Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#254629
Hej
Sidder der nogle kloge hoveder derude der måske kan svare mig på hvorfor Nogle Tv programmer der f.eks. vises på Discovery eller NatGeo (kan også være andre kanaler) ikke ”køre” flyende når der panoreres? Man kan godt se på udsendelsen og fornemme at det ikke køre flyende. Programmet der så kommer bagefter behøves der ikke at være noget med, det vil sige Det kan godt køre flyende og hakker ikke?? Er det formatet de er optaget i eller?? Måske 23 fps vs. 25 fps??

Vi har tre tv i huset og de gør det alle sammen. Signal kvaliteten samt signal styrke vises begge så 100% (Yousee)

Jeg har lige købt nyt TV (Samsung UE49MU7075) og har selvfølgelig været rundt i de forskellige butikker og se hvad de har på hylderne, og her lægger jeg mærke til det samme (de steder de nu viser et tv signal og Ikke deres egen demo) Jeg syntes faktisk ikke der er den store forskel fra mellem klassen til de helt store og dyre modeller.

Jeg har først prøvet et LG samt Phillips som jeg leverede tilbage, og nu dette Samsung som jeg faktisk er ok tilfreds med.

Jeg tænker jo først at det er fjernsynet der er noget galt med men når jeg så ser det andre steder også, falder den lidt til jorden.

På forhånd tak
#254633
Mange af de udenlandske programmer er optaget i 60 fps, hvor vi benytter 50 fps herhjemme. Det vil give "judder" i billedet når der skal konverteres. Du kan aktivere Motion Plus for at rette på problemet, men det er ikke TV'et den er gal med.
#254640
Torben Rasmussen skrev:Mange af de udenlandske programmer er optaget i 60 fps, hvor vi benytter 50 fps herhjemme. Det vil give "judder" i billedet når der skal konverteres. Du kan aktivere Motion Plus for at rette på problemet, men det er ikke TV'et den er gal med.
Uhh, det godt nok ved at være en del år siden jeg sidst prøvede at sætte mig lidt ind i termerne , men du mener vel ikke 60 fps, som at indholdet er optaget og vises med 60 billeder per sekund vel? Sådan læste jeg din kommentar! :-)

Er det ikke hhv. 23,975/25 og 30fps alt efter om indholdet er optaget til det europæiske eller amerikanske/asiatiske marked?

Jeg tror du måske tænker på opdateringsfrekvensen på TV'ene på hhv. 50Hz og 60Hz, som iøvrigt let bliver blandet sammen med fps når folk prøver at udtale sig teknisk, da det er lidt forvirrende og egentligt er noget "pjat" og gammelt levn fra dengang TV'ene synkroniserede billedfrekvensen med lysnet frekvensen. Gad vide hvorfor man ikke for længst gik væk fra dette og lavede en fælles standard? Tænker bare højt nu! :-)
#254644
Det kommer an på hvordan det er optaget. DR modtages eksempelvis i 720p50 og Discovery modtages i 1080i50 på Yousees net. Du får ikke et ubehandlet stream som Discovery skød det i sin tid - det har været gennem Yousee før det ender hos dig og der sker en konvertering til den pågældende kanals standard.
#254661
Torben Rasmussen skrev:Det kommer an på hvordan det er optaget. DR modtages eksempelvis i 720p50 og Discovery modtages i 1080i50 på Yousees net. Du får ikke et ubehandlet stream som Discovery skød det i sin tid - det har været gennem Yousee før det ender hos dig og der sker en konvertering til den pågældende kanals standard.
Jep, så kvaliteten af billedet er afhængig af Yousee's valgte konvertering på den gældende tv kanal......men et tillægs spørgsmål kunne så være, om det evt. kan forværres hvis tv'et ikke synkroniserer korrekt til signalet? :-)

Jeg har f.eks. en A-500 media-afspiller boks fra CloudMedia(det tidligere Popcornhour firma) og her kan jeg f.eks. i menuen vælge om den automatisk skal synkronisere output signalet til display enheden(Tv eller projektor) til video formatet på inputtet.

Kan man idag regne med at alle tv kan finde ud af det "automatisk" og dermed, med god grund, give tv udbyderen skylden for ringe billedkvalitet alene hver gang? :-)

Er bare nysgerrig på at vide, om TV tunerne idag(på alle modeller og mærker) er så standardiseret, at man som forbruger med god samvittighed, påforhånd kan sige at billedkvaliteten berorer på tv signalet fra udbyderen alene? :-)
#254664
Ja, TVet kører enten ved 50 Hz eller 100 Hz (+noget ekstra Hz lir) afhængigt af hvilken model du har. Ved 100 Hz kan TVet interpolere indhold i 50 Hz med x gange ekstra frames, hvor et 50 Hz panel ikke kan. Din model kører nok 100 Hz (har ikke lige tjekket den).

Samme TV i USA kører ved 120 Hz og passer dermed til et Tv signal i 60 Hz.
#254674
Mange tak for jeres svare – jeg syntes at kunne konkludere at det højest sandsynlig Ikke er fjernsynet den er ”gal” med. Spørgsmålet er så, hvis det er Yousee’s konvertering af signalet der skaber dette fænomen, vil det så gør en forskel hvis man havde en ny Yousee boks? Mit nye fjernsyn er 100Hz (+det der ekstra Hz lir)
#254676
Du kan ikke rigtig gøre noget ved det, da judder er "kodet" ind i det signal du får fra Yousee. De har taget etr 60 fps signal og konverteret til 50 fps, som du så modtager som 1080i50. Dit TV kan forsøge at kompensere for det hvis du aktiverer Motion Plus, da du netop har 100 Hz og der dermed kan signalbehandles på noget der kører over 50 Hz.

Du kan starte med at sætte indstilligen til Auto for at se om den mest aggressive indstilling fikser det. Det vil dog give en ret heftig soap opera effekt, så hvis resultatet er positivt mht. bevægelse, så tager du fat i den brugerdefinerede indstilling. Det vil nok være "De-judder" som hjælper på et 1080i50 signal.
#254733
Tusind tak for dine svar og forklaringer – Jeg tror at jeg efter dette vælger at beholde mit ny indkøbte tv, jeg var over i noget OLED med det bliver signalet ind i huset ikke anderledes af. Sindssyg flotte billeder på OLED men prisen er jo så også der efter. Og er faktisk godt tilfreds med billedet på dette Samsung jeg har stående nu. Det kan jo selvfølgelig være der er fjernsyn der er bedre til at håndtere ”de-judder”? Så er ikke helt fastlåst endnu..
#254765
Et tillægsspørgsmål, hvis er der nogen der her erfaring med KD-49XE9005 UHD-TV fra Sony?
Hvis det stor mellem Sony KD-49XE9005 UHD-TV eller Samsung UE49MU7075???
Det er jo stort ser samme pris
#254790
Torben Rasmussen skrev:Du kan ikke rigtig gøre noget ved det, da judder er "kodet" ind i det signal du får fra Yousee. De har taget etr 60 fps signal og konverteret til 50 fps, som du så modtager som 1080i50. Dit TV kan forsøge at kompensere for det hvis du aktiverer Motion Plus, da du netop har 100 Hz og der dermed kan signalbehandles på noget der kører over 50 Hz.
Har som sagt været "ude af gamet" længe, men hvornår gik man over til at snakke om frames per second ved tv signaler? Syntes man plejede at benævne signalet som enten progressivt eller interlaced og holde fps betegnelsen til at beskrive antal billeder per sekund som selve kilde materialet vises med? Syntes det er lidt forvirrende! :-)

Var der ikke osse noget med at Peter Jackson fik ballade med at skyde sine film med 48 fps, pga. folk syntes det gav et "ukorrekt film-billed" ifht. det format man var vant til(altså de 24 eller 23,976fps)? Så burde et "50 eller 60 fps" signal, da virkelig få folk op af stolen? ;-)

Og beklager at gå en smule off-topic, men trådstarter har vidst fanget din pointe med at der er forskel i TV signaler, ser det ud til! ;-)

Men for at koge det ned, bør signalerne ikke benævnes f.eks. 720p/i 50Hz eller 60Hz, og ikke blande "fps" ind i det?

Og nej, driller ikke, vil bare høre om min viden på området er forældet, da jeg som sagt har "holdt pause" længe! :-)
#254797
Sendefrekvens er én ting. Herhjemme er det 50 Hz i enden 720 progressive eller 1080 interlaced linjer. Selve filmen skal jo skydes med et kamera, som har en given optagehastighed og det kan være både 24, 25, 30 50, 60 osv. frames per sekund. Skyder du en film med 60 eller 30 billeder pr. sekund (som dermed passer perfekt til enten 30 eller 60 Hz opdateringsfrekvens), og sælger den til Yousee, så ryger den gennem en konvertering, så den kan passe i de 50 Hz de sender med. Dvs. du får tilført en vis mængde judder fra starten. Det er ikke helt samme problematik, som en ubehandlet 30 Hz signal afspillet på dit TV, som herhjemme opdaterer ved 50 eller 100 Hz, da TV'et har bedre vilkår hvis den kan se hvad frekvensen reelt er og ikke noget pseudo-bras, der forklædt som 50 Hz.