Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kennyiver
#255431
Jeg overvejer stærkt at købe en Oled skærm i år, men jeg kom pludselig i tanke om at vi går snart ind i 4 kvartal i år og de store messer med 2018 nyhederne er ikke længe væk.
Jeg ved godt at man kan blive ved med at vente og vente på næste års store opgraderinger, derfor synes jeg det kunne blive en god tråd til at diskuterer om man skal vente eller købe i år :)
En brugen Stama fra avforums skriver ret detaljeret hvad han tror der vil ske i næste år og de kommende år på Oled fronten.
Ret overbevisne og med referencer for hans påstande. :)
"My previous posts on the matter: 1, 2, 3.

Since I don't really have time right now, I will only post a short summary of new developments since then:

- LG currently (2017) has a capacity of 60000 large size sheets / month [1]

- Guangzhou 8.5-Gen plant [1]
- 8.5-Gen (2,200mm X 2,500mm) large-size substrates
- 60000 large size Gen 8.5 substrates capacity
- built in 2018
- mass production ramp-up during H1 2019

- Paju 10.5-Gen P10 plant [1]
- 10.5-Gen (2,940mm X 3,370mm) large-size substrates
- for now 30000 large sheets / month is the target
- equipment orders and setting up the equipment in the next 15 - 18 months (2017 07 27+)
- testing after that during 6 - 12 months
- first they will try to validate stability of Gen 10.5 backplane technology
- second, validate mass production and mother glass production stability for oxide backplanes
- mass production starts after backplane stability and validation for deposition
- before producing OLEDs they will use the oxide backplane and make LCDs while testing for OLEDs
- therefore, mass production starts in H2 2019 (best case scenario) or 2020 (more likely)

- based on large-size OLED demand, they might convert some LCD fabs to OLED if there will be a need [1]

- during 2018, the blue fluorescent OLED emitter used in its large size OLED panels might get replaced by a blue TADF emitter made by Cynora, if Cynora's plans to be able to commercialize this emitter by the end of 2017 work out; phosphorescent materials are four times more efficient than fluorescent materials in converting electrical energy into light; red and green are already phosphorescent materials; Cynora has a financing round going on, and LG will commit some million USDs to it [2] [3]

My estimates:
- previously, I said that it is hard to believe the new P10 Paju plant will start production next year; seems I was right, 2020 is the most likely target according to what LG said during the Q2 Earnings Call
- no printing process, it's still going to be deposition in the P10 fab; this is not a surprise really, people already complain OLED brightness is not on par with LED LCDs, so it makes no sense to switch to printing while the soluble emitters have lower efficiency, therefore lower brightness
- they will build a new fab in China, based on the same 8.5-Gen deposition tech they are currently employing in their existing fabs; that's why they expect that fab to be built and start mass production before the P10 fab does, even though they start construction of the Guangzhou fab later

- since no new lines will come online next year, everything will be same as this year with regard to volumes and panel sizes: same number of panels, and the 77 inches will be just as few and will stay expensive
- there might be either a slight increase in max brightness or in the ABL response next year, due to the change of the blue emitter; however, this might not pan out like this - spectral plots of current panels show that the intensity of blue is already several times that of red and green, so an even higher blue intensity is not what was missing; unless "higher brightness" means Vivid mode with a 12000K color temperature (just like with the 1000 nits this year), there needs to be a way to make the intensity of the other colors higher; don't know if this can be done just by changing the color filters stack again (like it was done in 2016) or not; there's also the issue that Cynora is nowhere close to mass production levels, so if something happens next year, it will be a phased introduction all along the year (again, same thing happened when they changed the emitters they use and the color filters stack for 2016, they phased its introduction starting with 2015).

- the most likely "new tech" we will see next year is going to be some partial HDMI 2.1 support, as long as the final specs (are they finalized already or not yet?) will match some of the stuff the TV manufacturers are already designing in their electronics

References:
[1] LG Display's (LPL) on Q2 2017 Results - Earnings Call Transcript
[2] Reports suggest LGD and SDC to participate in Cynora's latest financing round
[3] OLED TV gets stronger ... LG Display, introduction of new materials"
http://www.avforums.com/threads/oled-future.2109870
Hvad tænker i om den nærmeste fremtid for Oled? er 2018 oled modeller værd at vente på? :)
Af volkan
#255434
Det eneste grund til jeg venter er fordi jeg håber det vil blive billigere til næste år. Vil gerne have fat i en 65 OLED tommer men synes det er for dyrt nu. Hvis der ikke sker billigere næste år så må jeg købe en LCD
Brugeravatar
Af bbplayer
#255435
Nej man skal ikke vente, man kan vente forevigt med den tankegang, og priser, der er ingen priser som er blevet billigere end hvad nyprisen har været de sidste par år. Eneste er flere funktioner som du igen betaler mere for.

Så skal du vente, så skal du gå i bilka og købe om 10 år, så har du da et mål.
Af Kennyiver
#255457
Jeg er ret lun på Oled skærmene i år, fordi de er det bedste man kan få ud af 2016 oled panelerne. Jeg har dog næsten bare en ting eller to som jeg er træt af ved hvert model. Det er ikke sådan at jeg tænker om en model at det er drømme tv'et.
Derfor overvejer jeg at vente til CES til januar og se om en af producenterne i 2018 laver et tv som har de rigtige features, design og billedekvalitet.
Jeg vil ikke vente til 2018 for at modellerne f.eks. bliver 100-200 nits mere lysstærk i peak eller de hæver deres APL lidt.

Dolby Vision synes jeg virkelig er en joker. jeg mangler endnu at se for mig selv, eller læse om nogen som direkte sammenligner den samme skærm sat op, side by side hvor den ene skærm kører en film i Dolby Vision og den anden skærm viser samme film i almindelig HDR10 format.
Jeg mangler simpelthen at se for mig selv hvad det betyder billedemæssigt positivt, hvad Dolby Vision giver. Jeg kan godt læse mig til hvad det skal gøre ved billedet rent teoretisk, og det bliver støttet godt op med flere og flere film producenter som vil bruge det.
Derfor piner det mig noget at Panasonic ikke har det, selvom jeg også godt kan lide at de tror så meget på deres egen processer og billedebehandling, at de mener at de kan få det bedste ud af deres egne skærme. Dolby Vision synes jeg er deres største mangel. Derimod bliver den rost meget for dens korrekte farver og dens kompromis imellem detaljer ved høj peak lys og lysstyrke af resten af skærmen. EZ950 er den eneste skærm af 2017 modellerne, som jeg har set Blu-ray film på og UHD HDR film på, begge film blev vist overbevisne flotte.

Sony'en i år får ros for dens opskalering, behandling af svagere kilder og håndtering af bevægelse At den får Dolby Vision er også et plus samt den har flot minimalistisk design. Men jeg er bekymret for dens for svage processer og dens break downs som man høre om. Jeg har ikke rigtig leget med Android systemet, men jeg er meget uforstående for at de har sat sådan en lille processer i, for jeg tror på Android systemet på den lange bane, men hvor længe kan den nuværende svage processer blive opdatet? Jeg har faktisk haft tanker på at købe Sony'en og lade vær med at sætte den til internettet, da jeg alligevel vil køre alt streaming og alm tv kiggeri over mit Apple tv4.

LG giver virkelig noget for enhver smag i år. Deres C model har jeg også haft i tankerne. Med DV og næsten samme billedekvalitet som de dyrere modeller fra Sony og Panasonic er det lokkende. Jeg havde en E6 sidste år og det var et flot billede de viste, men jeg havde virkelig et problem med dens skarphed under bevægelse og deres true motion system fik jeg ikke noget godt ud af. Flere nævner at de er blevet bedre i år, så dem vil jeg ud og se nogen film på.

Derudover at jeg sætter nogen krav til skarphed under bevægelser, opskalering af ringere kilder end Blu-ray og UHD, øsnker jeg også at samme producent laver en UHD afspiller som kan styres med tv fjernbetjeningen og som kan samme formater som tv'et.

Dolby Vision er virkelig jokeren for mig, for udover et nyt tv og UHD afspiller, vil jeg også snart udskifte min receiver som alle mine kilder køre igennem og op i tv'et. Derfor er det afgørende for mig, om det bliver meget udbredt, f.eks. om den kommende Apple tv vil supporter det. For så skal jeg ikke skifte receiver før for flere receiver producenter tilbyder DV support.

Jeg synes derfor at der er en del ting som jeg mangler at blive afklaret om. Det positive er så at det lader til at Apple 5 bliver præsenteret i september, der kommer flere klarheden om HDR formaterne i IFA til september, Samt jeg håber at Sony får opdaret deres tv til at kører Dolby Vision snart og at de præsenterer en ny afspiller som supporter DV til IFA også. Sådan at hvis det ender med at jeg køber Sony'en i år, så kan jeg købe en afspiller samtidig som kan de samme formater som tv'et. Jeg ønsker simpelthen flere klarheden før jeg ligger 25-35 tusinde for en tv og afspiller. Først vil jeg dog ud og se både Sony og LG oled modellerne med Blu-ray og UHD film :)
Senest rettet af Kennyiver 18. aug 2017, 17:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
#255458
Kennyiver skrev:Derfor overvejer jeg at vente til CES til januar og se om en af producenterne i 2018 laver et tv som har de rigtige features, design og billedekvalitet.
Når du taler design? hvad er så dine foretrukne firkanter? :) Og som Sony, har de en lækker fod, man skal dog gå og kikke til siderne for at nyde den. Optimalt må være LG's wallpaper, så er du en sort brik på væggen, så kan det ikke blive mere minimalistisk. Det har dog stadig en fin pris mange ikke har råd til.
Kennyiver skrev:EZ950 er den eneste skærm af 2017 modellerne, som jeg har set Blu-ray film på og UHD HDR film på, begge film blev vist overbevisne flotte.
hvis det kun er Panasonic du har oplevet, skal du så ikke ud og spørge om du må se nogle UHD Blu-ray på nogle andre skærme? Det lyder lidt som du har allerede valgt, inden du går i byen, så kan nok så mange andre være bedre? , du nævner LG, så burde du se at komme ud og kikke, inden du vælger Panasonic bare fordi.

Kennyiver skrev:UHD afspiller som kan styres med tv fjernbetjeningen og som kan samme formater som tv'et.
hmm, præcis hvad mener du her, samme formater som tv't? Det kan alle skærme præstere idag, eller mener du noget som vi ikke kender, eller taler du DV som ikke alle afspillere har?
Omkring fjernbetjening, så har alle skærme HDMI CEC , så kan du styre enhver ekstern boks som også understøtter dette, jeg pakkede aldrig min Samsung remote ud, da jeg købte Samsung K8500, så det kan ikke være noget du mener.
Kennyiver skrev:Det positive er så at det lader til at Apple 5 bliver præsenteret i september,
Håber du den får UHD Blu-ray drev eller præcis hvad er så positivt her? Ift. hvad du skriver tidligere?
Af Kennyiver
#255467
Når du taler design? hvad er så dine foretrukne firkanter? :) Og som Sony, har de en lækker fod, man skal dog gå og kikke til siderne for at nyde den. Optimalt må være LG's wallpaper, så er du en sort brik på væggen, så kan det ikke blive mere minimalistisk. Det har dog stadig en fin pris mange ikke har råd til.
mit fortrukne design er minimalistisk med mindst mulig sort ramme om billedet. Wallpaper designet synes jeg er fedt, men deres store soundbar som følger med, vil jeg ikke have.
hvis det kun er Panasonic du har oplevet, skal du så ikke ud og spørge om du må se nogle UHD Blu-ray på nogle andre skærme? Det lyder lidt som du har allerede valgt, inden du går i byen, så kan nok så mange andre være bedre? , du nævner LG, så burde du se at komme ud og kikke, inden du vælger Panasonic bare fordi.
jo, det vil jeg, både Blu-ray og UHD film. Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvor jeg kan få lov at gør det på en LG skærm. Jeg har haft en del Panasonic plasma skærme og jeg har altid været glad for Panasonic. Men jeg har sagt til mig selv, at jeg vil tage min Panasonic fanboy hat af, når jeg skal vælge min næste skærm. Men det er svært, for jeg er utrolig loyal overfor producenter/brands som har leveret/ levet op til mine forventninger og det betaler jeg gerne for. Forskellen mellem en LG oled og Panasonic oled skærm kan umulig være forskellen prisforskellen værd i billedekvalitet. Men de små forskelle i billedekvaliten og den måde et Panasonic tv fungerer på, er bare genkendelig og dermed nemmere at arbejde med for mig. Nok lidt det samme som dem som bliver ved med at købe Apple produkter, de samme funktioner kan købes billigere af hos andre producenter, men Apple er bare dygtig til at lave et fælles og genkendelig styresystem for alle deres produkter. Derfor har vi også Apple produkter herhjemme :)

hmm, præcis hvad mener du her, samme formater som tv't? Det kan alle skærme præstere idag, eller mener du noget som vi ikke kender, eller taler du DV som ikke alle afspillere har?
Omkring fjernbetjening, så har alle skærme HDMI CEC , så kan du styre enhver ekstern boks som også understøtter dette, jeg pakkede aldrig min Samsung remote ud, da jeg købte Samsung K8500, så det kan ikke være noget du mener.
jeg mener at hvis det tv jeg køber kan afspiller Dolby Vision, så skal afspilleren det også. F.eks kan sony's 2 UHD afspiller idag ikke afspille eller opdateres til DV, selvom deres tv top modeller senere opdateres til DV.
Jeg ønsker at have tv og UHD afspiller fra samme producent. Da jeg havde en LG E6 model hjemme, havde jeg købt en Panasonic UHD afspiller som var sat til. Jeg satte hdmi CEC til, men Den kombi var ikke nær så vellykket som min nuværende løsning med en Panasonic tv og afspiller. Jeg kan tænde og slukke afspilleren med tv fjernbetjeningen, når jeg tænder mit tv, tænder afspilleren ikke af sig selv. Eller når jeg tænder mit Apple tv som tænder mit tv, så tænder den ikke afspilleren. Disse dumme små ting, gjorde mit LG tv og Panasonic afspiller. Derfor vil jeg have et sæt fra samme producent, som jeg har afprøvet inden køb. Der er Panasonic igen lokkende for mig, for det har fungeret perfekt hos mig, igennem alle årene med de 4 plasma skærme jeg har haft.
:)
Håber du den får UHD Blu-ray drev eller præcis hvad er så positivt her? Ift. hvad du skriver tidligere?
Nej, jeg mener at det er positiv Apple snart vil præsenterer den, så jeg snart får klarhed over hvilken UHD formater den kommer til at understøtte :)
Senest rettet af Kennyiver 18. aug 2017, 22:09, rettet i alt 1 gang.
Af PeterD
#255479
Imponerende at Philips lancerer deres OLED skærm til sådan en fornuftig pris..Ca.13.000 Kr. og skærmen har de samme gode egenskaber fra LG og Panasonic..Loewe hører man ikke så meget om, men generelt er det mærke højt prissat/exklusivt.

Man kan kun håbe på at LG og Panny kommer derned og prisen bliver lavere og lavere og...

TAK,TP Vision!!


Og som så mange år/gange før, spørger man: Hvornår kommer kineserne til Europa?? O-O (Vi ved de kan)

https://m.youtube.com/watch?v=iyxUqiZsjJY
Senest rettet af PeterD 18. aug 2017, 22:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
#255480
Kennyiver skrev:Jeg kan tænde og slukke afspilleren med tv fjernbetjeningen, når jeg tænder mit tv, tænder afspilleren ikke af sig selv.
FYI, så spiller LG Tv og Samsung UHD K8500 på det måde uden problem. Kan fortælle dig at det må være protokollen som fejler i nogle tv, da min sat modtager har en masse indstilling hvad angår HDMI CEC indstillinger hvornår tv tændes og slukkes og standby og remote skal virke eller ej og hvilke knapper skal fungere :)
UPS: Min K8500 tænder ikke fordi jeg tænder TV, det ville være spild af strøm, hvis den ikke skal bruges :) Den tænder når jeg går over på dens HDMI port, så tænder den, som jo er rigtig fornuftigt måske har dit setup også gjort sådan? Sætter jeg skive i, uden TV er tændt , så tændes tv når den lukker skuffen :)

Men Samsung k8500 virker med LG C6V ;) Dog nok aldrig DV support, som jeg indtil videre ikke har været særligt påvirket af at undvære.
Af Kennyiver
#255499
bbplayer skrev:
Kennyiver skrev:Jeg kan tænde og slukke afspilleren med tv fjernbetjeningen, når jeg tænder mit tv, tænder afspilleren ikke af sig selv.
FYI, så spiller LG Tv og Samsung UHD K8500 på det måde uden problem. Kan fortælle dig at det må være protokollen som fejler i nogle tv, da min sat modtager har en masse indstilling hvad angår HDMI CEC indstillinger hvornår tv tændes og slukkes og standby og remote skal virke eller ej og hvilke knapper skal fungere :)
UPS: Min K8500 tænder ikke fordi jeg tænder TV, det ville være spild af strøm, hvis den ikke skal bruges :) Den tænder når jeg går over på dens HDMI port, så tænder den, som jo er rigtig fornuftigt måske har dit setup også gjort sådan? Sætter jeg skive i, uden TV er tændt , så tændes tv når den lukker skuffen :)

Men Samsung k8500 virker med LG C6V ;) Dog nok aldrig DV support, som jeg indtil videre ikke har været særligt påvirket af at undvære.
Det er jo godt at læse.
Slukker din afspilleren, hvis du slukker din skærm?

Jeg var virkelig træt af LG E6 og Panasonic afspiller kombinationen.
Kan du styrer pause, play, spole langsom frem og springe kapitler frem på din tv fjernbetjening? :)
Af Kennyiver
#255500
Det giver god mening at vi først vil begynde og se nogen store prisfald på 77" , når de nyere og større oled fabrikker kommer op og køre omkring år 2019-2020 .
Indtil da vi vil nok se at 77" være høj prissat
Derfor giver det også god mening at købe en 65" i år og kan skifte til en større skærm i 2020-2021 :)
Af lennon
#255502
Kennyiver_ Enig , 77" er vejen frem på sigt . Personligt efterlyser jeg allermest monitorløsningen m en ekstern elektronikbox . SmartTV er vel efterhånden 10 år gammel - og stadig en kluntet mørk ukendt faktor . Lad os få det ud af TV' et og over i en box . Producenterne må for min skyld også hellere end gerne spare både højtaler og remote væk . .
Brugeravatar
Af bbplayer
#255506
Kennyiver skrev:Det er jo godt at læse.
Slukker din afspilleren, hvis du slukker din skærm?
Har lige testet det nu.

1. Tænder når jeg skifter til HDMI port for K8500, tager dog 4-5 sekunder før der er billede
2. Skifter jeg til anden kanal og efter lidt slukker tv, så slukke K8500 også, så ja, den har fuld kontrol med den.
Kennyiver skrev:Kan du styrer pause, play, spole langsom frem og springe kapitler frem på din tv fjernbetjening? :)
Den del er lidt kluntet, for det er der men man skal have fat i en udvidet menu, da knapper slet ikke findes på en LG remote som standard, der er kun stop/play (2 knapper).. Den udvidet menu er så ved højre side af 0, en mini remote knap. Der kommer så en masse flere funktioner frem som undertekster, hovedmenu osv.. deriblandt næste kapitel og andre som er afspiller relateret.

Lad os håbe LG bevarer alt dette på nye 2018 OLED skærme :) (Så er emne da i spil)