Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
#255297
Som jeg har forstået det er ideen med HDR væsentlig bedre lysstyrke og så undrer jeg mig over, at rigtig mange tests hvor tv kalibreres, så er lysstyrken ofte meget langt nede, når indholdet ikke er HDR.

Jeg tænker så: Hvorfor ikke skrue helt op for lysstyrken når man ser ikke HDR, hvis det er power på lysstyrke som åbenbart er et hit?
Af Corax
#255298
Idéen med HDR er bedre farver. Dette kræver TV'et både kan vise meget mørke scener og meget lyse, hvis du bare fyrer op for lystyrken på TV'et (HDR eller ej) så vil alle scener være overbelyst. Så lysstyken på TV'et skal sættes på det rigtige niveau og har reelt set ikke noget at gøre med hvor mange nits TV'et er i stand til at fyrer ud.

Jeg vil anbefale du læser Flatpanels glimrende artikel omkring HDR:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1435041319
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#255299
HDR-indhold har nogenlunde samme gennemsnits-lysstyrke som SDR (alt der ikke er i HDR).

Det som HDR har mulighed for er, at f.eks. en sol eller en himmel kan gengives ved betydeligt højere lysstyrke. HDR handler ikke om højere lysstyrke konstant. Som navnet "high dynamic range" handler det om en større dynamik (imellem sort og hvid).

Grunden til at man ikke hidtil har brugt det er, at videostandarderne har været designet primært om analoge skærme. Der har den kurve, som omdanner databits til lys i en skærm ikke kunne håndtere de store ekstreme i lysstyrken fra kulsort til kraftig hvid - sådan lidt groft skitseret.

EDIT: Corax var hurtigere :)