Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#255474
Jeg sad og læste en masse brok på et PS4 forum her forleden, folk var utilfredse med HDR effekten på deres spil, de mente det var en tydelig forringelse af farverne, og at billedet så udvasket ud. Jeg havde faktisk selv samme oplevelse med et spil. Længere nede i tråden skrev en hjælpsom gut dog, at problemet var, at når man aktiverede HDR i spil, blev ens tv brightness automatisk skruet op på 100, hvorefter man selv skulle skrue den ned igen, og minsandten om han ikke havde ret, jeg troede dog det var forbeholdt spil. Men til min store overraskelse skete det igen idag på netflix, da jeg satte en serie på som var i HDR. Nu er mit spørgsmål bare, er der nogen der ved hvad meningen er med det ?
#255491
Hvis du mener baggrundsbelysningen, så er det helt normalt at den bliver sat op på max.

Jeg mener baggrundsbelysning. Men hvorfor er det standard at den skrues helt op? Jeg vil da mene at den skal indstilles efter hvor meget lys der er i rummet, og jeg synes da også at man i et mørk rum får betydeligt mere dybde og flottere farver ved at skrue ned for det.
#255494
HDR på denne type skærm er lidt amputeret, da skærmen ikke kan styre lyset lokalt. Det er meningen at der skal være maks knald på højlyset, hvilket kræver at lysstyrken sættes til maks. Det ødelægger så desværre skyggerne, da de bliver alt for lyse.
#255514
Skærmen kan ikke producere lys nok til HDR hvis ikke lysstyrken sættes til max. At den så ikke er i stand til det alligevel fordi pågældende model ikke er gearet til det er en anden sag. HDR er skabt til lysstyrker langt over 1000 nits og det kæmper de fleste skærme med at kunne følge med til.