Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#255927
Mit 7,5 år gamle Viera P50VT30 er stået af. 7 blinkende røde LEDs indikerer at boards skal udskiftes eller repareres. Jeg har af Panasonic-center fået at vide at jeg nok skal være heldig hvis det koster under 3000 at få lavet.

Jeg har været endog meget tilfreds med billedet på VT30. Jeg overvejer en OLED løsning som erstatning her og nu - eller evt. en midlertidig billigere løsning indtil OLED TVene er mere modne (læs billigere).

Lige nu hælder jeg til et LG B7 55", med mindre jeg finder en reparationsløsning.

To spørgsmål:

1) Kan I anbefale et (mere pris-rimeligt end OLED) LCD panel, som kan matche VT30 i billedkvalitet ? Her tænker jeg på Full HD kvaliteten ved visning af film og jeg tænker specielt på farvegengivelse, sortniveau.

2) Jeg kan se at jeg kan hente LG B7 55" hjem fra Tyskland til ca 14.500 leveret. Er der noget jeg skal være opmærksom på ved denne strategi - eksempelvis at modellen ikke virker i DK ?
#255930
Ja en Oled overgår din plasma på stort set alle parametre.. Du behøver ikke betænke dig.

Jeg har altid set bort fra udlandet, i tilfælde af reklamation. Så har ingen erfaring der.. Rent billedmæssigt er B6 stort set lige så god som B7, bare for at tilføje en ekstra mulighed inden de helt forsvinder fra hylderne.

Personligt ville jeg ikke kikke efter andet end Oled, med mindre man har besluttet at man prismæssigt ikke vil betale for det.
#255939
Sidst jeg tjekkede, kunne du få en B6 for under 10K. Det er en no-brainer, hvis du spørger mig.

Jeg ejer selv en B7, som jeg fik for 14k hos El-giganten, og den overgår min tidligere Panasonic plasma på alle tænkelige parametre. Hvis du vil ha' plasma-performance skal du efter min overbevisning gå efter OLED.

Der findes også gode LCD/LED, men de ligger prismæssigt over 20k.
Af tmf
#255942
Ellers køb et brugt plasma.
Har selv lige købt et panasonic 50gt30 for 1000 kr.
Synes billedet er ok stadigvæk.

Måske bedre end min sony 55x8505c

Oled er bedre men det koster jo også 9000 mere :-)
#255951
Tak for indspark.

Holder øje med B6 men den er ikke i butikkerne lige nu og slet ikke til 10k. Brugt plasma tror jeg ikke jeg binder an med - de begynder bare at blinke rødt....

Ser I muligheden for en LCD som matcher VT30 FHD billedet som urealistisk i prisklassen 5-7 k ?
#255968
Mit vt30 gik i stykker i 2015 og jeg ledte længe efter andet. Jeg ville helst have haft et nyt plasma men nægtede at give 5000kr for sådan et.
Derfor måtte jeg lede længe efter kandidater, da jeg aldrig var fan af LCD og nok skulle op i +15.000kr for at få et LCD uden iøjnefaldende LCD skavanker. Det var jeg ikke klar til og indgik et kompromis om et tv der var ok til prisen. Det blev et et Panasonic cx725. På sort niveau som jeg var bekymret for var der ikke noget at komme efter ift vt30. Her har LCD gjort store fremskridt.
MEN, utrolig dårlig lysfordeling, urimelig betragtningsvinkel og sidst men ikke mindst 20 tordenfluer sværmende rundt derinde bag skærmen.
Ak ja mit had til LCD blev kun større.
Ift lys/farve/betragtningsvinkel mm så er det ikke mit Panasonic der er skidt - det er LCD teknikken bare, ihvertfald i midtange segmentet.
Jeg købte et oled b6 og fik med det samme den genkendelige "vt feeling" et tv hvor alt bare osede af premium. Det er 8 mdr siden og jeg glæder mig stadig dagligt over det køb.
Fik det for 12000kr - det samme jeg gav for vt30 i sin tid.
Men har fået te tv der på alle punkter overgår vt30.
Jeg havde lidt problemer med antennesignal kvaliteten, men fik det ordnet ret hurtigt.
Oven i hatten har jeg fået reference hdr/Dolby vision oplevelser - et områder der yderligere kører LCD bagerst i racet. Igen - absolut highend LCD kan da komme med i en sammenligning her, men vil i specifikke scener (i hdr) stadig fremstå som et væsentligt ringere tv end oled.
#255970
Hvis jeg skal komme med et bud, kunne Panasonic EX700 være en mulighed. Se evt. anmeldelsen her på siden. Generelt vil jeg ikke være så bekymret om at skifte fra plasma til LCD. Jeg var selv igennem det for x antal år siden og det gik uden problemer. Som Bromberg er inde på er der trods alt sket store fremskridt på LCD også.
#255972
OK , Jeg smutter ned og ser på EX700 eller tilsvarende - ligger trods alt på 8-9k så den skal være god - samtidig holder jeg øje med B6 og B7 tilbud - desværre er der ikke et eneste B6 på hylderne lige nu ...

Kan dog hente B7 for 14.500 fra Tyskland men ved ikke om det betyder at man ikke kan indlevere til eventuel garantireparation i DK.

Nogen der ved det ?
#255980
Ghidora skrev:Beckham - har du læst hele hans post? det er ikke lutter roser til LCD :)
Jep...det har jeg. Valgte bare kun at fokusere på det positive. Tordenfluer og den slags er jo ren uheld...ikke nok til at fravælge en teknologi i min verden i hvert fald..:-)

Et bagbelyst LCD ville selvfølgelig være rigtig godt, men det koster osse. Bedste bud lige nu er vel Sony XE9005, men så hedder prisen vel fortsat 12+.