Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ego
#254469
Nu sad jeg lige og læste en artikel i EB i går på jobbet, angående fladskærme, med tests i. Der slog det mig... hvem hulen køber de dyre Samsung? ;;) Jeg tænker, hvis man står og er ved at købe en 65" "QLED" til små 40.000kr... er man så ikke den type forbruger der i forvejen ved at du kan få et langt bedre tv til den pris? F.eks OLED.

Selv EB, som da må siges at henvende sig en del forskellige mennesker, frarådede da også at købe det pga. prisen, og bedre alternativer.

Det er vel ikke sådan at de mange reklamepenge de poster ud, kan hentes hjem ved at en Elgiganten sælger kan overbevise Hr. Og Fru Danmark om at smide 40 kilo på en skærm?

Det her skal ikke forståes som et "Jeg-hader-Samsung" indlæg... jeg har selv Samsung, og synes de laver fine skærme.... bare ikke når vi er oppe i den prisklasse, ifht. alternativerne?
Af Beckham
#254475
Godt spørgsmål...har selv tænkt over det samme. Ved heller ikke lige hvem det er som går ud og smider 40k for en QLED, når man kan få noget meget bedre for mindre penge.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#254477
Jeg har ikke set salgstal, men min mavefornemmelse siger mig, at Samsung ikke sælger mange "QLED" TV i Norden. Det er det indtryk jeg får, når jeg taler med bl.a. danske butikskæder, som lyder skeptiske overfor den høje prissætning, som Samsung har valgt.

Vores test af Samsung Q9 publiceres i øvrigt snart. Vi holder dog skiftevis sommerferie pt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#254486
Jeg arbejder på lige at få finpudset den danske version af anmeldelsen, som jeg skriver først og så lige få billederne på plads. Jeg kan dog se, at jeg har fået skudt alle billeder med en smule moire (interferens), så jeg kan sq ikke helt blive enig med mig selv om hvorvidt de skal laves om... :(
Af Kaktus-burger
#254551
Er man for grov, hvis man siger, at Samsung nærmest udelukkende håber på at få fat i de (velstillede) kunder med minimal 'know-how' ved at fylde dem med løgne via deres uetiske markedsføringsstrategier?
Af bromberg
#254555
Ja det blir spændene at få nogle konkrete tal på lcd salget.
Jeg havde min egen lille lomme teori om at lcd generelt får det svært, med de ret aggressive oled priser (eller oled priserne definere markedet).
Jeg husker ikke helt hvor mange år jeg har kigget med herinde, men jeg syntes godt nok b6 er kommet ud til mange folk.
Uden at være sikker overhovedet, men jeg husker ikke en enkelt model være så udbredt, blandt forumfolk her og lignende sider.
Også udenlandske.
Jeg siger ikke at oled er perfekt på alle punkter, men jeg syntes da det rammer rigtigt flere steder end lcd gør det - og så er det endda til en bedre pris end langt de fleste sammenlignelige lcd skærme.

Njae ved nærmere eftertanke så var panasonics vt30 nok også ret populær, den var også rimelig i pris som jeg husker ift den direkte konkurrent.
Af Scoring
#254557
Hvis bare man går ud og er fast besluttet på at købe en Samsung skærm, fordi man tidligere har haft Samsung som har lavet nogle af de bedste skærme i mange år - og så får øje på QLED, så er det jo også en fremragende skærm.
Men ja, til de priser tænker man at folk burde tjekke om der måske var noget bedre, men måske tænker man bare høj pris = bedste skærm på markedet.

Personligt har jeg f.eks. heller aldrig forstået folk der køber B&O TV, også selvom det angiveligt er 'design'.
Af bromberg
#254559
B&o er så meget mere end design. Det er snart en så gamme floskel at den trænger til fornyelse. Bevares, B&o er dyrt og også design. Men det er også en fremragende brugerplatform og ikke mindst et lydsystem der ikke tåler sammenligning.
Vel at mærke seriøs lyd der kan gøre meget ekstern lydsystem til skamme. B&o tv har praktisk talt en receiver indbygget. Det betaler man OGSÅ for.

Deres LCD skærme er vel blandt markedets bedste (ved godt det ikke er egne paneler), men de formår at lave et utroligt lækkert billede
Af Scoring
#254562
Du kan forsvare B&O fra nu til jul, hvis ikke du går op i design og prestige - så findes der LANGT bedre alternativer til samme pris.

Du kan få markedets bedste TV samt eksterne lydsystem til samme pris, ja hvis ikke billigere.

Jeg siger ikke at B&O er dårligt, det vil jeg i øvrigt lige slå fast.
Af PeterD
#254567
Scoring skrev:Hvis bare man går ud og er fast besluttet på at købe en Samsung skærm, fordi man tidligere har haft Samsung som har lavet nogle af de bedste skærme i mange år - og så får øje på QLED, så er det jo også en fremragende skærm.
Men ja, til de priser tænker man at folk burde tjekke om der måske var noget bedre, men måske tænker man bare høj pris = bedste skærm på markedet.

Personligt har jeg f.eks. heller aldrig forstået folk der køber B&O TV, også selvom det angiveligt er 'design'.
LG'S OLED slår stadig Samsungs QLED, der denne gang ikke er ren markedsføring..

"In May 2017 I compared the cheapest QLED TV, Samsung's Q7, directly to an LG OLED TV in a side-by-side review. OLED won handily, with Samsung's QLED scoring a "7" in picture quality compared to "10" for the OLED TVs. Here's the takeaway from that review's picture quality section:

The Samsung Q7 can deliver a very good image, but didn't match the cheaper Vizio P series or the more expensive LG E7 OLED TV I had on-hand to compare. Its black levels and contrast were worse, particularly with HDR material, and the color advantages Samsung claims with its QLED technology were tough to spot.

All OLED TVs I've tested have similar image quality, and they're all better than the Q7. True, the Q7 could get brighter then the OLED TVs in test patterns, and performs very well in bright rooms (but so does OLED). It also showed slightly better color than 2016 OLED TVs in select HDR scenes, perhaps an effect of the "color volume" difference Samsung talks about. Those advantages, however, didn't translate to a superior overall image.

Så bottom line: OLED er bedre og måske endda billigere på tilbud end QLED
Af Kaktus-burger
#254573
Scoring skrev:Du kan forsvare B&O fra nu til jul, hvis ikke du går op i design og prestige - så findes der LANGT bedre alternativer til samme pris.

Du kan få markedets bedste TV samt eksterne lydsystem til samme pris, ja hvis ikke billigere.

Jeg siger ikke at B&O er dårligt, det vil jeg i øvrigt lige slå fast.
Hvilke LANGT bedre alternativer til samme pris refererer du til?

Du er også godt klar over, at B&O samt Loewe får selekterede premium paneler af LG, ikke?
Af bromberg
#254577
Scoring skrev:Du kan forsvare B&O fra nu til jul, hvis ikke du går op i design og prestige - så findes der LANGT bedre alternativer til samme pris.

Du kan få markedets bedste TV samt eksterne lydsystem til samme pris, ja hvis ikke billigere.

Jeg siger ikke at B&O er dårligt, det vil jeg i øvrigt lige slå fast.

Ikke at jeg er voldsomt uenig. Men mit argument skal også ses i lyset af du skrev b&o kun er design.
Det ER altså meget andet.
Men ja et komplet 55" 5.1 system kan man vel knap gøre for 150.000kr og slet ikke oled.
Der ville jeg bestemt også finde andet hardware - men det vil aldrig være lige så gennemført og have samme support hardware og software mæssigt