Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#256180
Købte et Sony XD8505 55" og leverede det tilbage efter en uge, da det ikke havde HBO og desuden virkede for stort (fik hurtigt ondt i øjnene). Sidder 3m fra skærmen, men er også gået fra et gammelt 37 ".

Jeg er derfor på udkig efter et 49", der skal have Netflix og HBO. Det skal være pænt og kunne sættes op på vægen (ikke afgørende). Et smart og nemt styresystem er også vigtigt. Og selvfølgelig lækkert billede. Skal kun bruges til TV, stream og film.

Hvilket 49 " anbefaler I? Har kigget på Samsung 6, 7 og 8 serie (alle pæne og har HBO) men er grundet forskellige udmeldingerne godt og grundigt i tvivl om hvad jeg skal vælges... Håber I kan hjælpe!
#256181
http://www.pricerunner.dk/pl/2-3143306/ ... ign-Priser

Ikke så meget at rafle om, bedste tv til prisen!

Og lad dig ikke overtale af brugerne herinde der ikke forstår at større ikke altid er bedre. Er fuldstændig på bølgelængde med dig, især når de forskellige streaming tjenester ikke sender i bedre kvalitet, er det altså ikke noget kønt syn når man kommer op i over 55".
#256182
Jeg har så bare aldrig hørt om nogen der får ondt i øjnene af et for stort TV , - men måske af et forkert indstillet TV i forhold til rum belysning . Vi er altså rigtigt mange som sidder ca 3m fra et 65" og drømmer om 70"plus . Men respekterer selfølgeligt beslutningen, når trådstarter har prøvet det af .
#256187
Jeg vil også mene at 55" er en passende afstand, men nok om det. Hvis du vil have HBO direkte i dit tv via smart tv er Samsung den eneste mulighed mig bekendt. Ellers skal have noget cromecast eller andet tilknyttet.

Det KS tv som Pedersen linker til er et virkelig godt tv fra sidste år, det ser bare ikke ud til at det er på lager mere. Så du må nok ud i en MU udgave.
#256201
Hvis HBO er krav, så ja samsung. Være dog opmærksom på at det kan være en kort fornøjelse. Smart tvdelen er de ikke altid skide gode til at opdatere, så fordi du har det nu er det ikke ensbetydende med at det vil du altid.
Jeg har selv 3 meter og havde et 50" som gik i stykker, da alternativerne var 55" købte jeg det. Det siger jeg fordi at med det budget du er klar til at bruge burde du virkelig tage et 55" OLEDB6. Det er så meget bedre et tv end ks7005.

Men ellers forstå jeg fint din tanke - jeg har prøvet 65" i min stue, men det er ikke et godt kompromis. Bevares det var virkelig fedt til film og nogle ps4 spil (andre mistede jeg overblikket i). Men til alm brug var det ikke godt syntes jeg. Sådan en træt aften liggende på sofaen der passer 50"-55" mig bedre.

Så ja, et spring fra 50" til 55" var intet problem for mig og jeg syntes virkelig du skulle overveje det samme, hvis ikke for de flere tommer, så ihvertfald for det bedre tv du får.
Smid et Apple TV så har du et bedre smart tv end, samsung alligevel er.
#256217
Tak for jeres svar, de er meget brugbare.

Mht. størrelsen vil jeg omformulere det til 'trætte øjne' efter et par timer. Jeg ved ikke om det blot handler om tilvænning eller om der rent faktisk er noget om det, da øjnene jo arbejder mere grundet indtryk fra en større flade/skærm end jeg er vant til. Et eksempel er undertekster, som jeg synes var enormt store på 55" og krævede at jeg skulle "læse" dem og derefter kigge på billedet og vice versa. Det skal jo ikke på det gamle 37", jeg har tilsluttet igen.

Mht. HBO kan jeg godt forstå, at det ikke skal være afgørende for valget, da der findes chrome cast osv. Men, når nu man giver 10K for et TV synes jeg godt, at man kan forvente, at det tilgængeligt og at det bare spiller.

Hvorom alting er, så skal jeg have et nyt TV. Må ærligt indrømme, at markedet har udviklet sig siden jeg købte mit nuværende Philips i 2009 - hold da op - og det er godt nok svært at finde rundt i. Det jo ikke bare længere et TV, men så meget andet. Derfor vil jeg også købe noget ordentligt da jeg lægger 10K. Derfor: hvad ville I vælge med det budget?
#256220
"Specielt i forhold til videoindhold med megen bevægelse, så står Sony stærkt, så er man TV sportsfan, så er det ikke et dumt valg. Du får også et godt sortniveau"

http://digitalt.tv/sony-xe90-kd-55xe9005-test/

Hos Wupti.
https://www.wupti.com/produkter/tv-og-h ... 1205000000

Komplett eller HiFiklubben.

Hvorfor?

"Bagbelyst tv med local dimming"

Direct LED er, at man kan sikrer, at lyset bliver fordelt jævnt henover LCD panelet. (Fra FP) og "Local dimming betyder, at man nu kan sænke lysstyrken"lokalt". Man har inddelt de mange dioder (LEDs) bag selve skærmpanelet i flere separate zoner,
På den måde kan man sænke lyset i det områder, der skal gengives som sort (som kræver lidt lys), samtidig med, at man intensiverer lyset i de områder der kræver kraftige farver eller hvid (som kræver meget lys).

Den har godt nok en strømforsyning med, som du vil blive nød til at gemme bag en reol..

XE90 bruger en relativ ny billedprocessor, X1 HDR som sammen med X Reality Pro, giver mere detalje i billedet.
Det hele lyder som flot reklame, men der skulle faktisk være noget om det. Eksperter er i bred udstrækning enige om at Sony's skærme er i top når det handler om bevægelse..for ikke at tale om at lave en lyd der er bedre end gennemsnittet i deres skærme.

Hmmm..55" XE90 mod OLED 55"...:

https://m.youtube.com/watch?v=eoxsZbk8K-A

Lyder næsten for eventyragtigt for XE90..?
#256314
Pedersen.86 skrev: Og lad dig ikke overtale af brugerne herinde der ikke forstår at større ikke altid er bedre. Er fuldstændig på bølgelængde med dig, især når de forskellige streaming tjenester ikke sender i bedre kvalitet, er det altså ikke noget kønt syn når man kommer op i over 55".
Billedkvaliteten på streaming tjenesterne (med mindre, du tænker på TV2 Play mm.), er altså i en sådan kvalitet, at det sagtens kan bære en skærm på 55" eller mere.
Netflix f.eks., kan sagtens se bragende godt ud, også når det bliver vist på en stor skærm.

Selvfølgelig vil en større skærm, fremhæve detaljerne (gode og dårlige) i billedet, men hvis det ser dårligt ud på en 55", så ser det sikkert heller ikke godt ud på en 49"; til gengæld, når signalet er godt, hvilket det er den retning udviklingen går, så er fornøjelsen ved en større skærm, så meget større.
Det er vel de færreste efterhånden, der ser DVDer eller gamle afsnit af Friends, der er konverteret fra et dårligt analogt signal i 3:4 format?

Signal-kvaliteten er altafgørende for en god billedkvalitet, og så hjælper det ikke ret meget, at gå ned i skærmstørrelse, i et forsøg på at skjule det.

Hvis du lider af trætte øjne, så er det sikkert fordi, du kører med al for høj lysstyrke, så prøv at dæmpe billedet lidt.
Det er en udbredt misforståelse, at et for stort tv, kan give hovedpine og dårlige øjne, det er som sagt, nærmere på grund af et forkert indstillet billede, hvilket 95 % af familien Danmark lider af...!
#256328
Knud45 skrev:Ikke for at hijacke tråden, men lige for at opsummere. Er det korrekt forstået at Sony XE9005 er det "bedste" i 49" størrelsen?
Udover at den vidst mangler "Dolby Vision" og ikke kommer over 1000 nits i HDR, så er det det "bedste billed i den klasse."

(Når man måler på kvaliteten af billedet og de parametere).
Husk dog at det også kræver du bruger tid på indstillingen, hvis det vælges.

Når det er sagt, så er det heller ikke det billigste tv til omkring 10 K :(