliver det brugt rigtigt, så ja. Og når man først har prøvet ambilight i et stykke tid, savner man det når/hvis man skifter til nyt tv..I hvertfald i starten.

Philips er der nogle delte meninger om herinde, men lyden har aldrig fejlet noget på topmodellerne og med deres OLED er de virkelig kommet op i en billedmæssigt lækker klasse.
Af Grandahl
#256249
Når du nu er oppe i 10000kr klassen, ville jeg kikke efter Oled.. Der er du tæt på allerede.. sidste års Lg Oled B6, er af og til på tilbud til en 10-12000kr den udgår dog snart af markedet tænker jeg.. Den er stort set ligeså god som dette års B7 siger diverse test.

Ingen tvivl om at sammen med efteråret falder diverse tv også pris, sådan er det hvert år. Så er et Oled måske indenfor rækkevidde